در حالی که قرار بود اسفندماه سال گذشته و طبق توافقات انجام شده، 25 هکتار زمین از اراضی شهر جدید پرند به عنوان بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل خط مترو تهران-پرند به پیمانکاران مربوطه واگذار‌شود اما تاکنون به طور کامل محقق نشده‌است.

براساس اعلام متروی تهران همچنین مبلغ 210 میلیارد تومان بودجه نقد مصوب دولتی که می‌بایست در 8 ماه گذشته به پروژه تزریق می‌شده نیز پرداخت نشده  که همین مسائل باعث شده‌است روند سفارش گذاری و تامین تجهیزات مرتبط با راه‌اندازی خط مترو شهر پرند با تاخیرات قابل توجهی همراه‌شود.

اما سفر سید ابراهیم رییسی به شهرستان رباط کریم و تاکید بر حل مشکل اصلی شهر پرند که مساله عبور و مرور به تهران است ، با ابلاغ دستوراتی به وزرای راه و شهرسازی، نیرو وهمچنین استاندار و معاون اجرایی رییس جمهور همراه بود.

تامین هرچه سریعتر اعتبارات نقد و غیرنقد پروژه توسط وزارت راه و شهرسازی، تکمیل شبکه برق مسیر خط ریلی تهران-پرند توسط وزارت نیرو و پیگیری امور توسط معاون اجرایی رییس جمهور که در زمان تصدی پست استانداری تهران با این پروژه کاملاً آشنا شده‌است، از جمله مسائلی است که لازمه افتتاح خط مترو شهر پرند در موعد تعیین شده (خرداد 1402) است .

این در حالی است که پروژه به لحاظ عملیات اجرایی پیشرفت بالای 84 درصد را تجربه کرده و با کمی توجه بیشتر ازسوی تامین‌کنندگان منابع مالی طرح، امکان بهره‌برداری از آن در کمتر از 6 ماه آینده وجود دارد.

امروز نیزمحمدآقامیری در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به بازدید روز پنجشنبه رئیس جمهور از متروی پرند، گفت: در این بازدید مدیرعامل جدید مترو قول داده است که در صورت تامین منابع، خط متروی پرند تا خرداد ماه سال آینده افتتاح شود؛ اما نکته قابل توجه این است که صدا و سیما این شرط و شروطها را پخش نکرده است و تنها قسمت افتتاح تا خرداد ماه را پخش کرده است در صورتیکه عدم انعکاس اخبار درست موجب ایجاد مطالبات بین مردم به خصوص پرندنشینان می‌شود.

وی افزود: خط متروی پرند در حال حاضر یک خط بیشتر نیست و یک قطار سه واگنه بر روی آن قرار دارد و دقت داشته باشید که اگر با همین روند فعالیت کند، سر فاصله حرکت قطارها ۷۵ دقیقه در هر دو مسیر خواهد بود و این خط حداقل به هشت قطار احتیاج دارد.

آقامیری با بیان اینکه دقت داشته باشید که ساخت متروی پرند کلا در اختیار دولت است، گفت: متروی پرند ۹۶۰ میلیارد تومان بودجه برای امسال داشته که تنها ۱۱۷ میلیارد تومان و آن هم در قالب غیر نقد پرداخت شده است و قرار شده که به صورت یکجا یک زمین ۲۵ هکتاری به پیمانکار واگذار شود تا نسبت به سقف خرید تجهیزات اقدام کند.

وی افزود: همچنین این خط مترو به دو فیدر ۷.۵ مگاوات احتیاج دارد که قرار شده نیروگاه پرند آن را تامین کند اما هنوز هیچ کار آن را انجام نداده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حالا که رئیس جمهور از این خط بازدید کرده و متعهد شده ، بهتر است همزمان مسئله واگن‌ها را نیز پیگیری کنید تا مبادا خطی افتتاح شود که تنها یک قطار سه واگنه داشته باشد.