نسترن رفیعی: در این گزارش اکوایران به بررسی وضعیت خرید و فروش مسکن در میرداماد می‌پردازیم. میرداماد نام خیابانی در محله داوودیه و واقع در منطقه 3 تهران است که به سبب وجود این بلوار، با نام «میرداماد» شناخته می‌شود. این محله از شمال با قلهک و محله دولت، از شمال شرق با محله دروس، از شرق با چالهرز، از جنوب با پارک حقانی و بزرگراه حقانی و از غرب با بلوار نلسون ماندلا (جردن) در ارتباط است.

یک مشاور املاک در محله میرداماد به اکوایران می‌گوید:بازار خرید و فروش مسکن در این محله هم‌اکنون در وضعیت خوبی قرار دارد و تعداد معاملات صورت گرفته در طی دو ماه اخیر تا به این لحظه بالا است و این در حالی است که در پنج، شش ماه گذشته وضعیت خرید و فروش ملک در رکود قرار داشت.

وی درخصوص علت این روند می‌گوید:« دلیل اصلی این است که در آن دوره قیمت دلار ثابت بود و مالکان اصرار بر فروش داشتند و خریداران هم ترجیح دادند که دارایی خود را در بانک نگه دارند و از سود بانکی بهره ببرند. زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند خریدارانی که از تجربه کافی برخوردار هستند در خرید ملک تعلل نمی‌کنند.»

بنا به گفته وی، بازار مسکن در طول سال، دو دوره را تجربه می‌کند، یک دوره سه، چهارماهه که در رکود است و دوره دیگری که در آن خرید و فروش رونق دارد.

طبق گفته این مشاور املاک، برخی خانه‌ها سخت به فروش می‌روند؛ چراکه مالکان قیمت ملک خود را بسیار بالاتر از قیمت منطقه قرار می‌دهند.

بنا به گفته وی، ملک‌هایی که معمولا بی‌ایراد و دارای نقشه‌ی مناسبی هستند و در لوکیشن آن‌ها امکاناتی همچون سوپرمارکت، بانک و... قرار دارد یا در اطراف آن ساخت‎‌وساز انجام نمی‌شود خیلی سریع به فروش می‌روند.

در محله میرداماد، یک خانه با متراژ 210 متر مربع و نوساز به قیمت 28 میلیارد تومان به فروش می‌رسد و اگر قصد خرید یک خانه در محدوده این متراژ با بودجه‌ای کمتر دارید؛ یک خانه 220 مترمربعی با عمر بنای 30 سال، 7 میلیارد و 500 میلیون قیمت‌گذاری شده است.

خانه‌ای زیر هم‌کف، با 66 متر زیربنا و  19 سال ساخت، 4 میلیارد و 500 میلیون تومان و ملکی دیگر با متراژ 165 متر مربع و نوساز، 23 میلیارد و 100 میلیون تومان برای فروش عرضه شده است.

photo_2023-01-25_13-59-01