نود و سومین جلسه شورای شهر تهران در صحن شورا برگزار شد که در این جلسه یک فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره سوم ماده واحده مصوبه بودجه سال 1401 شهرداری تهران و اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انتشار 35000 میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به منظور اجرای طرح های حمل ونقل عمومی شهر تهران مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت. 

لطف‌الله فروزنده، معاون مالی شهردار در ابتدای بررسی این دستور گفت: در بودجه شهرداری تهران که به تصویب شورای اسلامی رسیده است، اجازه انتشار 3500 میلیارد ریال اوراق مشارکت اعطا شده است، طبق بند (د) قانون بودجه کل کشور نیز 12 هزار میلیارد تومان مجوز صدور انتشار اوراق قرضه است که 6 هزار مورد آن مربوط به حمل و نقل بوده که در واقع به این ترتیب 50 درصد هزینه اوراق بر عهده دولت خواهد بود. نحوه انتشار این اوراق به این شکل است که 2100 مورد به مترو، 900 مورد به اتوبوسرانی و 500 مورد هم به اورهال مترو تعلق خواهد گرفت که در مجموع 3500 مورد می‌شود. 

مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه توضیحات فروزنده با طرح این سوال که چه میزان از درآمدها و از چه منابعی محقق شده است؟ گفت: با توجه به درخواست شهرداری برای اعطای مجوز با قید فوریت برای دریافت 3500 میلیارد ریال اوراق مالی، نکته مبهمی که در اینجا وجود دارد، بحث هزینه درآمد برای شهرداری و گزارشی است که باید به دست شورا می‌رسیده درخصوص درآمدهایی که شهرداری داشته، اینکه چه میزان از این درآمد طی شش ماه محقق شده است. 

اقراریان ادامه داد: این ابهام همچنان درباره درآمدها وجود دارد و تقاضای ما از معاونت مالی شهردار این است که این ابهام را برای ما رفع کرده و بگوید که چه مقدار از درآمدها و از طریق چه منابعی تامین شده است. 

فروزنده در پاسخ به سوال اقراریان بیان کرد: گزارش 6 ماهه روز گذشته امضا شده و به زودی تقدیم شورا خواهد شد. در رابطه با کمیته تخصیص هم جلساتی برگزار شده است و قرار بر این شد که برگزاری این جلسات تداوم داشته باشد.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیزدر جریان بررسی یک فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره سوم ماده واحده مصوبه بودجه سال 1401 شهرداری تهران و اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انتشار 35000 میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به منظور اجرای طرح های حمل ونقل عمومی شهر تهران بیان داشت:  در بحث اوراق مشارکت تا مردادماه بیش از آنچیز که در بودجه 1401 مصوب شده، عملکرد داشته ایم. از سوی دیگر در تاریخ 29 شهریور لایحه ای را به تصویب رساندیم که طی آن شهرداری می تواند تا 4 هزار میلیارد اقدام کنند که در آن بحث مترو و تعمیرات اساسی نیز دیده شد و در این لایحه 35000 میلیارد ریالی نیز بحث به روزرسانی مترو آورده شده است.

وی با بیان اینکه این لایحه نیازمند بررسی بیشتر است از اعضای شورای شهر تهران خواست تا یک فوریت طرح تصویب و روند کارشناسی آن در کمیسیون ادامه یابد.

مهدی چمران هم  در این جلسه با اشاره به این که روز گذشته در خصوص مسئله اتوبوس جلسه‌ای در مجلس برگزار شد، گفت: در این جلسه که با حضور نمایندگان مجلس و خودروسازان برگزار شد، بارها سوال کردیم که تا پایان سال خودروسازان چند اتوبوس می‌توانند به ناوگان اضافه کنند که پاسخ درستی ندادند و مدام می‌گفتند که ما ظرفیت آن را داریم که در بلندمدت اتوبوس بدهیم اما زمان بلندمدت را مشخص نکردند.

وی با بیان اینکه قرار شد در جلسه آینده مابقی نمایندگان دیگر خودروسازان حضور داشته باشند و به این سوال که دقیقا تا پایان سال چند دستگاه اتوبوس می‌توانند تولید کنند پاسخ دهند، گفت: به تازگی ۵۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شد که در جریان اغتشاشات ۴۹ اتوبوس دیگر آسیب دید و از رده خارج شد و این اتفاق ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان را خنثی کرد و انگار چیزی به شهر اضافه نشده است.

رییس شورای شهر تهران ضمن انتقاد از سهم کم وزارت کشور برای شهرداری تهران گفت: پیش از این ۴۰ الی ۵۰ درصد اتوبوس‌های تولید شده سهم تهران بود اما حالا این سهم به ۱۰ درصد رسیده است. یعنی اینکه اگر بخواهند ۵۵۰ اتوبوس بسازند تنها پنج دستگاه سهم تهران است که این یک قطره از دریا است و در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال پایتخت ۱۷۰۰ دستگاه است که روز گذشته پلیس راهور اعلام کرد که تنها ۴۰ دستگاه اتوبوس می‌توانند کار کنند و مابقی عمرشان گذشته است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت اتوبوس‌ها زیاد است به گونه‌ای که اتوبوس‌های دو کابین بیش از ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارند و یک اتوبوس داخلی بیش از چهار میلیارد تومان قیمت دارد و لازم است از روش‌های مختلف نسبت به تأمین اعتبار برای خرید اتوبوس اقدام کنیم.

در ادامه بررسی بررسی یک فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره سوم ماده واحده مصوبه بودجه سال 1401 شهرداری تهران و اعطای مجوز به شهرداری جهت انتشار 35000 میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به منظور اجرای طرح‌های حمل ونقل عمومی شهر تهران، ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، ضمن موافقت با تصویب این لایحه، گفت: به نظر می‌رسد باید با یک فوریت لایحه موافقت شود چرا که مسئله حمل و نقل و عمومی است و فرصتی است که دولت در اختیار مدیریت شهری قرار داده است و با توجه به نیاز مترو و اتوبوسرانی به منابع مالی و عملکرد خوب شهرداری در بحث اوراق مشارکت، این فرصت نباید به هیچ عنوان از دست برود. در واقع داین درخواستی که از سوی شهرداری برای استفاده از این فرصت مطرح شده است. اولویت ما در خصوص اختصاص این منابع در درجه اول مترو و بعد اتوبوسرانی است. 

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز در ادامه بررسی این لایحه ضمن تایید اظهارت فروزنده و امانی، موافقت خود را برای تصویب اعلام و تاکید کرد: این یک فرصت استثنائی برای شهرداری تهران و سایر شهرهای کشور است. دولت 6 هزار میلیارد تومان را متعهد به بازپرداخت شده است اما با توجه به شریط نامناسبی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، لذا تقاضا دارم این لایحه در همین جلسه به تایید اعضای شورا رسیده و یک فوریت آن تصویب شود. 

 رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا افزود: با توجه به نیازهای بسیاری که وجود دارد و نیز مصوبه 4000 میلیاردی که در گذشته، می‌توان از این فرصت استفاده و کسری بودجه در ناوگان را در مترو، اتوبوسرانی و در صورت لزوم در تاکسیرانی را تامین کرد و خلا ایجاد شده در بخش تامین ناوگان را پر کند. 

چمران در پایان این بررسی متذکر شد: در حال حاضر هزینه تامین اتوبوس بسیار زیاد است و متاسفانه تحقق آن کار دشواری است اما تلاش این است که مشکلات مردم در این زمینه مرتفع شود. 

در نهایت با 20 رای موافق یک فوریت این لایحه به تصویب اعضاء رسید.