به گزارش اکوایران، از ساعات ابتدایی بامداد دیروز (یکشنبه، ۲۳ بهمن) بارش برف در بسیاری از استان‌ها از جمله تهران آغاز شد و برخی استان‌ها نیز بارش باران و وزش باد و برودت هوا را شاهد بودند.

تاخیر دوساعته آغاز به کار مدارس استان تهران

دیشب آموزش و پرورش استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روز دوشنبه (24 بهمن) مدارس تهران با دو ساعت تاخیر و از ساعت 9:30 صبح کار خود را آغاز می‌کنند.

آموزش و پرورش رباط کریم که پیش‌تر در اطلاعیه خود مدارس نوبت صبح رباط کریم، پرند و نصیرشهر را تعطیل اعلام کرده بود، در اطلاعیه بعدی خود این تعطیلی را منتفی اعلام کرد. بر این اساس، مدارس نوبت صبح پرند، رباط کریم و نصیرشهر نیز مانند از ساعت 9:30 به صورت حضوری برگزار شدند.

یک روز قبل، آموزش و پرورش شهر تهران روز یکشنبه مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی مناطق 1 تا ۵ پایتخت را غیرحضوری اعلام کرد؛ اعلامی دیرهنگام که با انتقادهای زیادی از سوی والدین روبرو شد و در نهایت هم ظهر دیروز آموزش و پرورش شهر تهران تمام مقاطع تحصیلی مناطق یک تا ۵ در نوبت عصر را تعطیل کرد.

مدارس همه مقاطع تحصیلی در شهرهای فیروزکوه، لواسانات و رودبار و قصران نیز غیرحضوری شد.

معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران نیز اعلام کرد که شرکت بهره‌برداری مترو و شرکت واحد اتوبوسرانی به علت تداوم بارش برف و برودت هوا از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح دوشنبه خدمات خود را به صورت رایگان به عموم شهروندانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، ارائه خواهد کرد.

مدارس این استان‌ها غیرحضوری شد

فعالیت تمام مدارس نوبت عصر استان مرکزی به دلیل برودت هوا، بارش برف و لغزندگی معابر و جاده‌ها روز یکشنبه به صورت مجازی برگزار شد و مدارس همه مقاطع این استان در روز دوشنبه نیز تعطیل است.

روز یکشنبه مدارس تمام مقاطع تحصیلی (پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم) شهرستان‌های سنندج، مریوان، دیواندره، کامیاران و سروآباد در استان کردستان در هر دو نوبت صبح و عصر به صورت غیرحضوری برگزار شد.

تمام مقاطع نواحی یک و دو همدان و مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی در سراسر استان به علت بارش برف در روز یکشنبه تعطیل بودند و مدارس سراسر این استان در تمام مقاطع تحصیلی نیز روز دوشنبه در نوبت صبح و بعدازظهر تعطیل است.

در استان البرز نیز تمام مدارس نوبت بعدازظهر در روز یکشنبه غیرحضوری شد و مدارس ابتدایی نوبت صبح این استان نیز امروز تعطیل شده‌اند.

در استان قزوین هم مدارس تمام مقاطع تحصیلی بعدازظهر یکشنبه غیرحضوری بودند و تمام مدارس در روز دوشنبه نیز تعطیلند.

بر اساس اعلام مدیرکل مدیریت بحران زنجان نیز همه مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه اول استان زنجان در شیفت بعدازظهر یکشنبه غیرحضوری بود و مدارس ابتدایی و متوسطه اول در همه شهرستان‌های این استان به‌جز طارم، امروز هم غیرحضوری هستند.

روابط عمومی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز اعلام کرده بود فعالیت آموزشی نوبت بعدازظهر یکشنبه کلیه مدارس شهرستان‌های کوهرنگ، بن، سامان، فارسان و شهرکرد و بخش‌های بلداجی، گندمان به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

همچنین بر اساس مصوبات مدیریت پیشگیری از بحران استان قم، امروز فعالیت کلیه دوره‌های تحصیلی در نوبت صبح این استان غیرحضوری است.

ادارات این استان‌ها دورکار شدند

طبق اعلام مدیریت بحران استانداری همدان، با توجه به بارش برف، برودت هوا و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان، ادارات و مراکز آموزشی این استان روز دوشنبه تعطیل و فعالیت کارمندان به صورت دورکاری و غیرحضوری است.

همچنین بر اساس اعلام معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی، تمام ادارات و دستگاه‌های اجرایی و مدارس در همه مقاطع استان در روز دوشنبه تعطیل است.

با توجه به اینکه مدارس تهران امروز دیرتر کار خود را آغاز می‌کنند، استانداری تهران از ادارات خواست تا تاخیر والدین در محل کار را در این روز بپذیرند.

وضعیت تردد در راه‌های کشور پس از بارش برف 

بر اساس آخرین اطلاعیه مرکز مدیریت راه‌های کشور،  محور چالوس، آزادراه تهران - شمال و محور ساوه - همدان در استان مرکزی به علت بارش برف تا اطلاع بعدی مسدود هستند.

بارش برف در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه و گلستان ادامه دارد.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بروجرد در استان لرستان نیز از مسدود شدن راه ارتباطی ۱۰۰ روستای این شهرستان خبر داده است.

مرکز مدیریت راه‌های کشور نیز اعلام کرده که محور کندوان به علت ریزش بهمن و عدم ایمنی کافی تا اطلاع بعدی همچنان مسدود است.

دیروز رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان خبر داد که بارش برف و کولاک راه ارتباطی ۶۰ روستای این استان را بسته است که بازگشایی‌ها پس از مساعد شدن شرایط جوی انجام می‌شود.

در استان مازندران نیز راه ارتباطی ۱۶۵ روستا در سه روز گذشته به دلیل بارش برف قطع شده بود که راهداران تاکنون مسیر دسترسی ۱۵۲ روستا را بازگشایی کردند و ۱۳ روستا همچنان گرفتار در برف هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین نیز از مسدود شدن راه ارتباطی ۱۸۵ روستای استان به دلیل بارش برف و کولاک خبر داد و راه ارتباطی 60 روستای شهرستان ازنا در استان لرستان نیز دیروز مسدود شد.

دانشگاه‌هایی که غیرحضوری شدند

در پی بارش برف و برودت هوا و مشکلات تردد، کلاس‌های درس دانشگاه شهید بهشتی در روز یکشنبه غیرحضوری شد.

دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز به علت بارش برف در بعدازظهر یکشنبه (۲۳ بهمن‌) تعطیل بود.

همچنین با مصوبه ستاد مدیریت بحران استانداری قزوین، کلاس‌های درس دانشگاه‌های بین‌المللی امام‌خمینی و آزاد اسلامی استان قزوین در نوبت صبح دوشنبه تعطیل است.

همچنین، به دلیل بارش برف و لغزندگی معابر، کلیه دانشگاه‌های استان مرکزی نیز در روز دوشنبه غیرحضوری خواهند بود.

هشدار پلیس راه به مردم

پلیس راه هشدار داده است که مردم از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در محورهای کوهستانی پرهیز کنند.

در این هشدار آمده است: با توجه به شرایط جوی ناپایدار، بارش برف و باران لغزندگی سطح جاده‌ها، لازم است کاربران جاده‌ای و مسافران تا قبل از سفر از همراه داشتن وسایل گرمایشی و تجهیزات ایمنی خودرو مثل زنجیر چرخ اطمینان حاصل کنند و با رعایت سرعت مطمئن و احتیاط لازم در رانندگی مانع از وقوع تصادفات و سوانح جاده‌ای شوند.

همچنین سازمان راهداری نسبت به بارش برف و باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، رعد و‌ برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها‌ بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف در محورهای مواصلاتی ۱۶ استان کشور هشدار داد.

پیش‌بینی سازمان هواشناسی

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، تا پایان روز سه‌شنبه (25 بهمن) در اغلب مناطق کشور بارش برف یا باران رخ خواهد داد.

امروز هم در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان نیز سامانه بارشی با شدت بیشتری فعال است.

در استان تهران نیز بارش‌ها در دامنه‌ها، ارتفاعات، شمیرانات، لواسانات، آبعلی و فیروزکوه تا صبح امروز ادامه داشته و برای چهارمحال و بختیاری هشدار قرمز هواشناسی تا روز چهارشنبه صادر شده است.

در دامنه‌های زاگرس تا چهارشنبه کماکان بارش‌ها تداوم خواهد داشت و طی روزهای آینده حداقل دمای هوا در منطقه زلزله‌زده خوی به ۵ درجه زیر صفر خواهد رسید.