داوود گودرزی رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران در صحن شورای شهر تهران عملکرد 15 ماهه شهرداری درحوزه مبارزه با فساد را تشریح کرد گفت: مبارزه با فساد و سلامت اداری در یک رویکرد سنتی و دیرینه به گونه‌ای است که صبر می‌کنیم فردی تخلفی را انجام دهد و بعد با تشکیل پرونده تخلف وی بررسی خواهد شد که ظرف ۳۰ سال گذشته رویکرد غالب کشور اینگونه بوده است؛ اما آنچه که در کشورهای موفق دنبال می‌شود مبارزه هوشمندانه با فساد است. به گونه‌ای که بتوانیم امکان وقوع فساد را از بین ببریم تا مدیر و کارمند ما نتواند به راحتی مرتکب تخلف شود و به این ترتیب هزینه فساد را بالا ببریم.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در مبارزه هوشمندانه حتما آینده مهمتر از گذشته است ولی این به معنای رها کردن گذشته نیست، افزود: در این رویکرد مسئله مدیریت و انتخاب آنها از نکات اصلی محسوب می‌شود به گونه‌ای که اگر مدیر پاکدست و فساد ستیز انتخاب کنیم بخش عمده‌ای از مسیر را طی کرده‌ایم. ما در مجموعه شهرداری تهران به دنبال کاهش مواجهه شهروندان با شهرداری هستیم تا از این مسیر زمینه بسیاری از تخلفات در این فرآیندها از بین برود.

وی ادامه داد: مسئله کشف و رسیدگی به تخلف و همچنین توجه به مباحث فرهنگی و آموزشی از موضوعات پر اهمیتی است که در مبارزه هوشمندانه مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد و اگر این موارد در مجموعه شهرداری تهران اجرا شود می‌توانیم محیط سالمتری را به شهروندان تحویل دهیم که البته این موضوع نیازمند اراده جمعی است.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران تاکید کرد: در ابتدای کار اسنادی که در شهرداری و خارج از مجموعه شهرداری تهران در مورد فساد به عنوان مطالعه و پژوهش انجام شده بود را بررسی کردیم و در این راستا جلسات مختلفی برگزار شد و نهایتا به ۱۱۳ مسئله رسیدیم که برای حرکت به سمت سالم سازی شهرداری نیازمند پرداختن به این مسائل بودیم. برای اجرای این کار ستاد ارتقای سلامت اداری احیاء شد تا این ۱۱۳ مسئله در دستور کار این ستاد قرار بگیرد. بی تردید اگر این موارد محقق شود می‌توانیم محیط سالم‌تری را ارائه کنیم.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران ادامه داد: به روز رسانی و توسعه سایت شفافیت موضوع دیگری بود که در دستور کار قرار گرفت و در این راستا ۷۷ بند وجود دارد که باید روی سایت شفاف پیاده سازی کنیم. اصلاح فرآیند تصمیم گیری در شوراهای داخلی و معماری مناطق و همچنین استقرار مدل اصلاحی فرآیند صدور پروانه ساختمانی نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت. بی تردید مسئله شفافیت همانند برخی واژه‌های دیگر بعضا ناقص فهمیده می‌شود و ناقص اجرا می‌شود. آیا همه آنچه در شهرداری تهران می‌گذرد باید روی سایت بارگذاری شود؟. قطعا در روند شفاف سازی موفق در کشورهای مختلف دسته بندی وجود دارد به شکلی که بخشی از اطلاعات را شهروندان بدانند، بخشی را بین دستگاه‌ها برای مبادله منتشر می‌کنند و بخشی نیز توسط دستگاه‌های نظارتی رصد می‌شود و در اختیار آنها قرار می‌گیرد. لذا تا کنون از ۷۷ بند موجود ۳۵ مورد روی سایت شفاف بارگذاری شده است.

وی تاکید کرد: تصمیم گرفتیم در موضوع صدور پروانه تخفیفی را ارائه دهیم ولی چون اطلاع رسانی دقیقی انجام نمی‌شود ممکن است تخلفاتی با سوءاستفاده از بی اطلاعی شهروندان صورت گیرد. لذا خدمات شهرداری تهران باید در فضای شفاف ارائه شود. از این حیث سایت شفافیت برای ما اهمیت بسزایی دارد. در همین مبحث موضوع کاهش زمان صدور پروانه‌ها به دو ماه در دستور کار قرار گرفته و به سمت اجرایی شدن و تحقق این وعده در حال حرکت هستیم.

گودرزی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع تعیین تکلیف کارگروه‌ها و کمیته‌ها در شهرداری تهران با رویکرد ساماندهی نحوه مجوزدهی و اتصال به پنجره واحد دولت و اصلاح فرآیندهای ارائه خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک اشاره کرد و افزود: اصلاح فرآیندهای سازمان املاک و مستغلات در دستور کار قرار گرفت. به گونه‌ای که همیشه شنیده می‌شود هزاران ملک شهرداری مشخص نیست دست چه کسی است و چه فرد و نهادی از آن بهره برداری می‌کند. لذا موضوع املاک اهمیت بسزایی دارد که شناسایی آنها در دستور کار قرار گرفته است. همچنین تهیه داشبورد دعاوی حقوقی اولویت بندی و پیگیری پرونده‌های قضایی موضوع مهمی بود که برای آن سامانه طراحی شده تا مشخص شود پرونده‌های قضایی مربوط به مجموعه در چه مرحله‌ای است و چه روندی را طی می‌کند. همچنین الکترونیک کردن معاملات در شهرداری تهران به طور جد در حال پیگیری است.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به هک شدن سامانه‌های شهرداری تهران گفت: موضوعی که اتفاق افتاد در حقیقت شوکی به ما وارد شد تا بار دیگر همه سامانه‌های شهرداری را مرور کنیم. بی تردید الکترونیک کردن امور زمانی درست است که طراحی و معماری درستی داشته باشد و در این مسیر باید سامانه‌ها با هم تبادل اطلاعات داشته باشند. لذا این روال در مجموعه سامانه‌های شهرداری تهران در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: اینکه چقدر بدهکار هستیم و چه میزان طلب داریم و همچنین شناخت ظرفیت‌های موجود در شهرداری تهران از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مجموعه بوستان‌ها، غرفه‌ها و مجموعه‌هایی را داریم که می‌توانیم اجاره دهیم اما عددهای این نفع مالی بسیار بیشتر از آنچه که الان شهرداری از آن استفاده می‌کند، است. سهم ما در پروژه‌های مشارکتی و خریدها در مجموعه شهرداری باید مورد توجه قرار می‌گرفت و خرید با قیمت واحد برای یک کالا در شهرداری در حال پیگیری است.

وی در تشریح خروجی‌های ناشی از اقدامات شهرداری تهران ظرف ۱۵ ماه گذشته در حوزه نظارت و بازرسی به پیگیری روش مند پرونده‌های حقوقی اشاره کرد و افزود: ۱۱۹۷ پرونده حقوقی به رأی صادره به نفع شهرداری تهران منتهی شده و در این مسیر بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رأی به نفع شهرداری صادر شده و ۱۵۳ هزار متر مربع به اموال شهرداری تهران بازگردانده شده است.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران ادامه داد: در مورد پرداخت‌ها یا معاملاتی که به اشتباه در حال انجام بوده بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان جلوی یک کار غلط شامل معامله یا پرداخت غلط گرفته شده است.

وی تاکید کرد: شناسایی و رسیدگی به هفت فقره پرونده اخذ رشوه به صورت شبکه‌ای و رسیدگی به ۷۵۰ فقره پرنده تخلفات فردی عوامل شهرداری تهران انجام شده است. بازپس‌گیری بالغ بر ۱۰۱ فقره ملک تصرف شده نیز در همین ۱۵ ماه گذشته انجام شده است.

گودرزی در خصوص مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز نیز گفت: بیش از ۷۴۰ مورد تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شده که در راستای آن ۳۹ هکتار مساحت اراضی آزاد شده است.

در ادامه جلسه برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به گزارش ارائه شده از سوی گودرزی پیشنهادات و انتقاداتی را مطرح کردند.

مهدی عباسی؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به این گزارش، گفت: موضوعی که بسیار اهمیت دارد این است که شورای شهر تهران مصوبه‌ای را در خصوص مدیریت تعارض منافع دارد و انتظار ما این است که این مصوبه به صورت واقعی و بدون هیچ ملاحظه و تعارفی از سوی شهرداری تهران اجرا شود.

وی تصریح کرد: گزارشاتی در اختیار اعضای شورا در باب مصوبه تعارض منافع قرار گرفته که این مصوبه به لحاظ شکلی اجرا شده است و در واقع به لحاظ محتوایی هنوز به فاز اجرا نرسیده است.

عباسی افزود: انتظار ما این است که سازمان بازرسی در خصوص مصوبات شورا عنایت ویژه‌ای را داشته باشد و این در حالی است که برخی از مصوبات هنوز از سوی شهرداری اجرا نشده است که از آن جمله می‌توان به مصوبه شورا در خصوص راه‌اندازی میز خدمت در حوزه شهرسازی اشاره شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم بارگذاری اقدامات در سامانه شفافیت است که متاسفانه این سامانه نیز در حال حاضر بروزرسانی نشده است و این در حالی است که ما با ترک فعل‌هایی در مجموعه شهرداری روبرو هستیم. ضمن اینکه تعداد قابل توجهی از سرای محلات پس از گذشت یک سال بلاتکلیف هستند و مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران نیز همچنان رها و به فراموشی سپرده شده‌اند که نیاز است به این موارد توجه ویژه‌ای بشود.

وی همچنین از رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران خواست گزارش کامل و جامعی از سامانه 137 و درخواست‌های مردمی به این سامانه به شورا ارائه کند.

عباسی افزود: انتظار ما از سازمان بازرسی این است که در خصوص انتصابات، گزارشی را به شورا ارائه کند.

میثم مظفر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی گودرزی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: گزارش خوبی در باب فساد ارائه شد که جای تقدیر دارد اما در خصوص این گزارش چند نکته وجود دارد که نیاز است به آن پرداخته شود. درخواست ما این است که یک گزارش مکتوب از مراجع ذیربط در اجرای کمیسیون آرای ماده 100 تهیه و به شورا ارائه شود. همچنین موضوعی که بسیار اهمیت دارد بحث نظارت بر وصول چک‌های سر رسیده است که این حوزه وضعیت نامناسبی را دارد و در واقع 350 میلیارد تومان رقم چک‌های سررسیده از گذشته است که در این خصوص نیاز است که گزارشی از سوی سازمان بازرسی شهرداری تهران ارائه شود.

وی تاکید کرد: نکته بعدی بحث نظارت بر فعالیت شهربان و حریم‌بان است که یک سری از جاهایی که آبرو و حیثیت شهرداری لطمه می‌خورد همین مسئله است و دستفروشان مدعی هستند که پول‌های بسیار زیادی را به این مجموعه پرداخت می‌کنند تا بتوانند فعالیتشان را انجام بدهند و یک کار جهادی بزرگ می‌خواهد تا این عارضه‌ای که از گذشته در مجموعه شهرداری وجود داشته را حل و فصل بکند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین از سازمان بازرسی درخواست می‌شود که گزارشی را از سامانه سوت‌زنی و شهروند بازرس به شورا ارائه کند.

نرگس معدنی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در جلسه امروز گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن اشاره شود بکارگیری نیروهای انسانی بدون سابقه کاری و ناکارآمد است و در واقع یکی دیگر از مواردی که مورد انتقاد ما قرار دارد، تبعیض در دادن پاداش‌ها و عدم رعایت در وضعیت کارکنان است که نیاز است مجموعه بازرسی شهرداری تهران به این نکات توجه ویژه‌تری را داشته باشد به عنوان مثال ما شاهدیم که برخی از مزایای قانونی از جمله حق بیمه کارکنان شهرداری تهران پرداخت نمی‌شود و این موضوع باعث کاهش انگیزه نیروهای شهرداری تهران می‌شود و سازمان بازرسی باید به این موارد ورود جدی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از وقوع فساد در بدنه شهرداری تهران گفت: سازمان بازرسی باید در این حوزه تلاش بیشتری را داشته باشد تا قبل از وقوع فساد نسبت به پیشگیری آن اقدام کند.

معدنی‌پور افزود: در باب انتصابات صورت گرفته در مجموعه شهرداری تهران این سؤال مطرح است که با توجه به وجود نیروی متعدد در شهرداری تهران چرا باز هم شاهد بکارگیری نیرو از خارج از شهرداری هستیم و نیروهایی که در ادوار گذشته و کارآمد و متخصص در مجموعه شهرداری تهران بوده‌اند در این دوره برکنار و بیرون گذاشته شده‌اند؟

وی با انتقاد از برکناری و عدم استفاده از بانوان در پست‌های مختلف در بدنه شهرداری تهران گفت: متاسفانه شاهد بودیم که از 4 معاون برنامه‌ریزی در مناطق مختلف شهرداری تهران که از بانوان بودند 3 معاون برنامه‌ریزی از سمت خود برکنار شده‌اند و نیاز است در باب این مسائل نیز توضیحاتی از سوی شهرداری داده شود.

احمد صادقی؛ دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز گفت: به نظر می‌رسد که اینگونه گزارش‌ها از سوی سازمان بازرسی باید هر سه ماه به سه ماه به شورا ارائه شود.

وی به سامانه شفافیت و بارگذاری در این سامانه اشاره کرد و گفت: از 71 موردی که باید در سامانه بارگزاری شود 32 مورد در این سامانه بارگذاری شده که از این تعداد 16 الی 17 مورد بروزرسانی و مابقی به‌روزرسانی نیستند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: شورای شهر تهران مصوبات متعددی دارد که همچنان روی کاغذ مانده و انجام نشده است و وقتی ما درخصوص عدم اجرای مصوبات از شهرداری تهران سؤال می‌کنیم ما را به سازمان‌های مختلف پاسکاری می‌کنند.

صادقی با بیان اینکه یکی از روش‌های جلوگیری از فساد و تخلف قطع ارتباط بین نیرو و مراجعه‌کنندگان در شهرداری تهران است و باید به این مسئله توجه شود.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز اظهار کرد: انتظار ما این است که از مجموعه مدیریت شهری که با شعار فسادستیزی روی کار آمده بیش از این اقدامات خود را به مردم و اعضای شورا گزارش دهد.

وی با اشاره به وضعیت فضای رسانه‌ای گفت: در این شرایط که واقعیت‌ها وارونه جلوه داده می‌شود، باید بیش از گذشته کار شود.

آخوندی ادامه داد: شهرداری تهران نیروی انسانی کارآمد و متخصصی را دارد و متاسفانه در برخی از مواقع جهت بکارگیری این نیروها در بدنه شهرداری ما با طولانی شدن استعلام‌ها و پاسخ‌ها از مراجع ذیربط شهرداری روبرو هستیم که نیاز است این فرآیندها تسریع شود که در باب این مسئله مثال‌های زیادی وجود دارد که اگر نیاز باشد می‌توان به مسئولان سازمان بازرسی انتقال داده شود.

وی با اشاره به بلاتکلیفی مدیران شهری گذشته گفت: اگر چه این افراد با جناح ما زاویه دارند اما این افراد به هر ترتیب باید از بلاتکلیفی در بیایند و این در حالی است که ما به راحتی نیروهای شهرداری را در اختیار کارگزینی قرار می‌دهیم و این پسندیده نیست و اگر نیاز باشد در خصوص این مسئله موارد زیادی وجود دارد که قطعا در اختیار سازمان بازرسی قرار داده خواهد شد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی گودرزی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران تصریح کرد: به نظر بنده این گزارش می‌توانست حتی دیرتر به شورا ارائه شود و دلیل آن این است که حداقل مردم، شورای شهر و شهرداری مبارزه با فساد را لمس و آن را احساس می‌کردند.

وی تصریح کرد: شاه‌بیت مبارزه با فساد رعایت قانون از طرف شهردار تهران است و اگر ما می‌خواهیم فساد‌ستیزی را انجام بدهیم باید از خود شهرداری و شهردار آغاز کنیم و همه از جمله شهردار تهران و معاونینش باید به این موضوع عنایت ویژه‌ای را داشته باشند.

امانی با تاکید بر رعایت قانون و مقررات بالادستی از سوی شهرداری تهران گفت: بنده در همان زمانی که شهردار تهران اقدام به انتصابات خود کرد، انتقاداتی را مطرح کردم که بسیاری از مدیران شهرداری برخلاف قانون انتصاب شده‌اند و اساسنامه مصوب سال 1393 بر رعایت این قوانین و مقررات تاکید داشته و دارد. به عنوان مثال اگر یک مدیرعاملی بخواهد در یکی از مجموعه‌های شهرداری بکارگیری شود باید 8 سال سابقه خدمت قراردادی و یک کارمند رسمی شهرداری تهران باشد که متاسفانه در بسیاری از این انتصابات این موارد رعایت نشده است و جالب است پس از گذشت یک سال حکم این مدیران تمدید شده است.

وی گفت: بنده نسبت به اینگونه انتصابات انتقاد داشته و تذکر خود را به ریاست شورای شهر تهران به صورت مکتوب دادم و ما آمده‌ایم که قانون را اجرا کنیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مبارزه با فساد یک اقدام بسیار خوبی است اما باید به این نکته اشاره شود که در تاریخ کشور و از زمانی که بلدیه شکل گرفته است فساد همیشه همراه بلدیه و شهرداری بوده است و رفع فساد و رشوه در شهرداری تهران یک رستم می‌خواهد که این کلمه را از کنار این مجموعه جدا کند. به طوریکه در دوره‌ای که ما هم به عنوان معاون شهردار بودیم این اتفاق نیفتاد.

امانی ادامه داد: برای بررسی اقدامات انجام شده شهرداری تهران در خصوص فسادستیزی باید از مردم نظرسنجی بشود و چنانچه مردم در این نظرسنجی‌ها نام شهرداری را به عنوان دستگاه رشوه‌گیرنده عنوان نکنند آن موقع است که می‌توان عنوان کرد که شهرداری در مبارزه با فساد موفق عمل کرده است.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که بسیار اهمیت دارد بحث هیئت تخلفات اداری است که باید آرامش در این مجموعه وجود داشته باشد و متاسفانه ترکیب هیئت تخلفات اداری قابل قبول نیست به طوریکه باید در این ترکیب کارشناس عالی شهرسازی، کارشناس عالی اقتصاد مالی، کارشناس خدمات شهری و ... حضور داشته باشند و در حال حاضر ترکیب هیئت تخلفات اداری مورد نقد قرار دارد.

عضو شورای شهر تهران گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن انتقاد کرد عدم استفاده از نیروهای خانم در بدنه شهرداری تهران است و این در حالیست که در هفته‌های گذشته نیز3 تن از نیروهای خانم در معاونت‌های برنامه‌ریزی شهرداری‌های مناطق برکنار شده‌اند که این افراد از نیروهای کارآمد و پرتوان بوده‌اند و وقتی بنده این موضوع را از شهرداری پیگیری کردم عنوان شد که نمی‌توانند با زن جماعت کار کنند.

مهدی بابایی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تاکید بر ارتقای سلامت اداری و افزایش کیفیت خدمترسانی تصریح کرد: در این حوزه باید توجه ویژه‌ای به بحث هوشمندسازی بشود و این سوال مطرح است که در این مسیر چه اقداماتی صورت گرفته است؟

وی با انتقاد از وضعیت مدیریت سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران گفت: چند ماهی است که این مجموعه مدیر عامل ندارد و با سرپرست اداره می‌شود و جالب است که دشمن در چند ماه گذشته توانست در این حوزه ورود پیدا کند و این مجموعه را هک و ضربه بزند.

بابایی با تاکید بر اهمیت موارد اشاره شده تصریح کرد: موارد زیاد دیگری وجود دارد که علی‌القاعده آنها را به صورت خصوصی بیان خواهم کرد.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیزبا اشاره به گزارش گودرزی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران اظهار کرد: در خصوص این گزارش مطالب عمده را همکاران بنده در شورای شهر مطرح کردند و همانطور که مطرح شد یکی از موضوعات پدیده نامیمون وضعیت انتصابات در مجموعه شهرداری تهران است.

وی تصریح کرد: بنابراین انتصاب و انتخابات غلط یعنی ترویج فساد در مجموعه و در مجموعه شهرداری تهران تعداد افراد انگشت شمار هستند که وضعیت ثابت و مشخصی را داشته باشند.

تشکری هاشمی با انتقاد از مدت زمان حضور مدیران شهری در سمت‌های خود در شهرداری تهران گفت: این انتصابات کمتر از یک سال، چند ماه، چند هفته و حتی چند روز است و در این خصوص نظام کانون انتصابات ناکارآمد بوده و عملکرد خوبی را نداشته است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در این دوره از مدیریت شهری با آن روبرو هستیم کوچ کردن مدیران مجموعه شهرداری و مامور و رفتن به سایر سازمان‌هاست و این در حالیست که این نیروها افرادی کارآمد، متخصص و ظرفیت قابل توجهی را دارند و باید به این نکته توجه شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: متاسفانه شاهدیم که برخی افراد در مجموعه شهرداری تهران در قسمت‌های مختلف بکارگیری می‌شوند که حتی سابقه یک روز کار اجرایی را ندارند و در مقابل افرادی کارآمد و متخصص در مجموعه شهرداری تهران کنار گذاشته شده‌اند.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه در باب ترک فعل نیز روزانه تعداد قابل توجهی پیامک به بنده و همکارانم ارسال می‌شود، ادامه داد: در صحبت‌های رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفته شد که 19 راهکار برای مقابله با فساد اتخاذ شده است که متاسفانه باید گفته شود که برخی از همین راهکارها زمینه فساد در مجموعه شهرداری شده‌اند.

وی در پایان ضمن تاکید بر عقد قراردادها در بخش‌های مختلف شهرداری تهران گفت: یکی از اشکالاتی که در همین حوزه وجود دارد به فرآیند مزایده‌ها و مناقصه‌ها بر می‌گردد که اشکالات فراوانی در این حوزه وجود دارد.

حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با بیان این جمله که اعضای شورای شهر تهران صحبت‌های زیادی در خصوص سازمان بازرسی دارند، گفت: این صحبت‌ها آنقدر زیاد است که حتی می‌توان تا نماز مغرب و عشاء آنها را بیان کرد.

وی افزود: در سال گذشته مسئله‌ای را پیگیری می‌کردیم که مربوط بود به یک پروژه عظیم در یکی از مناطق شهرداری که در آن زمان کارشناسی از مجموعه شهرداری تهران عنوان کرد که ما به التفاوت ساخت و ساز در این پروژه حدود 16 میلیارد تومان است که بنده نسبت به این موضوع انتقاد کردم و پس از مراجعه با نماینده قوه قضائیه به این پروژه مشخص شد که ما به التفاوت در این پروژه نه تنها 16 میلیارد تومان بلکه 1300 میلیارد تومان است.

کاشانی با بیان اینکه فسادستیزی راهکار دارد و باید به آن توجه شود افزود: قطعا آقای گودرزی اقدامات موثری را در این حوزه انجام داده است و ما نیز این زحمات را کتمان نمی‌کنیم اما به گفته مقام معظم رهبری فساد اژدهای هفت سری است که در شهرداری است و برای ریشه کن کردن آن باید تلاش مضاعفی کرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: کمیسیون ماده 100 و کمیسیون ماده 5 هم اکنون محلی برای دلالی شده است که باید به این موارد توجه شود.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به عنوان‌ آخرین سخنران در خصوص گزارش گودرزی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: یکی از موضوعاتی که مورد توجه است بحث ارتقای شغلی پرسنل است و سوالی که اینجا مطرح می‌شود که این فرآیند چگونه انجام شده است؟

وی با بیان اینکه افراد ناکارآمد باعث فساد در هر نهاد و مجموعه‌ای می‌شوند گفت: بیشترین تخلفات توسط افراد کم‌تجربه و بی‌تجربه صورت می‌گیرد و باید به این موارد توجه ویژه‌ای شود.

پیرهادی با بیان اینکه مدیران باسابقه، پاکدست، کارآمد و متخصصی در مجموعه شهرداری تهران از سالها پیش حضور داشته‌اند گفت: باید از این ظرفیت و این افراد استفاده شود.

وی گفت: متاسفانه با گذشت بیش از یک سال از فعالیت این دوره از مدیریت شهری همچنان برخی از مجموعه‌های شهرداری (هفت الی نه مجموعه)‌ با سرپرست اداره می‌شوند و سرپرست نیز تعریفی دارد و این مسئله از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

آقامیری هم  پس از استماع گزارش رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: وقتی ما به مناطق و... می‌رویم بعضا افرادی درخواست‌هایی را دارند که ما این نامه‌ها را در اختیار شهرداری قرار می‌دهیم اما نکته جالب پاسخ هایی است که شهرداری می‌دهد که سابقه درخواست‌های این افراد را به ما می‌دهد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران برنامه حراستی برای کارکنان خود دارد و چه خوب است فکری به حال کارچاق کن‌ها کند، تصریح کرد: خب معلوم است انقدر این افراد دور مدیر و کارمند می‌گردند تا بالاخره یک نفر را اغوا کنند و شهرداری باید فکری به حال این افراد کند.

عضو شورای شهر تهران افزود: وقتی نجاست دور افراد باشد حتی اگر نجس نشوند، بوی آن را می گیرند و بهتر است بازرسی سازوکاری برای شناسایی و معرفی کارچاق کن ها اتخاذ کند.

گودرزی پس از استماع سوالات، انتقادات و پیشنهادات اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص گزارش عملکرد شهرداری تهران در حوزه نظارت و بازرسی در جلسه علنی این شورا، گفت: من هیچ ناراحتی از هیچ یک از انتقادها و سوالات اعضای شورا ندارم بلکه از این موضوع خوشحالم. در حقیقت هر چه مدیران شهری در مبارزه با فساد و سالم سازی محیط اداری شور و هیجان داشته باشند به نفع ماست و من ناراحت نمی‌شوم. بی تردید وظیفه ذاتی ما مبارزه با فساد است و قطعا با تک تک اعضای شورا می‌نشینم و صحبت می‌کنم هر چند که در این چند ماه نیز خدمت تک تک اعضا رسیده‌ام.

وی افزود: می‌توانم اطمینان دهم در مورد گزارش‌های تخلفات صورت گرفته اگر ما آنها را دنبال کنیم مسیر سریعتر و مطمئن‌تری را طی می‌کنیم. برخی اعداد و ارقام که در این گزارش ارائه شد دارای اسناد تفصیلی هستند اما ذکر ۸۰۰ نفر از افراد رها شده در مجموعه شهرداری تهران عدد صحیحی نیست. علی رغم اینکه این موضوع را رد نمی‌کنم اما چنین عددی را به عنوان گزارش ندارم. لذا اگر وجود دارد شما آن را اعلام کنید. ما تلاش می‌کنیم که برای تک تک افراد حکم صادر شود اما متاسفانه از گذشته افراد کنار چارتی در مجموعه شهرداری وجود داشتند که ما در این موضوع نقشی نداشتیم ولی اعداد و ارقام این افراد خیلی کمتر از ۸۰۰ نفر عنوان شده است.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران تاکید کرد: همه می‌دانیم یک عده‌ای در مجموعه شهرداری کارچاق کنی و رشوه می‌گیرند و مردم را سرکیسه می‌کنند و مردم از این موضوع اذیت می‌شوند؛ اما در اینجا با دوگانه‌ای مواجه هستیم که از یک سو می‌گوییم آمار این موارد بالا و از سوی دیگر برای استعلام‌های افراد و انتصابات آنها اعلام می‌کنیم که چرا اینقدر معطل استعلام‌ها می‌شویم. باید توجه داشته باشید که در انتصابات باید از مراجع چهار گانه پاسخ ارسال شود. در همین مدت ما ۱۶ هزار استعلام را پاسخ داده‌ایم و در حال حاضر کسی پشت سر سیستم ما باقی نمانده است.

وی ادامه داد: ما سامانه استعلامات را راه اندازی کردیم و مواردی را شاهد بودیم که فردی نخواسته انتصابی را انجام دهد و اعلام کرده که بازرسی مخالف است. اگر قرار است محیط را سالم سازی کنیم افرادی که پشت‌شان حرف و حدیث است و صلاح نیست که انتصاب شوند را باید اعلام کنیم. مواردی است که می‌دانیم فرد در قهوه‌خانه و استخر و ... حرف و حدیث پشتش زیاد است ولی سند کتبی نداریم و مدرکی به دست ما نرسیده، اگر بخواهیم این افراد باشند خب می‌شود همین وضعیت و همین آمار و ارقام. لذا مسئله حسن شهرت کفایت می‌کند برای اینکه فردی در انتصابات باشد یا نه.

گودرزی در خصوص موضوع شهربان و حریم بان نیز گفت: بر روی این مسئله مشغول کار هستیم. ۲۷۰۰ نفر شهربان و حریم بان باید ساخت و سازها در حریم را کنترل کنند و باید سامانه شهربان حریم بان به سامانه شهرسازی متصل شود تا ماشین‌های اینها قابل کنترل باشد و دوربین‌های لباس‌های این افراد نصب شود که تا جایی که می‌شود دیده‌ها یا ندیده‌ها را در موضوعات انسانی کم کنید و این دغدغه درستی است.

وی تاکید کرد: در موضوع انتصابات ۹۶ درصد از داخل شهرداری تهران بوده و ۷۰ درصد پست‌های ۶-۱۶ از داخل مجموعه شهرداری تهران بوده در حالیکه در گذشته چنین چیزی وجود نداشته است. شبکه ناظرین مردمی یکی از کارهایش این است که بچه‌های سالم در شهرداری تهران که فراوان هستند را شناسایی و نسبت به ارتقاء شغلی آنها اقدام شود.