علیرضا زاکانی در آیین افتتاح ۸ پروژه شهری و رونمایی از سامانه «من شهردارم» گفت: به اقتضای جلسه برنامه و بودجه در دولت توفیق حضور در چند برنامه پیشین را نداشتیم و خشنودیم که امروز افتخار داریم این پروژه بزرگ را با هم افتتاح کنیم.

وی اظهار کرد: برای بنده امروز مایه بهجت و شادی است به عنوان کسی که فرزند ری است و ریشه و اصل و نسب خود را در ری و قبله تهران دارد؛ این گام بلند در جهت رونمایی از یک اثر موثر در گذشته و حال شهر تهران و این کارخانه را برداشته ایم. با توجه به اینکه از کودکی در این کارخانه رفت و آمد می کردم و پدرم کارگر این کارخانه بود و بخش ورزش کارخانه را مدیریت می کرد، افتتاح این پروژه برایم شادی مضاعفی دارد. در و دیوار آن برای من یادآور خاطرات زیادی است. امروز موزه صنعت به عنوان یک یادگاری اولیه ایجاد شده و امکانات جانبی آن نیز به حوزه نوآوری تعلق پیدا کرده است.  

شهردار تهران با بیان اینکه شهر تهران به جز پایتخت بودن، هویت ثانویه ای ندارد، افزود: تهران نیازمند خلق هویت های موثر است که یکی از این هویت ها هویت فناورانه است. تهران بیشترین و بهترین دانشگاه ها و اندیشکده ها را درون خود دارد و بهره مندی از این دانش برای گره گشایی از زندگی مردم و نوآوری و خلاقیت در تسریع پیشرفت شهر و الگوسازی شهر برای ما یک موضوع جدی است. از این رو توجه ما به ایجاد این زیرساخت ها است؛ زیرساخت هایی که در آن اهل دانش ما را از میانبرها به قله های مدنظر می رسانند. 

زاکانی ادامه داد: مبتنی بر این نگاه، شورا و شهرداری همت خود را مصروف این حوزه در کنار حوزه های دیگر کرده تا هویت های متنوعی برای تهران‌ به دست مبارک اندیشمندان و اهل فکر خلق کند.

شهردار تهران اضافه کرد: با این اقدامات، اهل علم، فرای فضای جغرافیایی خود مأمن هایی را می بینند که مسیر رشد و شکوفایی را فرا روی آنها باز می کند و با یک امید بیشتری نسبت به آینده گام بر می دارند؛ مدیریت شهری نیز خود را خادم مردم و کسانی که در بحث علم فعالیت می کنند و تحصیل کنندگان علم می داند و توجه به این جوهره و دقت در ظرفیت، نخبگان شهر را با اهمیت بر می شمارد، چرا که این افراد ویژگی هایی دارند که این ویژگی ها می توانند راه بهتری برای رسیدن به افتخار برای ما فراهم کند. 

وی گفت: طرحی از سوم تا ۱۳ دی در مدیریت شهری پیگیری می شود، در رابطه با مشارکت مردم که در بودجه ۱۴۰۱ فصل خوبی برای پروژه های منطقه ای و محله ای دیده شده و ۲ هزار میلیارد تومان امکان در نظر گرفته شد و بیش از ۳ هزار طرح در آن دیده شده است تا در این طرح اولویت دادن طرح ها را مبتنی بر نظر مردم دنبال کنیم و مقدمه آن با طرحی در هفته گذشته تحت عنوان "من شهردارم" آغاز شد و در این دهه نظرات مردم پیرامون طرحهای منطقه ای اطراف شان را دریافت می کنیم.

 زاکانی عنوان کرد: از شهروندان درخواست می کنیم در این طرح مشارکت فعال داشته باشند تا مقدمه مشارکت های بعدی و توسعه فعالیت های منطقه ای و محله ای باشد و سطح خدمتگزاری را برای خودمان بیشتر از امروز فراهم کنیم.

حمیدرضا صارمی نیز در این مراسم گفت: با پیگیری های اعضای شورای شهر این سومین بار است که شهردار تهران در راستای عدالت فضایی و کاهش فاصله شمال و جنوب تهران به ری می آید.

وی افزود: کارخانه ری یکی از قدیمی ترین کارخانه های شهر تهران است که تا سال ۶۲ نیز فعالیت می کرده است. با توجه به رویکرد جهانی، تغییر فضای صنایع ناکارآمد و تبدیل این کارخانه ها با فضای شهری از برنامه های موردنظر است.

معاون شهرسازی و معماری تهران با اشاره به اینکه شهرداری ۲۵ میلیارد تومان به صورت نقدی در این پروژه سرمایه گذاری کرده است، ادامه داد: در فضاهای قدیمی شهر تهران که دارای هویت تاریخی و ایرانی-اسلامی است، با چالشی تحت عنوان فضاهای بلا استفاده شهری روبه‌رو هستیم. به عنوان مثال ۷۵ درصد از منطقه ۱۶ بلااستفاده و تنها ۲۳ درصد کارا است‌. بهترین راهکار تبدیل این فضاهای بلااستفاده توسط صنایع نوین و دانش بنیان است.

صارمی یادآور شد: کارخانه سیمان ری می تواند یکی از نقاط عطف ری باشد و به عنوان نماد صنعت کشور در شهرری شناخته شود.

وی با بیان اینکه دولت، کارخانه سیمان ری را به عنوان میراث صنعتی ثبت کرده است و بعد نیز در اختیار شهرداری تهران قرارداده شده است، تاکید کرد: اراضی کارخانه ری ۱۱۱ هزار متر مربع است که از بهره برداری از موزه صنعت تا ایجاد مرکز فرهنگی و گردشگری و محل استقرار صنایع نوآور و دانش بنیان در آن دیده شده است و با افتتاح فاز نخست، رسما کار خود را از امروز شروع می کند.

معاون شهردار تهران در ادامه گفت: مجموعه کارخانه سیمان ری حدود ۳ هکتار عرصه و ۵۰ هزار متر مربع اعیان دارد و یک کار شبانه روزی و سه شیفته برای تکمیل فاز نخست آن انجام شده است.

وی افزود: این مجموعه نیازمند کمک فرمانداری ری است. اکنون شهرداری زمینه فعالیت نوین این مجموعه را آماده کرده و زمانی می تواند تاثیرگذار باشد که مجموعه مدیریت سیاسی ری به راه اندازی آن کمک کند.

صارمی  ادامه داد: با توجه به تاکیدات شهردار تهران مبنی بر تبدیل سیمان ری به قطب صنایع نوآوری امیدواریم با متمرکز شدن شرکت های دانش بنیان، این مجموعه تاثیرات خود را بر شهرری بگذارد. 

در این مراسم سید مهدی هدایت  گفت: واحدهای کارخانه، تا اواخر سال ۱۳۶۲ فعال بودند، تا اینکه در اسفند ماه سال ۱۳۶۲ به دنبال گسترش شهر تهران و همچنین قدیمی شدن شیوه تولید و از رده خارج شدن دستگاه‌ها همراه با انتشار آلودگی، تولید واحدهای کارخانه متوقف و در نهایت در سال ۱۳۶۳ این مجموعه رسما تعطیل شد.

دبیر بازآفرینی مجمع کلانشهرهای کشور ادامه داد: از سیمان این کارخانه در ساخت بناها و زیرساخت های مهمی همچون ساختمان وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، تئاتر شهر، مخابرات ایران و موزه هنرهای معاصر استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ، وسعت و عظمت کارخانه، بناها و فضاهای متعدد و متنوع آن، تجهیزات صنعتی جالب توجه و قرارگیری در جوار آثار شاخص تاریخی و طبیعی، در کهن ترین محدوده استان تهران، از جمله دلایلی است که سبب شده تا این مجموعه ظرفیت بالایی برای نقش پذیری در سطح شهری و حتی ملی را دارا باشد. در همین راستا به پیشنهاد شهرداری تهران، هیات وزیران در جلسه ای در سال ۱۳۹۷ طی مصوبه ای حق استفاده از کارخانه سیمان ری را با هدف مرمت، بازسازی و تبدیل آن به موزه صنعت سیمان و مجموعه گردشگری با کاربری های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای مدت ۳۰ سال به شهرداری تهران واگذار کرد و براین اساس شهرداری تهران در سال ۱۳۹۸ مرمت و باز آفرینی این مجموعه را به سازمان نوسازی شهر تهران سپرد.

هدایت در ادامه با بیان این که بازدید از این موزه تا ١۵ فروردین ١۴٠٢ برای عموم رایگان است، افزود: کارخانه در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ رفع معارض شد و عملیات مستند سازی، رفع خطر اولیه و طراحی آن در سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفت. پس از طراحی و با هدف بازگشایی هر چه سریع تر مجموعه در سال ۱۴۰۱ در دوره جدید مدیریت شهری عملیات اجرایی فاز اول کارخانه از محل منابع سازمان نوسازی شهر تهران با هدف تبدیل مجموعه «سیمان ری» به «کار موزه» آغاز و ظرف مدت هفت ماه فاز اول کارخانه که شامل ۵۰۰۰ متر مربع محوطه، ۲۰۰۰ متر مربع فضای کار اشتراکی، ۹۰۰ متر مربع گالری و مرکز اسناد در کنار ۱۰۰۰ متر مربع موزه صنعت بود برای استفاده هموطنان آماده شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پایان، روند بازآفرینی مجموعه سیمان ری را امری مداوم خواند و گفت: تا سه سال دیگر و در فازهای بعدی بازآفرینی ادامه خواهد داشت.

مهدی چمران هم در این مراسم  گفت: در شهرری پروژه های عمرانی، شهرسازی و فرهنگی زیادی در حال تکمیل شدن است که می تواند در منطقه ۲۰ به عنوان طرح های محرک توسعه عمل کند و با تکمیل پروژه ها شهرری به قطب اقتصادی، فرهنگی و گردشگری تهران تبدیل می شود.

رئیس شورای شهر تهران افزود: امیدوارم با تکمیل پروژه فرهنگی طغرل و مجموعه فرهنگی شیخ صدوق به زودی شاهد رونق اقتصادی در ری باشیم.

وی با اشاره به هویت تاریخی و فرهنگی ری ادامه داد: امیدواریم که با تکمیل فاز دوم و استقرار شرکت های دانش بنیان اتفاقات بزرگی در شهرری روی دهد.