مهدی چمران رییس شورای شهر تهران با حضور در جلسه هم اندیشی آسیب شناسی در حوزه بافت فرسوده شهر تهران که به میزبانی شورای شهر و با حضور پرویز سروری، مهدی عباسی و جعفر شربیانی از دیگر اعضای شورای شهر و بهمراه برخی مسئولان مدیریت شهری شهرداری تهران برگزار شد با اشاره به اینکه موضوع بافت های فرسوده مبحثی قدیمی هم در تهران و هم در کلان شهر های دیگر است گفت: ما بر اساس اهمیت این موضوع در دوره های قبلی که در شورا حضور داشتیم جلسات بسیاری را با موضوعاتی همچون بازسازی و یا نوسازی این بافت ها برگزار کردیم؛ گرچه در دوره های قبل مصوب شد تا میزان بازسازی در تهران ۱۰ درصد باشد که خوشبختانه علی رغم این نرخ تعیین‌شده در همان زمان میزان این اقدامات به ۱۲ درصد رسید.

وی با تاکید بر اینکه میزان بازسازی، ترمیم و نوسازی بافت های فرسوده نسبت به حجم فعلی آن در پهنه شهری روز به روز در حال افزایش است اظهار کرد: متاسفانه با افزایش این حجم از بافت فرسوده در تهران و آن ۲ درصد مازادی که در این خصوص صورت گرفت کار ساز نبوده و به تعداد  و حجم ساختمان های فرسوده و بافت فرسوده اضافه شد که این مدضوع یکی از مهمترین دغدغه ها و چالش های ماست. 

رییس شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید در ابتدا بدانیم که ساختمانهایی که در بافت های فرسوره قرار دارند دارای استاندارد و ایمنی لازم نیستند، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از ساختمانهایی که در این حلقه قرار دارند با کوچکترین ارتعاش و یا لرزه ای تخریب و منجر به آسیب های جدی جانی خواهد شد. 

وی با تاکید بر اینکه خطر بطور ذاتی در بافت های فرسوده عجین شده گفت: باید به سرعت اقدامات  عاجل در این خصوص صورت گیرد. 

چمران با تاکید بر اینکه بسیاری از تصمیمات و اقدامات تشویقی در خصوص بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده از بسیاری جهات بدلیل نبود منابع و بروکراسی های اداری ابتر ماند گفت: متاسفانه با وجود اختلافات این چنینی زخم بافت های فرسوده بر تن تهران مجروح همچنان باقی مانده است.

هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این نشست با اظهار این مطلب که طبق اسناد موجود ۲۷۸ هزار پلاک فرسوده کا در شهر تهران داریم عنوان کرد: از این تعداد پلاک تا کنون حسب تلاش مدیران ۱۲۰ هزار پلاک نوسازی شده است که این رقم حدود ۴۳ درصد احراز شده که به نسبت تمام شهرها تهران در وضعیت بهتری قرار دارد.

وی اضافه کرد: از ۱۵۰ هزار پلاک فرسوده باقیمانده حدود ۴۰ هزار پلاک دارای اشکالات سندی است لذا پیشنهاد میشود تا یک کارگروه ثبت بصورت ویژه در این خصوص تشکیل شده و اقدامات عاجل در رفع فرسودگی پلاک ها صورت گیرد.

هدایت در پایان با اعلام اینکه تهران دارای ۱۲ هزار بافت تاریخی است خاطر نشان کرد: نیازمند است تا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نسبت با این بافت ها فعالیت های ویژه ای صورت دهند و نسبت به این بناها بافت های تاریخی را تدقیق کنند.

صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در ادامه با بیان اینکه هر مسئله ای در این بیست سال یک سر آن به دولت ختم شود محکوم به نابودی است اظهار کرد: هیچ موضوعی در این سالها نبوده که در مواجهه با دولت، گره ای از سمت این نهاد باز شود چرا که در دولت فرض بر این است که بطور مثال شهرداری ها بعنوان فرزند صغیر تلقی شده که دولت کفالت آنها را بر عهده دارد حالا در برخی مواقع هم دستی بر سر شهرداری ها می کشند و مشکلات انها را در مواقعی حل میکنند و در مواقعی حل نشده باقی می گذارند. 

صارمی با اعلام اینکه همچنان ۱۳ هزار پلاک منطقه ۱۷ تهران تعیین تکلیفی از سمت دولت نشده اظهار کرد: تاکنون حدود ۳۰ نامه با محوریت تعیین تکلیف این منطقه به دولت ارسال شده اما  پشت پرده ماجرای عدم ورود دولت به این مقوله بر سر گروگانگیری یک موضوعی است که نمیتوان در جلسات این چنینی عنوان کرد و ما نیازمند مصوبه شورای شهر برای حل و فصل این موضوع هستیم. 

وی در پایان اضافه کرد: باید بپذیریم که در بخشهای بسیاری از کارهایی که در خصوص باز سازی بافت های فرسوده اتفاق افتاده بود ما کارشکنی دولت های قبل را دیدیم چرا که مدیران دولت قبل که مسئول سیاست گذاری بودند هیچ دانش و شناختی نسبت به شهرداری نداشتند. 

چمران در پایان با استماع نظرات و پیشنهادات نمایندگان سازندگان ساختمانی برخی مناطق تهران و اظهارات مسئولین شهرسازی شهرداری تهران عنوان کرد: واقعیت امر این است که اقدامات کمی برای بافت های فرسوده صورت گرفته که نیازمند توجه جدی تر در ادوار آینده است ضمن آنکه هدف این نشست اتجام کار و تصمیم گیری و اجرا برای تعیین بازسازی و نوسازی بافت های پر چالش شهر تهران است. 

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه تصمیم گیری های مدیریت های قبل موجب شد تا شتابی که در ادوار گذشته برای حل این چالش تهران رخ داده بود متوقف شود اظهار کرد: من بارها اعلام کرده بودم که متوقف کردن و خراب کردن کار ساده ایست و در عرض چند دقیقه میتوان حکم تخریب یک جریان تصمیم ساز را صادر کرد اما راه اندازی مجدد هر اقدامی  نیازمند زمان و بررسی همه جوانب آن را دارد. 

چمران اضافه کرد: بارها در خصوص حرفهای مستند بنده در خصوص نابود کردن زیرساخت ها در مجموعه شهرداری و شورای شهر هم در حوزه های برنامه ریزی های مدیریتی و بودجه ای و هم در بسیاری از موضوعات دیگر از سوی شورا و مدیران شهری گذشته ضربه به شهر وارد شده که ما پس از حضور در دور ششم اقدامات زیر صفر آقایان را با تلاش تا حد صفر بالا اوردیم که در نهایت دیدیم از سوی همان مدیران واکنش صورت گرفت اما ما نمیتوانیم واقعیت را نادیده گرفته وصورت مسئله را پاک کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز ترکش های تفکرات  و تصمیمات غلط مدیران قبلی بر پیکر جامعه و مردم جراحت وارد میکند گفت: یک مدیر در دوره قبل افتخار میکرد که خانه نمیسازم و حالا با چالش عظیم تری مواجهیم چرا که برخی مدیران با همان تفکر در راس بدنه هستند و هنوز ما شاهد کارشکنی هستیم. 

چمران با اعلام اینکه میزان اتومبیل ها ۸ برابر حجم خیابان ها و بزرگراه های تهران است گفت: متاسفانه تفکر قبل بر این باور بود که بجای ساخت بزرگراه ها شهرداری اقدام به ساخت پیاده راه ها کند که هنوز هم این تفکر در لایه های مدیریتی است سیستم حاکم‌است  و ما تلاش داریم که بسرعت این مدضوعات را اصلاح کنیم و متاسفانه بادهمان تفکر مسموم و جهل  این افراد به ابعاد موضوعات شهری ما متهم به شهرفروشی می شویم. 

رییس شورای شهر تهران در پایان اعلام کرد: متاسفانه هیچ یک از مسئولان که تصمیم ساز تصمیمات غلط از دوره ها و ادوار قبل بودند و اقدام به شهر فروشی کردند هیچ یک به دنبال دفاع از عملکرد خودشان نبوده و پاسخی برای اقدامات خود نداشتند ضمن آنکه اسنادی استخراج شده که بیشترین میزان نابودی باغات و شهر فروشی در دوره شهراری آقای کرباسچی و طی سالهای ۷۵ بوده است.