حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران در یکصد و شانزدهمین جلسه شورای ششم در جریان بررسی گزارش درآمد 8 ماهه بودجه منتهی به پایان آذرماه 1401شهرداری تهران گفت: مصوبه بودجه 50 هزارو 370 میلیارد تومان بوده که در سه بخش درآمدی به مبلغ 38 هزار و 346 میلیارد تومان که سهم 76 درصد را به خود اختصاص داده است؛ در بخش منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه ای 8 هزار میلیارد و منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی سه هزار و 940 میلیارد تومان بوده که جمعاً 100 درصد بودجه را تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه درهشت ماه منتهی به آبان ماه 1401 مجموعه منابع نقدی و غیرنقدی حدود ۲۶ هزارو 611 میلیارد تومان بوده است ادامه داد: این رقم نسبت به وصولی کل بودجه مصوب بیش از 52 درصد است که به طور تفکیک 26 هزار و293 میلیارد تومان مربوط به عملکرد نقد و 318 میلیارد تومان نیز به عملکرد غیر نقد اختصاص دارد.

حبیب کاشانی ادامه داد: از ۵۰ هزار میلیارد تومان ۲۰ درصد بودجه یعنی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای غیر نقد است و در ۸ ماهه سال جاری از ۱۶ هزار میلیارد تومان فقط 318 میلیارد تومان درآمد داشته ایم و این مبین این است که ما در بخش مشارکت ها تعطیل هستیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه درحوزه درآمدها جلو هستیم گفت: در خصوص درآمد ها در 8 ماهه 1401 مبلغ25 هزارو 564 میلیارد تومان به حیطه وصول در می آمد که از این رقم حدود 22 هزارو 775 میلیارد تومان آن وصولی قطعی شده است که حدود 89.9 درصد سهم وصولی در این موضوع است؛ در فصل دوم درآمد حاصل از واگذاری درآمد های سرمایه ای می بایست در 8 ماهه 1401 مبلغ پنج هزار و 390 میلیارد وصولی رقمی بالغ بر 341 هزار میلیارد وصولی قطعی است؛ در فصل سوم هم از این منابع می بایست در همین تاریخ مذکوردو2 هزار و 626 میلیارد وصول می شد که از این رقم نیز سه هزار و 494 هزار میلیارد وصول شده است که در مجموع 133 درصد شاخص درآمدی شهرداری است.

کاشانی گفت: ما در جایی که درآمدها سهل الوصول هستند اقداماتمان بهتر است و این نشان از آن دارد که مجموعه به سمت اوراق مشارکت سوق دارد. 

وی در ادامه با بیان اینکه درآمدهای ناشی از توسعه شهر 22 هزار میلیارد تومان بود خاطر نشان کرد: تقریبا 3 هزار میلیارد تومان در این حوزه عقب هستیم و این یعنی در 8 ماهه گذشته در جهت اینکه مناطق کار مردم را پیش ببرند کار نکرده‌ایم. 

خزانه دار شورای شهر تهران گفت: باید قوانین خود را اصلاح کنیم تا کسری بودجه در این قسمت تامین شود؛ 8 ماه از سال گذشته است اما هنوز دریافتی از عوارض تخلفات نداشته ایم و خواهش من این است شهردار تهران در هیات دولت اقدامی را انجام دهد که این پول از خزانه بازگردد، از دولت می خواهم این اموال بازگردد تا کمبود های شهر در حوزه های اصلی مانند حمل و نقل و تهیه اتوبوس ها جبران شود.

خزانه دار شورا در ادامه عدم درآمد عوارض در برخی موضوعات اظهار کرد: متاسفانه می بینیم که در بخش های گسترده ای همچون بهره برداری از پیاده راه ها، درآمد حاصل از فیبر نوری، یارانه بلیط، عوارض متمرکز 12 درصد گمرکی شاخص آن صفر است و این موضوع باید به طور ویژه بررسی و موارد اجرای آن اعمال شود.

کاشانی در تشریح جداول افزایشی گفت: ما در مصوب سال مبلغی حدود هفت هزار و 700 میلیارد تومان باید درآمد حاصل از ارزش افزوده داشته باشیم که با توجه به گزارش های واصله 7 هزار میلیارد آن در 8 ماهه سال محقق شده و این در اصلاحیه بودجه اعمال خواهد شد ضمن آنکه این رقم در اصلاحیه بودجه به 12 هزار و 700 میلیارد تومان افزایش دیده اند و این افزایش منوط به تغییر 3 به 4 درصد ارزش افزوده و قیمت کالاهایی است که نرخ آن افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص عوارض قطع اشجار نیز اظهار کرد: پیش بینی ما از این نع عوارض رقمی بالغ بر 300میلیارد دیده شده است که 233 میلیارد تومان در 8 ماهه رخ داده و خواهش من این است اقدامات این حوزه مدیریت شود؛ همچنین در حوزه تامین پارکینگ ضعیف عمل شده است و باید بهتر اقدام کنیم چرا که درآمدهای حاصل از این موضوع طبق پیش بینی ها 700 میلیارد تومان بوده اما این رقم هزار میلیارد تومان درآمد محقق شده پس این مهم پتانسیل درآمد های بالاتر را نیز دارد و اگر پارکینگ های عمومی را تامین کنیم مردم می‌توانند از آنها بهره ببرند.

خزانه دار شورا در پایان گفت : در بعد کلی گزارش میتوان اظهار کرد که در 8 ماهه حدود 26 هزار میلیارد تومان وصول شده درحالی که باید 33 هزار میلیارد تومان وصول می شد و شهرداری شش هزار 968 میلیارد از برنامه مصوب عقب است.