در یکی دو ماه اخیر بارها در شبکه های مجازی فیلم هایی از ازدحام مسافران در ایستگاه های مترو منتشر شد .دریکی از این فیلم چند ثانیه نیروی های لباس شخصی در واکنش به ناآرامی های داخل ایستگاه با هدف مدیریت این ناآرامی ها مداخله کرده بودند .

  سوابق گذشته نشان می دهد تقریبا در دوره های گذشته در حوادث مشابه چنین اتفاقی نیفتاده و معمولا قطار در ایستگاه های شلوغ  توقف نکرده  و در ایستگاه هایی که فضای باز بیشتری دارند مسافران تخلیه می شدند .

برخی از مدیران شهری معتقدند برای کنترل فضای امنیتی ایجاد شده طبعا نیاز به مدیریت اضطراری بوده  و برخی از اقدامات اجتناب ناپذیر است .

از سویی دیگر برخی از کارشناسان به ریسک این اتفاقات در ایستگاه های مترو اشاره می کنند. این که با وجود خرابی تهویه برخی واگن ها افرادی که دچار عارضه تنفسی هستند دچار مشکل شده یا در تراکم جمعیتی و جنب و جوش حادثه برخی از مسافران کم توان مانند کودکان یا سالمند به حریم ریلی سقوط کنند . مداخله انتظامی در ایستگاه های مترو ریسک بالایی دارد و می تواند پیامدهای تلخی به دنبال داشته باشد .

 علی اصغر قائمی ،عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این خصوص به اکو ایران می گوید : وضعیتی که دراین چند وقت در برخی از ایستگاه های مترو وجود دارد یکی از شقوق متنوع ایجاد بحران است. ممکن است در مترو سیل یا زلزله بیاید یا آتش سوزی شود و یا هزاران اتفاق دیگر بی افتد و این هم یکی از شرایط بحران است.

وی ادامه داد: در گذشته تکلیف شرکت بهره برداری مترو بوده که سناریوهای مواجهه با بحران های گوناگون را پیش بینی و تدوین   کند؛ به این معنا که خطراتی مانند آن چه گفته شد در ایستگاهی رخ داد وظیفه شرکت مترو روشن باشد ،به طور مثال  برای حفظ جان مردم راه های خروج و یا راه های تزریق هوای بیشترمشخص باشد.

این عضو شورای شهر تهران یادآور شد :  شرکت بهره برداری مترو یکی از وظایفش که ممکن است یک وظیفه نانوشته باشد ، ولی یک وظیفه عقلایی است این است که سناریوهای مواجهه با بحران های مختلف را برای حفظ جان مردم تمهید کند که می تواند سیل، زلزله، آشوب، تصادف دو قطار در ایستگاه، آتش سوزی، قطع برق و...  باشد. برای برخی از این موضوعات پیش بینی های لازم انجام شده ؛ مثلا برای قطع برق، شرکت بهره برداری مترو پیش بینی اتصال یکپارچه و بلادرنگ برق را کرده ولی راجع به سایر مسائل پیشنهادم این است که همکاران در مترو به فکر باشند.