مهدی زارع عضو پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی در یک برنامه رادیویی در مورد احتمال وقوع زلزله در تهران گفت: زلزله‌ای که در ترکیه آمد، بیشینه مقداری است که می‌تواند در راستای گسل‌هایی مانند ایران و ترکیه می‌تواند رخ دهد. این زلزله در ایران نیز می‌تواند به وقوع بپیوندد؛ همان‌طور که در سال ۹۲ در سراوان استان سیستان و بلوچستان رخ داد.

وی ادامه داد: در اتفاقات تاریخی قبلی، زلزله‌های بزرگی نیز در ایران رخ‌داده است و لذا زلزله با این ریشتر برای ایران نیز قابل‌تصور است؛ اما زمان وقوع آنها بسیار طولانی است.

زارع یادآوری کرد: برآوردها نشان داده که ۹۰۰ سال پیش زلزله‌ای با شدت ۷ ریشتر در ترکیه رخ‌داده و پس از این مدت دوباره اتفاق افتاده است؛ لذا باید زیرساخت‌ها و امکانات و توانمندی‌های انسانی را فراهم کرد تا در صورت بروز زلزله در ایران، آسیب‌ها به حداقل برسد.

عضو پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی  خاطرنشان کرد: مطالعات روی تمام گسل‌های تهران انجام نشده؛ اما مطالعاتی که روی گسل‌های شمالی تهران صورت‌گرفته مشخص شده تقریباً هر ۳ هزار و ۲۰۰ سال یکبار چنین زلزله بزرگی رخ‌داده که در ۳۰ هزار سال گذشته، ۹ بار این رخداد تکرار شده و آخرین آن مربوط به ۳ هزار و ۲۰۰ سال گذشته است. اما نمی‌توان با اطلاعات موجود زمان وقوع آن را تخمین زد. بر اساس بازگشت‌ها، در پنجره زمانی وقوع زلزله در گسل شمال تهران قرار داریم؛ اما با ابزارها و امکانات موجود، زمان دقیق آن قابل‌پیش‌بینی نیست؛ لذا باید همواره آموزش‌ها را مدنظر قرار دهیم چرا که چنین اتفاقی قطعاً خواهد افتاد.

وی همچنین در مورد گسل جنوب تهران بیان کرد: مطالعاتی روی آنها صورت‌گرفته اما به کیفیت مطالعات گسل شمالی نیست. در محدوده شهر تهران، مطالعات روی گسل شمال تهران متمرکز است. بر اساس امکانات انسانی موجود در ایران باید به‌سرعت مطالعات باقی‌مانده شکل گیرد.