نسترن رفیعی: آمارهای رسمی بانک مرکزی از معاملات مسکن در آبان‌ماه گزارش از تعداد معاملات انجام شده در میان مناطق 22 گانه شهر تهران را ارائه می‌دهد که بر اساس آن، منطقه 5 با سهم 2 / 14 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده‌اند و همچنین مناطق 10 و 2 به ترتیب با سهم‌های 2 / 9 و 0 / 9 درصدی از کل معاملات انجام شده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اکوایران در این گزارش به بررسی قیمت مسکن در منطقه 10 تهران پرداخته است.یک مشاور املاک در منطقه 10 می‌گوید، یکی از دلایل افزایش خرید و فروش، افزایش قیمت مسکن است.البته تعداد دلال‌های مسکن هم بالا رفته به طوری که خانه‌ها را با هدف فروش در شروع سال جدید از مالکان خریداری می‌کنند.

به گفته این مشاور املاک، بیشتر خریداران این منطقه به دنبال خانه‌های آسانسور دار و یا مایل هستند که طبقات پایین خریداری کنند و البته پارکینگ در این منطقه با ارزش‌تر از سایر ویژگی‌ها است.

وی همچنین درخصوص اینکه فروشنده‌ها چقدر حاضر به عقب نشینی قیمتی هستند گفت، فروشنده‌ها در این چند ماه اخیر تمایلی به کاهش قیمت پیشنهادی خود ندارند.برای مثال یک ملک 40 متری آسانسور دار در تابستان، 1 میلیارد و 200 میلیون بود و الان همان ملک 1 میلیارد و 900 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

این مشاور املاک  همچنین گفت، بیشتر نشست‌های معامله مسکن در این منطقه به ثبت معامله ختم می‌شود.

بررسی فایل‌های عرضه شده در پلتفرم‌های خرید و فروش مسکن نشان می‌دهد که با بودجه زیر 2 میلیارد تومان می توان در متراژ این بناها اغلب در محدوده 40 تا 60 متر قرار دارند و سن بنای اکثر این خانه‌ها بالای 10 سال و اغلب 1 خوابه هستند و ممکن است برخی از امکانات همچون آسانسور، پارکینگ و انباری نداشته باشند.

یک خانه 52 متری در جیحون، با 20 سال قدمت بنا، 1 میلیارد و 700 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در بریانک یک خانه 62 متری و عمر بنای 10 سال،  با قیمت 1 میلیارد و 100 میلیون تومان پیشنهاد شده است.

photo_2022-12-10_12-43-42