کودکانی که در تهران لباس پاکبانی پوشیده و درحال نظافت شهر هستند بیش از گذشته به چشم می آیند . هفته گذشته فیلمی از کودکی افغانستانی منتشر شد که درحال نظافت شهر بود . امروز نیز یکی از اعضای شورای شهر تهران از کودکانی گفت که در سرمای تهران درحال نظافت شهر بودند .

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران امروز در صحن شورا در تذکری  گفت: تذکر من در ارتباط با قانون کار موضوع ماده 79 قانون است که در آن تصریح شده است که به کار گماردن افراد کم تر از 15 سال تمام ممنوع است. در ماده 80 تصریح شده اگر نوجوانان بین 15 تا 18 سال قرار است که به کارگیری شوند باید در بدو استخدام مورد آزمایش پزشکی تأمین اجتماعی قرار بگیرند. ماده 83 می‌گوید ارجاع هر نوع کار اضافی، انجام کار در شب و نیز انجام کار‌های سخت و زیان‌آور و  خطرناک و حمل بار با دست بیش از حد مجاز و بدون استفاده از وسائل مکانیکی برای کارگر نوجوان ممنوع است، منظور کارگران بین 15 تا 18 سال است. پس به کارگیری افراد 15 سال که کلاً ممنوع است و برای 15 تا 18 سال هم دو شرط وجود دارد؛ یکی معاینات پزشکی توسط تأمین اجتماعی و دوم اینکه آن‌ها نباید کار سخت انجام دهند یعنی کار در شب و حمل بار سنگین نداشته باشند.

او ادامه داد: هفته گذشته و هفته‌های قبل از آن ما شاهد انتشار دو فیلم در فضای مجازی بودیم حاکی از نقض ماده 79 قانون کار توسط پیمانکاران حوزه خدمات شهری شهرداری تهران که با افراد مصاحبه می کردند؛ هر دوی آنها می‍گفتند که زیر 15 سال سن دارند و لباس کارگران خدمات شهری تن آنها بود منطقه‌ آن هم معلوم بود که من اسم نمی‌برم. ما اظهار نظر رسمی از شهرداری در مورد این مسئله نشنیدیم! اما مدیرکل خدمات شهری شهرداری مصاحبه کرده و گفته است این خلاف قانون است و اگر ما مشاهده کنیم برخورد می کنیم. امروز من چون روی این موضوع حساس بودم صبح زود از یکی از مناطق عبور می کردم به چشم خودم باز دو کارگر زیر 15 سال را دیدم که با لباس خدمات شهری شهرداری تهران که حد اکثر 12 یا 13 سال بیشتر هم نداشتند؛ البته من نرفتم تا با آنها صحبت کنم چون آنها مشغول کار بودند و هوا هم سرد بود و نمی‌خواستم مزاحم شان شوم ولی خودم به چشم دیدم و کاش عکس می‌گرفتم و امروز اینجا به شما نشان می‌دادم.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این موضوع یک مسئله انسانی است،تاکید کرد: من اصلاً کاری به قانون ندارم و خلاف قانون بودنش قطعی و صد درصدی است و خلاف شرع بودنش هم روشن است چون هر نقض قانونی در جمهوری اسلامی نقض شرع تلقی می شود در عین حال کار غیر انسانی نیز هم هست. درست است که اکثر این‌ها افغان هستند اما دلیلی وجود ندارد که به خاطر ایرانی نبودن بندگان خدا را بخواهیم به چنین کار هایی از ساعت 2 نصف شب در این هوای سرد توسط پیمانکاران شهرداری مجبور کنیم. من نمی‌دانم آیا در قراردادهای پیمانکاری شهرداری این مسئله تصریح شده یا نه ولی از شهرداری می‌خواهم که واقعاً بررسی کنند و با هر پیمانکاری که این قانون را نقض کرده حتماً برخورد شود و در رسانه‌های گروهی معرفی شده و  نتیجه آن به اطلاع شورای شهر و افکار عمومی هم برسد.

هفته گذشته علیرضا زاکانی در واکنش به فیلم کودکی که در حال نظافت شهر بود تاکید کرد: این مساله قطعا خلاف است. معاونت خدمات شهری این موضوع را پیگیری و بررسی می کند و اگر صحت بکارگیری این کودک تایید شود، قطعا برخورد خواهیم کرد.

 شهردار تهران به اکو ایران هم درباره پیشگیری ازاین نوع تخلفات هم  گفت : موضوع جمع آوری پسماند و رفت و روب به سمت یکپارچگی می رود و درصورت تحقق آن این موضوعات دیگر اتفاق نمی افتد وشرایط مطلوبی می رسیم.

 مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هم به اکوایران از روش های منسوخ شده جمع آوری پسماند گفت  و این که قرار است شیوه جمع آوری پسماند اصلاح شود .

او یادآورشد :‌پرسش این است که بعد از گذشت یک سال و نیم از عمر مدیریت جدید شهری چه اقداماتی برای اصلاح این رویه ها انجام شده است ؟

اقراریان به کارگیری کودکان کار که بیشتر نیز از اتباع کشورهای همسایه هستند را حاصل جمع آوری سنتی پسماند می داند که راهکار آن هم عمل کردن به مصوبه طرح جامع پسماند است که در دوره گذشته مدیریت شهری به تصویب رسیده و براساس پیگیری هایی که انجام داده این طرح درحال انجام است .

او ادامه داد: ایجاد ایستگاه های میانی در حال عملیاتی شدن است و بعد ازتکمیل آن می توان امید داشت این مشکل به شکل ریشه ای و مبنایی حل شود .

این عضو شورای شهرتهران توضیح داد :‌در شیوه کنونی جمع آوری پسماند دونوع قرار داد برای جمع آوری پسماندهای خشک و تر داریم و معمولا پیمانکاری که برنده می شود به صورت غیرمجاز منطقه را بین پیمانکاران واسطه تقسیم کرده که شیوه غلطی است و این افراد برای آن که هزینه ها خود را کاهش دهند و سود بیشتری ببرند از کارگران ارزان استفاده می کنند که یا کودکان هستند و یا اتباع بیگانه .زمانی که پیمانکار پسماندخشک و تر واحد شوند  و منطقه بندی  مراکز ام آر اف ایجاد شود امکان نظارت هم فراهم می شود و تا زمانی که این روند اصلاح نشود شاهد سو استفاده از کودکان خواهیم بود .

اقراریان با اشاره به فیلم منتشر شده از کودک 11 ساله که کار نظافت شهر را انجام می دهد گفت: همان لحظه به معاون خدمات شهری تماس گرفته و موضوع را پیگیری کردم اگر پیمانکار متخلف پیمانکار مستقیم شهرداری باشد حتما با آن برخورد می شود .

او درخصوص این که مگر شهرداری های نواحی برای نظارت های مویرگی در سطح مناطق ایجاد نشده اند پس چرا نظارت در این حوزه با ضعف هایی همراه است هم گفت :‌نکته ای که وجود دارد عملیات جمع آوری پسماند در شب انجام می شود اما حجم کار و تعداد نیروهای عملیاتی اندک است و چنین اتفاقاتی دور از ذهن نیست وباید به صورت اساسی این مشکلات برطرف شود .

اقراریان یکی دیگر از اقداماتی که درحال انجام است و مانع بروز چنین اتفاقاتی می شود را پرداخت به ذی نفع نهایی می داند که در خصوص واریز به اتباع بیگانه به دلیل برخی از محدودیت ها باید با کمک ناجا چالش ها برطرف شود .