به گزارش اکوایران، با تداوم آلودگی هوای تهران و قرارگیری وضعیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت به ایسنا گفته در روزهایی که هوا برای همه گروه‌ها در وضعیت ناسالم قرار دارد، استنشاق چنین هوایی «معادل استعمال ۳ تا ۷ نخ سیگار» برای همه جمعیت مواجهه‌یافته با آلودگی از جمله کودکان است.

عباس شاهسونی همچنین تاکید کرده است که با توجه به ادامه این روند، ما (وزارت بهداشت) درخواست جدی «دورکاری کارمندان تهرانی» را داریم.

به گفته وی، این درخواست «به طور جدی» بخصوص برای کارمندان خانم باردار، کارمندان دارای فرزند زیر شش سال، کارمندان دارای بیماری تنفسی و قلبی و کارمندان با سن بالای ۶۰ سال مطرح می‌شود.

مطالعات وزارت بهداشت در ۲۷ شهر با مجموعا جمعیت حدود ۳۵ میلیون نفری نشان می‌دهد در سال گذشته «20 هزار و ۸۰۰ نفر» به دلیل ذرات معلق در کشور جان خود را از دست داده‌اند و از این میان سهم تهران «6400 نفر» اعلام شده است.

بر اساس گفته شاهسونی، وضعیت هوا تا روز جمعه (دوم دی) همچنان آلوده خواهد بود و به تدریج از اواخر روز جمعه با بروز ناپایداری جوی شرایط بهتر خواهد شد.

این مقام وزارت بهداشت درخصوص آلوده‌ترین شهرهای کشور هم گفته «در سال ۱۴۰۰ شهرهای تهران، مشهد، اهواز، اصفهان و کرج کمتر از ۱۰ روز هوای خوب داشتند و بیشترین تعداد روزهای هوای خطرناک هم مربوط به شهر زابل بوده که ۱۵ روز هوای خطرناک داشته است.»

وی همچنین به شهروندان هشدار داده در روزهایی که هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس» (شاخص کیفیت هوا ۱۰۱ الی ۱۵۰ و رنگ زرد) باشد، زمان بازی کودکان در فضای باز و پارک‌ها را به میزان زیادی کاهش دهند و همچنین افراد مسن و بیمارانی که دارای مشکلات تنفسی هستند فعالیت خود را در فضای بیرون کمتر کنند.

همچنین در روزهایی که شاخص کیفیت هوا «ناسالم برای همه گروه‌ها» (۱۵۱ الی ۲۰۰ و رنگ قرمز) است باید از ورزش، دوچرخه‌سواری و به طور کلی از قرار گرفتن در معرض هوای آزاد پرهیز شود و فعالیت‌های ورزشی در باشگاه‌های ورزشی ادامه یابد یا در داخل منزل فعالیت سبک ورزشی انجام شود.

در روزهایی که شاخص کیفیت هوا «بسیار ناسالم» (۲۰۱ الی ۳۰۰ و رنگ بنفش) است، نیز گروه‌های حساس بخصوص افرادی که بیماری قلبی دارند باید از هرگونه فعالیت در فضای بیرون اجتناب کنند و از حضور در فضاهایی که سیگار استعمال می‌شود، بپرهیزند.

به گفته وی، از میان عاملین خطر مرگ در جهان و مهم‌ترین تهدیدهای زیست‌محیطی برای سلامت انسان، آلودگی هوا رتبه چهارم را دارد و بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوای آزاد و هوای داخل، سالیانه منجر به بیش از هفت میلیون مرگ زودرس در جهان می‌شود که این یعنی از هر ۹ مرگ، یک مرگ منتسب به آلودگی هوا است.