محمدرضا صمیمی در اجلاس روسای مراکز پژوهشی شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها که به میزبانی شورای شهر خرم‌آباد برگزار شد، گفت : همه به دنبال بازگشایی گره هستیم و معتقدم نوع تعامل وزارت کشور به واسطه مسئولیتی که به اعتبار ماده ۱۰۶ قانون شوراها دارد هم‌اکنون ایده‌آل است.

وی با بیان اینکه شورا ستایی نمی‌کنیم بلکه می‌خواهیم شورا را شناسایی کنیم، افزود: باید برای آینده پژوهش کنیم و اختیارات را برای آینده ترسیم کنیم.

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور گفت: ضرورت دارد واقعیات شوراها را ببینیم ‌و شورا را شناسایی کنیم.

صمیمی با بیان اینکه سالانه بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار مصوبه توسط شوراهای شهر به هیات‌های تطبیق ارسال می‌شود، بیان کرد: هم‌اکنون ۷۵۰۰ شورای شهر و بیش از ۱۲۳ هزار نفر در شورای روستا فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور چندین شهر و دهیاری‌ داریم که شهردار و دهیار ندارند.

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر ‌و روستا در وزارت کشور گفت: شاهدیم چندین شورا در کشور شهردار انتخاب کردند و پس از چهار ماه شهردار را عزل کردند و نیاز است مرکز مطالعات پژوهش قبل از هر کاری به این مساله بپردازد و موضوع را حل کند.

وی عنوان کرد: در یک پروسه سه ماهه، ۶۰ پرونده تخلف از شوراهای شهر دریافت کردیم که جای تعجب و تامل دارد.

صمیمی گفت: براساس ماده ۸۰ قانون شوراها، ۳۴ وظیفه برای شوراهای شهر تعیین شده و سوال اینجاست چقدر به این وظایف تعهد داریم؟

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور بیان کرد:  بهترین مدیران شهری افرادی هستند که قادرند ارتباط بین آنچه را انجام می‌دهند و علت آن را بیان کنند.

وی گفت: شوراها نهادهایی محلی هستند نه پارلمان محلی و با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند علیرغم داشتن استقلال باید پاسخگو باشند.

صمیمی بیان کرد: در اجلاس‌های عمومی که برگزار می‌کنید مصوبه برای وزارت کشور مطرح کنید و در این راستا وزیر کشور مساعدت لازم را خواهند داشت.

مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر ‌و روستا در وزارت کشور عنوان کرد: شوراها نباید وارد کار اجرا شوند و البته اندیشیدن کار اجرایی نیست مرکز پژوهش‌ها در شوراها به امر پژوهش و تحقیقات کاربردی بپردازد.

وی گفت: در برخی شهرها دیده شده که شهرداری و شوراها مرکز مطالعات پژوهشی مجزا دارند و این درحالیست که شهرداری و شورا را نمی‌توان از هم جدا کرد.

صمیمی با بیان اینکه بودجه مجموعه‌ شهرداری‌های کشور از بودجه دولت بیشتر است، بیان کرد: در کشور بیش از ۱۴۱۰ شهرداری وجود دارد و با این قدرت و اثری که داریم با وجود نکاتی که بیان کردم باید به این سمت حرکت کنیم.

شاهرخ رامین رئیس مرکز پژوهش و آموزش شوراهای عالی استان‌ها  هم گفت: باید پروژه‌ها را با کمترین هزینه و سریعترین زمان به نتیجه برسانیم و با تنظیم جدول زمانبندی آنها را محقق کنیم.

وی بر استفاده از تجربیات دیگران در مدیریت شهری تاکید کرد و افزود: پس از استفاده از تجربیات، موضوعات را در معرض دید نخبگان و منتقدان قرار دهیم.

رئیس مرکز پژوهش و آموزش شوراهای عالی استان‌ها عنوان کرد: پروژه‌ها را با روشی پژوهش‌گرانه به نتیجه برسانیم و آنها را مکتوب کنیم.

پرویز سروری رییس شورای عالی استان ها نیز در این  گردهمایی با بیان اینکه درگذشته شهرداری‌ها را به عنوان نهادهای خدماتی می‌شناختیم، افزود: از وقوع انقلاب تاکنون، شهرداری‌ها از نهاد خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شدند و این سبب شده رابطه مردم با شهرداری‌ها مستمر و مشارکت‌جویانه باشد.

وی اضافه کرد:آنچه که مردم از شهرداری‌ها می‌خواهند زندگی مبتنی بر رفاه، آرامش و آسایش است.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: نمی‌توانیم با مدل‌های گذشته شهر را اداره کنیم و برای خدماتی که به مردم ارائه می‌دهیم باید پیوست مطالعاتی مبتنی بر پژوهش‌های روشن و نیازهای مردم داشته باشیم.

سروری تصریح کرد: نیازهای مردم دائماً در حال تکامل و تبلور است که این نیازها باید مبتنی بر مطالعه و پژوهش انجام شود چرا که هر اقدام شهرداری منبعث از هزینه‌هایی است که از جیب مردم تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع مطالعه و پژوهش هر روز در شوراها و شهرداری‌ها جای خود را باز می‌کند، تاکید کرد: تمام اقداماتی که شهرداری انجام می‌دهد باید مبتنی بر پیوست‌های پژوهشی و مطالعاتی باشد.

رئیس شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: وجود نیروهای خوش فکر در استان‌های مختلف خوشحال کننده است چرا که آنان موضوع پژوهش را خوب درک کرده‌اند.

وی افزود: در بسیاری از شهرداری و شوراها مراکز مطالعاتی داریم و سوالی که اینجا مطرح بوده این است که نسبت مراکز پژوهشی و شوراها مراکز مطالعاتی شهرداری ها چه می‌شود؟ چه مدلی طراحی شود که از این دو مرکز پژوهش‌های کاربردی استخراج و پژوهش‌ها موازی انجام نشود.

سروری با تاکید بر اینکه موضوعات مطالعاتی در مرکز پژوهشی شوراها متبلور و متمرکز شود، خاطرنشان کرد: یکی از آفت‌های مرکز پژوهش برون سپاری‌های ناکارآمدی است که در مدیریت شهری انجام می‌شود در حالی‌که برون سپاری باید در قاعده روشنی انجام و دستورالعمل‌هایی را در نظر بگیریم که این  برون سپاری‌ها تبدیل به کار اقتصادی و کسب نشود.

وی با انتقاد از اینکه در مراکز پژوهشی تحقیقات بی‌خاصیتی وجود دارد که در برون سپاری‌های معیوب مشهور هستند، گفت: این برون‌سپاری‌های ناکارآمد به شدت هزینه‌های شهرداری را افزایش می‌دهد.

این مسئول عنوان کرد: مخالف برون‌سپاری نیستم بلکه در کار مطالعاتی مجبور به برون‌سپاری هستیم اما متاسفانه در کشور ما برون سپاری‌ها تشریفاتی، تبلیغاتی و بی‌خاصیت هستند و نباید مراکز پژوهشی شوراها تبدیل به یک مرکزی برای برون سپاری‌های نامطلوب باشد.

وی بر رفع موانع بر سر راه پژوهش تاکید کرد و یادآور شد: مدیریت شهری را نمی‌توان بدون امر پژوهش به انجام رساند.