مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در یکصد و پنجمین جلسه این شورا اظهار کرد: در خصوص مصوبه الزام شهرداری برای ایجاد میز خدمت راهنمایی و مشاوره با استفاده از نرم افزار هوشمند راهنمایی شهرسازی و معماری شهرداری در مناطق ۲۲ گانه بنده تذکرات متعددی را ارائه داده و از شهرداری درخواست کردم مفاد مصوبه را اجرا کند.

عباسی ادامه داد: برای این منظور تیمی را به مناطق ۲۲ گانه شهر تهران راهی کردیم، اما ارزیابی‌ها حاکی از آن بود که فقط ۵ منطقه میز راهنمایی شهرسازی داشته که آن‌ها راه اندازی نشده است؛ بررسی‌ها نیز حاکی از آن است که عناوین یا کارکردهای مشابه نیز برای این منظور که در همان مناطق راه اندازی شده کارآمد نیست و افرادی هم که در آنجا فعالیت می‌کنند، چندان بر سامانه مسلط نبوده و دسترسی آن‌ها کامل نیست.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، نتاکید کرد: هدف ما از این اقدام این بود که مردم از حقوق خود آگاه شده و مسیر برای دلالان این حوزه مسدود شود، اما متاسفانه تاکنون شاهد اتفاق مثبتی در این زمینه نبودیم. 

وی در ادامه با اشاره با اشاره به تذکری در این باره در تیرماه سال جاری مبنی بر لزوم انجام اقدام جدی بر اساس همان مصوبه بیان کرد: در تیرماه تذکری در این باره ارائه شد اما پاسخی که دریافت کردیم اینچنین بود: مدل پیشنهادی معاونت شهرسازی و معماری به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران ارسال شده ولیکن با توجه به وقفه ایجاد شده به دلیل اختلال در سامانه‌های شهرداری تهران و حجم کاری سامانه‌ها، موضوع در دست بررسی قرار داشته و نتایج اقدامات متعاقبا به شورا ارائه می‌شود. .

عباسی در ادامه با طرح این سوال که مصوبه ای که بسیاری از مقدمات آن آماده و در اختیار مسئولان است، چقدر زمان می‌برد تا اجرایی شود، تذکر داد: در حال حاضر شاهد ان هستیم که درخواست الزام صدور پروانه اجرایی نشده و نتایج آن به شورا نیامده است؛ من واقعا از مصوبه‌ای که ارائه شده احساس پشیمانی دارم حتی در این خصوص هیچ مراجعه‌ای  مبنی بر پیگیری کاهش فرآیندها هم صورت نگرفته است. 

این عضو شورا در ادامه گفت: ما میز خدمت راهنمایی را برای خودمان مطرح نکرده‌ایم چرا که دسترسی ما در اینجا کامل است، این میز برای شهروندان و به منظورماموریت شهروندی توصیه شده است. رای اعضا با نگاه بر تکریم ارباب رجوع و حذف حضور دلالانی است که احتمال می‌رود از جهل مراجعه کنندگان سوءاستفاده کنند. این تعلل با توجه به اینکه تا پایان مدیریت ما سه سال زمان باقی مانده است، اگر قرار باشد و به همین راحتی از مصوبات صادره عبور کرده و نتوانیم آن‌ها را اجرایی کنیم با این بهانه که فرصت کافی برای انجام این کار نداریم، قابل قبول نیست.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه با بیان این نکته که در حال حاضر برای برنامه چهارم و بودجه سال آینده نیازمند نظرسنجی از شهروندان تهرانی نظرسنجی هستیم، تصریح کرد: باید از شهروندان تهرانی در خصوص نیازمندی‌ها، اولویت‌ها و میزان رضایتمندی آنان در یک سال گذشته و سوالات متعدد دیگر نظرسنجی صورت گرفته و نتایج آن برای تصمیم گیری در اختیار شورا قرار بگیرد. ما نمی‌توانیم بدون لحاظ نظرات شهروندان تهرانی تصمیم جامع و کاملی اتخاذ کنیم؛ این نظرسنجی همچنین باید از همکاران ما در سطح شهر تهران نیز انجام شود.