محمد آقامیری در جلسه شورای شهر تهران به ارائه گزارشی در مورد مقاوم سازی پل‌های شهر تهران پرداخت و با بیان اینکه تهران ۷۵۳ پل دارد که عمر برخی از آنها به بیش از ۶۰ سال می‌رسد، گفت: قبل از انقلاب فقط ۳۹ تقاطع و ۴۷ پل داشتیم اما حالا این عدد به ۵۵۱ پل و ۳۳۳ تقاطع می‌رسد.

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۱_۱۸-۲۶-۳۳

وی با بیان اینکه از ۷۵۳ پل موجود در تهران ۴۵ درصد بتنی و ۵۵ درصد فلزی هستند، گفت: تعداد ۱۹ پل در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ مقاومت سازی شده و از سال ۹۶ تا سال قبل نیز تنها چهار پل مقاوم سازی شده بود؛ اما در سال جاری مقاوم سازی ۱۴ پل فعال شده و ۸۰ تعمیر تخصصی نیز انجام شده است و مطالعات شش طرح نیز به اتمام رسیده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در این میان مناطق موظف شدند که ۴۴۱ پل را مقاوم سازی کنند، گفت: ۷۴ پل یعنی بیشترین پل‌ها در منطقه ۴ و کمترین تعداد پل در منطقه ۹ است.

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۱_۱۸-۲۷-۱۱

او با بیان اینکه علاوه بر لزوم تعمیرات، سرقت تجهیزات و درز انبساط پل‌ها نیز به یکی از مشکلات مدیریت شهری تبدیل شده، افزود: البته مهندسان در حال انجام این مهم هستند که درزهای انبساط در پل‌ها به گونه‌ای باشد که قابل سرقت نباشد و اقدامات لازم در راستای بتن ریزی مجدد در حال انجام است.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در مورد وضعیت نگهداشت برج میلاد نیز با بیان اینکه در چهار سال گذشته این مسئله رها شده بود، اظهار کرد: در این دوره مدیریت شهری اقدامات خوبی در راستای مقاوم سازی برج میلاد صورت گرفته که جای تقدیر و تشکر دارد.

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۱_۱۸-۲۷-۳۴

پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این نکته که پل‌ها دارایی‌های شهر محسوب می‌شوند اظهار کرد: نگهداشت پل‌ها بسیار اهمیت دارد، شاید مورد توجه قرار نگیرند اما در زمان حادثه می‌توانند فاجعه آفرین باشند، از زحماتی که شهرداری در این زمینه متحمل شده، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

در جریان بررسی گزارش آقامیری، ناصر امانی، عضو شورا ضمن ابراز خرسندی از بازگشت شورا به روال گزارشی خود، بیان کرد: این روند در جهت کمک به شهرداری تهران و شتاب بخشی به برنامه‌ها و حل مسائل و مشکلات است، با توجه به اهمیت موضوع نگهداری و مقاوم سازی پل‌ها در شهر تهران با تعداد قریب به ۷۵۰ پل که همه در شریان‌های ارتباطی شهر واقع شده‌اند، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند، ما زمانی ارزش این پل‌ها را می‌دانیم که حادثه‌ای رخ دهد؛ ارزش این پل‌ها مانند نعمت سلامت و امنیت است، یعنی حکم سلامت و امنیت مردم را دارد.

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۱_۱۸-۲۸-۰۳

این عضو شورا در ادامه با اشاره به وظیفه شرکت یادمان سازه در راستای حفظ، نگهداری و تامین امنیت پل‌ها گفت: مطلع شدیم که این شرکت در حال جداسازی از حوزه فنی و عمرانی است و ظاهرا قرار است ماموریت آن به یکی از سازمان‌های زیر مجموعه حوزه فنی و عمرانی محول شده و پوسته آن در حوزه مالی و اقتصادی قرار گیرد، ما به دلیل نگرانی که داشتیم، طی تذکری به شهرداری ابلاغ کردیم که اگر قرار است اتفاقی هم رخ دهد در صحن شورا انجام شود چرا که جابجایی سازمان‌ها و شرکت‌ها نیاز به مصوبه شورا دارد، متاسفانه حتی پس از این تذکر شاهد آن بودیم که هم شهردار دستور تسریع کار را صادر کرده و هم کار انتقال آن در حال انجام است، لذا خواهش ما این است که این شرکت به عنوان یک شرکت تخصصی به کار خود ادامه دهد، شهرداری می‌تواند از سایر شرکت‌های خود که چندان فعال نیستند برای هولدینگ اقتصادی خود بهره ببرد تا این شرکت ارزشمند تخصصی به کار خود ادامه داده و متوقف نشود.

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۱_۱۸-۲۸-۳۱

در ادامه معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ۶۶ مورد از ۷۵۳ پل موجود در تهران نیاز به مقاوم‌سازی لرزه‌ای دارند، چرا که با استانداردهای قبل از سال ۸۱ ساخته شده‌اند، بیان کرد: این موضوع اولویت‌های اصلی ما محسوب می‌شود یعنی اگر مقاوم سازی و به سازی را دو مقوله مهم در نظر بگیریم، مقاوم سازی از اولویت بیشتری برخوردار است.

عباس شعبانی افزود: چند نکته مهم در اینجا مطرح است؛ نخست اینکه این اقدام در سنوات گذشته حرکت سینوسی عجیب و غریبی داشته است، دولت در سال‌های ۹۰ تا ۹۱ کمک خوبی در زمینه نگهداشت پل‌های شهر تهران کرده است که حاکی از اهمیت موضوع است، اینکه حاکمیتی بابت نگهداری پل‌ها و شریان‌های اصلی شهر سرمایه گذاری کند مسئله مهمی است که بعد از سال ۹۱ دیگر اتفاق نیفتاده است، به نظر می‌رسد ادامه کار مستلزم عزم جدی است لذا از اعضای شورا درخواست می‌شود تا این شیوه تازه آغاز شده را تقویت کند.

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۱_۱۸-۲۸-۵۹

شعبانی افزود: نکته دوم این است که سایر ارکان شهرداری نیز باید پای کار بیایند، نگهداشت پل‌ها تنها بر عهده معاونت فنی وعمرانی نیست سایر مجموعه‌ها نیز باید پای کار بیایند، مثلا سازمان زیباسازی باید توجه ویژه‌ای به موضوع زیباسازی پل‌ها داشته باشد، چرا که هر نوع روکشی می‌تواند باعث مخفی شدن تخریب‌ها شده و با گذشت زمان آسیب و خرابی به بار آورد، حتی اگر زیبایی هم انجام می‌شود باید به گونه‌ای باشد که خرابی‌ها و آسیب‌ها هم قابل رویت باشد.

photo_۲۰۲۲-۱۲-۱۱_۱۸-۲۹-۲۱

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه بیان کرد: به عنوان نکته سوم در ساخت پل‌های جدید باید تمهیداتی اندیشیده شود که میزان آسیب‌ها کاهش یابد؛ درز انبساط در حال حاضر در پل‌های جدید در بخش بتونی ممنوع شده است، خوشبختانه در این زمینه چند مصوبه خوب تصویب شده است؛ همچنین استفاده از نمک و شن نیز در زمان یخبندان می‌تواند برای آرماتور و بتن حکم سم را داشته باشد، بنابراین باید راهکار دیگری برای آن اتخاذ شود‌؛ نگهداشت سازه یک اقدام عمومی و همه جانبه است و همه باید دست به کار شوند.

وی در ادامه افزود: ما در قالب یک ماتریس وظایف، وظیفه هریک از عوامل مربوط را مشخص کرده‌ایم، اینکه مثلا وظیفه مناطق چیست؟ وظیفه شرکت یادمان سازه و وظیفه مجموعه شهرداری چیست؟ آخرین اطلاعات ما درباره پل‌ها مربوط به سال ۹۵ است و بعد از آن هیچگونه اطلاعاتی درباره پل‌ها نداریم، چیزی که از آسیب جلوگیری می‌کند نگهداشت خوب در مناطق است؛ با همین روند تا سال ۱۴۰۳ مقاوم سازی ۶۶ پل مورد نظر را انجام خواهیم داد که اگر اتفاق خاصی افتاد آن‌ها همچنان به سرویس دهی خود ادامه دهند، نکته بعدی مربوط به مسئله نگهداشت پل‌های فلزی است که برخی از آن‌ها جانمایی مناسبی ندارند و باید در این خصوص نیز تدابیر لازم اندیشیده شود.

شعبانی با بیان این که مقاوم سازی پل‌ها به دلیل اهمیتی که دارد در دستور کار قرار گرفته و البته این مهم از سنوات قبل انجام می‌شده است و ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان بودجه از سنوات قبل پیش بینی شده بود که این عدد در بودجه امسال به ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

شعبانی در ادامه با بیان اینکه پل حافظ - طالقانی مطالعاتی در رابطه با برداشتنش در دستور کار قرار گرفته، گفت: این اقدام هنوز در مرحله مطالعاتی است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورا در واکنش به توضیحات معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران متذکر شد: اگر بنا به جابجایی این پل‌‌های غیرمقاوم با پل‌های جدید یا زیرگذر است باید مطالعات لازم در این خصوص صورت بگیرد، باید در خصوص هر تغییری، حجم ترافیک و تردد موجود در آن ناحیه بررسی شود تا برای مردم مشکلات مضاعف ایجاد نشود.

مهدی پیرهادی، در ادامه پیشنهاد داد شهرداری از حمایت‌های مالی فرمانداری و استانداری نیز در این زمینه بهره ببرد.

وی اشاره‌ای هم به دو کارخانه آسفالت سازی واقع در تهران کرد و گفت: دو کارخانه آسفالت سازی در تهران است که مشکلاتی را برای محیط زیست و افزایش آلودگی هوا ایجاد کرده‌اند، لذا درخواست می‌شود اگر واقعا در حوزه‌ای که اقدام به انجام کار می کنیم مجوز محیط زیست را نداریم، آن کار را انجام ندهیم.

وی افزود: در خصوص استفاده از نمک در پایه پل‌ها، درخواست ما از شهرداری این است که به هیچ عنوان از این ماده استفاده نکند، چرا که در حال حاضر دیگر وضعیت شهر تهران به گونه‌ای نیست که بخواهیم از نمک استفاده کنیم؛ این ماده به محیط زیست آسیب وارد می‌کند.

3465313

در ادامه روند بررسی این گزارش، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز با اشاره به مشکلاتی که در پی احداث پل گیشا برای شهروندان و به ویژه ساکنان کوی نصر ایجاد شده که بعضی از دسترسی‌ها را برای آن‌ها  محدود کرده است، گفت: برنامه شهرداری در خصوص مرتفع کردن مشکلات و ایجاد تسهیلات برای دسترسی آسانتر به امکانات برای شهروندان چیست؟ آیا پیام امیدوار کننده‌ای برای مردم در مسیر حل مشکل تردد آن‌ها دارد یا خیر؟

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به تذکرات داده شده با تاکید بر این نکته که باید اتفاقی رخ دهد تا مسئه‌ای تایید شود، اظهار کرد: کارخانه های آسفالت در شهرهای مختلفی از جهان وجود دارند که نه در مرکز که معمولا در حاشیه احداث شده، اما بر اساس استانداردها و سطح مناسب آلایندگی که قابل پذیرش باشد.

وی افزود: سازمان محیط زیست استانداردهای لازم را ارائه داده است؛ اگر کارخانه‌ای خلاف این عمل کند، خود ما مانع از فعالیت کارخانه خواهیم بود.

عباس شعبانی در پایان در خصوص تذکر مربوط به پل گیشا و کوی نصر نیز گفت: طرحی از قبل وجود داشته در این زمینه که از برنامه احداث خارج شده است که این امر موجب قطع دسترسی شهروندان از شرق به غرب شهر شده است، در این خصوص دو راهکار وجود دارد؛ یا پروژه قبل را فعال کرده و موجب ایجاد مزاحمت برای کسبه‌های محل شویم که به اعتقاد ما تبعات اجتماعی و نفع ترافیکی بیشتری دارد؛ راهکار دوم احداث زیرگذر است اگر این کار اتفاق بیفتد حجم زیادی از مشکلات اهالی رفع خواهد شد.