تعداد روزهایی که تهرانی ها هوای ناسالم تنفس می کنند در نیمه دوم سال افزایش پیدا می کند . امروز محسن منصوری در پایان جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا  به خبرنگاران گفته است: از اواسط پاییز تا اواخر زمستان با تشدید پدیده آلودگی هوا و افزایش آلایندگی مواجه هستیم که البته پدیده‌های طبیعی همچون گرد و غبار نیز روی این موضوع تاثیرگذار است. اخیرا موضوع آلودگی هوا در تهران بیشتر ناشی از ورود ریزگردها از غرب کشور است؛ اما بطور کلی مسئله آلودگی هوا در تهران ناشی از دو موضوع منابع آلاینده در زمستان همچون خودروها و موضوع پدیده‌های طبیعی همچون گرد و غبار است که در دیگر فصول سال نیز رخ می‌دهد.

منصوری ادامه داد: در جلسه امروز در خصوص تشدید آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال بحث و گفت‌وگو شد. تکالیف دستگاه‌های مختلف در قانون به روشنی مشخص شده و برخی دستگاه‌ها نیز موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده‌اند، اما بطور مشخص در این جلسه تاکید شد که مجموعه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی طرح کنترل و هدایت بخارات و خروجی‌های بنزین در پمپ‌های بنزین را که موجب ایجاد بخشی از آلودگی هستند را در برنامه مشخص ارائه کند، البته این کار آغاز شده اما سرعت آن باید افزایش پیدا کند.

استاندار تهران درباره موضوع گازرسانی در حوزه صنایع نیز گفت: باید توزیع گاز در صنایع به گونه‌ای باشد که صنایع به مازوت سوزی روی نیاورند. لذا در این حوزه باید تدبیری انجام شود تا موضوع کنترل شود و اگر استثنائا به هر دلیلی با اخذ مجوز مقرر شد صنایعی از این فرآیند استفاده کند باید تدبیر شود که بیشترین فاصله را با تهران داشته باشد.

وی ادامه داد: در این جلسه موضوع معاینه فنی خودروها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد تدبیری شود که بیشترین مراجعه را برای اخذ گواهی معاینه فنی داشته باشیم و احیانا شیطنت‌ها و دور زدن‌هایی اگر در این موضوع وجود دارد کنترل شود. بعضا برخی خودروها برای اخذ گواهی معاینه فنی به شهرستان‌های اطراف مراجعه می‌کنند و این در شرایطی است که در این شهرستان‌ها حساسیت‌ها نسبت به این موضوع کمتر است. لذا باید هر شهری با توجه به شرایط خود شاخص‌های کنترلی را تعیین کند.

منصوری تاکید کرد: ما سومین پاییز خشک را پیش رو داریم که بارندگی کمتر، موجب تشدید آلایندگی‌ها می‌شود. لذا دستگاه‌ها تکلیف سنگین‌تری بر عهده دارند. بی تردید تحقق قانون هوای پاک نیازمند منابع مالی گسترده است و از سوی دیگر زمانبر نیز خواهد بود؛ اما می‌توانیم تدابیری را اتخاذ کنیم که بخشی از اقدامات لازم برای تحقق این قانون اجرایی شود.

وی ادامه داد: ۳۰ تا ۳۲ درصد آلایندگی مربوط به منابع ثابت همچون کارخانه‌ها و ۶۷ تا ۸۰ درصد آلودگی تهران سهم منابع متحرک همچون اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است که در این میان موتورسیکلت‌ها سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. چرا که اگر موتورسیکلتی استاندارد لازم را نداشته باشد چهار تا پنج برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند. در تهران به ازای هر نفر تقریبا یک خودرو داریم؛ لذا باید در این حوزه برنامه ریزی دقیقی انجام دهیم. در برنامه‌ها تاکید شده که موتورسیکلت‌های برقی را با کاربراتوری جایگزین شوند و امیدواریم در برنامه‌ای دو تا سه ساله این مشکل را حل کنیم.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم به تازگی  درباره طرح جدید شهرداری تهران برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها و توسعه موتورهای برقی گفته است . طرح شهرداری برای ساماندهی موتور سیکلت ها تنها با هدف کاهش آلودگی هوانیست و تاکید مدیریت شهری بیشتر بر انضباط ترافیکی است . او به خبرگزاری تسنیم گفته است : حدود 4 تا 5 ماه است که شهرداری تهران روی مسئله موتورسیکلت‌ها تمرکز پیدا کرده است چرا که موتورسیکلت‌ می‌تواند هم برای برای صاحبانش و هم برای شهروندان خطرآفرین و آسیب‌زا باشد و ما باید از مواهب موتور استفاده کنیم اما از آسیب‌هایی که از این حوزه وارد می‌شود، مصون باشیم.

شهردار تهران با تأکید بر اهمیت ساماندهی موتورسیکلت‌ها توسط مدیریت شهری تصریح کرد: بر همین اساس یکی از شرکت‌های شهرداری که متولی ایجاد ساماندهی شهر است در سال 1400 موفق شد که میزان مرگ شهروندان تهرانی در تصادفات شهری نسبت به سال 99 را با همکاری پلیس راهور به حدود 8 درصد کاهش دهد و همان مجموعه مأمور شد که ساماندهی موتورسیکلت‌ها در شهر تهران را در دستور کار خود قرار دهد.

زاکانی با ابراز اینکه تاکسی و اتوبوس در شهر متولی داشتند اما موتورسیکلت‌ها نداشتند، متذکر شد: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و نظام‌بخشی در ارتباط با موتورسیکلت‌ها در دستور کار قرار گرفته است و در خصوص پارک موتورسیکلت‌ها در سطح شهر و برخی از معابر و خط‌کشی، امکان‌گذاری شده است همچنین در پیاده‌روها با ایجاد موانع منطقی و زیبا از ورود موتورسیکلت‌ها جلوگیری خواهد شد تا شهروندان نیز از خطرات احتمالی تردد موتورسوار در پیاده‌روها مصون بمانند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون وضعیت نامناسبی در ارتباط با موتورسواران و شهروندان در شهر وجود دارد همچنین مسئله هوشمندسازی از سوی شهرداری پیگیری می‌شود و ما در هوشمندسازی تک‌تک موتورها را با مجموعه سیستم‌های هوشمند ردیاب رصد خواهیم کرد و اساساً یک انتظام‌بخشی به موتور را خواهیم داشت.

وی به مسئله مهم برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها در کلان‌شهر تهران اشاره و تصریح کرد: ناظر به برقی‌سازی و عبور از موتورهای کاربراتوری در یکی از شنبه‌های امید و افتخار در آینده نزدیک اتفاق مهمی رقم خواهد خورد که در قالب یک همکاری مشترک بین شهرداری تهران و پست، یک‌هزار دستگاه موتور برقی در شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

زاکانی یادآور شد: هم‌اکنون 300 هزار موتورسیکلت در تهران وجود دارد که در مشاغل مختلف به‌صورت رسمی فعالیت می‌کنند و هدف اولیه‌ ما این است که این بخش از موتورها را با ارائه تسهیلات مناسب، برقی‌سازی کنیم چرا که بیشترین تردد را این موتورها در سطح شهر دارند به‌طوری که یک موتورسیکلت کاربراتوری 7 برابر یک پراید تولید آلایندگی می‌کند.

شهردار تهران ضمن تأکید بر لزوم جدی ساماندهی، هوشمندسازی و برقی‌‌سازی موتورسیکلت‌ها در پایتخت گفت: هم دولت و هم شهرداری در خصوص موتورسیکلت‌های برقی "تسهیلاتی مناسب" را به خریداران موتورسیکلت‌های برقی پرداخت خواهند کرد.