آبستراکسیون یکی ازشیوه های نمایندگان برای توقف رای گیری طرح ها و لوایح است . شیوه ای تند که از شورای دوم در صحن شورای شهر تهران رخ نداده است . درشورای اول هم این اتفاق در جریان  بررسی بودجه رخ نداده بود .احمد حکیمی پور عضو شورای اول و چهارم شهرتهران به خاطراتش از شورای اول اشاره می کند و می گوید در خاطراتم گفته ام که دوبارآبستراکسیون در شورای اول رخ داد و نخست در اوایل شورا و در زمان انتخاب شهردار که اعضای حزب کارگزاران به اتفاق در صحن حاضر نشدند و جلسه به حد نصاب نرسید و دیگری در اواخر شورا که قصد داشتیم صلاحیت آقای ملک مدنی را بررسی کنیم ، اما ابتدا بودجه را به تصویب رساندیم و بودجه شهر را معطل نکردیم . اوتاکید می کند در شورای اول درجریان بررسی بودجه آبستراکسیون نشد .

*مقاومت در برابر حضور در صحن شورا

سه روایت برای عدم حضور در صحن شورای شهر مطرح می شد ، نخست این که کمیسیون برنامه و بودجه  اطلاعات مورد نیاز اعضا برای تصمیم گیری را یک روز مانده به صحن توزیع کرده و فرصت بررسی کوتاه بوده ، برخی شنیده ها هم حکایت از نارضایتی در حوزه بودجه حمل و نقل و کاهش سهم موتور برقی و اورهال کردن واگن های مترو داشت و برخی هم معتقد بودند به دلیل عدم حضور زهرا شمس احسان و سید جعفر تشکری هاشمی در تهران و کاهش تعداد آرای منتقدان به بودجه آنها ترجیح داده اند که جلسه شورای شهر به حد نصاب نرسد .

یک ساعتی که از زمان آغاز جلسه شورای شهر گذشت ، خبرنگاران حاضر در صحن به دنبال پاسخ رسمی برای این تاخیر بودند . شنیده ها را نه سخنگوی شورای شهر تایید می کرد ونه سایر اعضای حاضر . مهدی چمران هم ترجیح می داد به جای گفت و گو با خبرنگاران گپ بزند از ترافیک همیشگی تهران سخن بگوید و وضعیت چراغ های راهنمایی و رانندگی تا حقوق خبرنگاران .

اما زمان که طولانی می شود علیرضا نادعلی با حضور در جمع خبرنگاران، در مورد چرایی عدم برگزاری جلسه شورا چنین  توضیح داد: آنطور که مشخص است هشت نفر از اعضای شورای شهر در حال حاضر در صحن علنی نیستند و امکان تشکیل جلسه وجود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این اعضا در ساختمان شورا هستند، گفت: این افراد علت خاصی بیان نکردند و امروز قرار بود که بررسی تبصره‌ها و ردیف‌های بودجه انجام شود و در چند روز اخیر نیز جلسه‌ای در این خصوص تشکیل شد.

نادعلی در پاسخ به این سوال که شنیده شده است ردیف‌های بودجه در اختیار اعضای غایب قرار داده نشده و به همین دلیل به صحن نیامدند، اظهار کرد: دیروز ردیف‌ها را به همه کمیسیون‌ها دادیم و علت نیامدن‌شان مشخص نیست. قرار شد که ساعت ۱۳ امروز جلسه هم اندیشی تشکیل شود.در همان زمان که صحن شورای شهر برای رسمیت نیاز به حضور یک عضو داشت مهدی اقراریان از سالن شیبانی به صحن نگاه می کرد .

سرانجام رییس شورای شهر تهران اعلام می کند که جلسه بررسی بودجه به روز یکشنبه موکول شده است و از اعضا می خواهد ساعت یک در جلسه هم اندیشی شرکت کنند .

photo_۲۰۲۳-۰۲-۲۱_۱۰-۳۵-۳۲

در جلسه هم اندیشی تمام اعضای غایب حاضر بودند به جز دو عضو مسافر . درحالی که به نظر می رسید در جلسه ظهر اعضا نتوانند به هماهنگی برسند اما اعضای کمیسیون برنامه و بودجه اعلام می کنند که هر گونه اطلاعات مورد نیاز را در اختیار اعضا قرار می دهند .

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص جلسه هم اندیشی توضیح می دهد :‌در این جلسه تفاهم شد که  با توجه به اقتضای زمان همه نظرات در مورد تبصره‌ها و ردیف‌ها قرائت شود،   ردیف‌ها و تبصره‌های بودجه به همه کمیسیون‌ها داده شده بود؛ اما از آنجایی که حجم کار بالا است نیاز به چند روز بررسی دارد.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه می دهد :‌ یک ماه است که کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیون‌های تخصصی شبانه روز درگیر بررسی لایحه بودجه شهرداری هستند و قرار بود که خروجی نهایی لایحه بودجه تا آخر بهمن ماه به صحن بیاید. چرا که برش نخستین برنامه توسعه چهارم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دیده شده و شبانه روز بررسی‌ها و جلسات ادامه داشت؛ اما دیروز عصر تبصره‌ها و ردیف‌ها آماده شد و حرف برخی از دوستان‌مان این بود که نیاز به زمان بیشتری برای بررسی تبصره‌ها دارند و یا جداول به گونه‌ای است که مباحث را جستجو کنند. البته این مباحث فنی است و با تفاهم قابل بررسی است.

او درخصوص زمان قانونی ارائه بودجه به فرمانداری هم می گوید : بررسی بودجه در روزیکشبه احتمالا در دو نوبت انجام می شود و مشکلی برای زمان قانونی وجود ندارد .

مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران هم درباره عدم حضور برخی از اعضای شورای شهر در جلسه صبح شورای شهر می گوید : اعداد بودجه شهرداری اعداد درشتی است وسرفصل های متنوعی هم دارد که برای بررسی آن نیاز به زمان کافی داریم برخی از اعضا اطلاعات لازم دیر به دستشان رسیده و امکان بررسی آن را نداشتند و قرار شد تا روز یکشنبه بررسی های لازم را انجام دهند و ما به عنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم با آگاهی رای بدهیم . البته من تسلط کافی بر بودجه داشتم و اطلاعات لازم را داشتم اما چند عضو این اطلاعات را در اختیار نداشتندو خواسته برحقی برای بررسی بودجه داشتند .

ناصر امانی عضو دیگر شورای شهر تهران هم می گوید : من به عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه که در تمام جلسات کمیسیون حضور داشتم اطلاعات لازم را داشتم اما برخی از اعضا می گفتند اطلاعات به دستشان نرسیده و یا دیر به دست آنها رسیده و بودجه برای آنها شفاف نبوده و فایل اکسل برای بررسی دقیق موضوعی در اختیارشان قرار نگرفته و امکان اظهار نظر برای آنها وجود ندارد .

وی ادامه می دهد : درخواست شد که بررسی بودجه تا روز یکشنبه به تعویق بی افتد .زیرا نیاز داشتیم که ردیف‌ها را به شکل دقیق‌تر بررسی کنیم.

عصر امروز نیز علیرضا زاکانی شهردار تهران  هم در واکنش به تشکیل نشدن جلسه امروز شورا به رسانه گفته است :‌ اشکالی در زمان‌بندی شورا رخ داده بود و همچنین اختلاف سلیقه‌ای بود که سبب بروز ناهماهنگی شده بود و ما از بهمن‌ماه لایحه بودجه را به شورا داده بودیم و تا روز گذشته بررسی لایحه ادامه داشت و امیدواریم هرچه سریع‌تر لایحه در شورا بررسی شود.

اما بررسی بودجه در همه دوره ها بدون حاشیه نبوده است . در شورای چهارم سال 95 بود که 10 عضو شورای شهر تهران به فرمانداری شکایت کرد و اعلام کردند بخش مصارف بودجه در صحن شورا به تصویب نرسیده است .آن زمان غلامرضا انصاری ،احمد مسجد جامعی، ولی‌الله شجاع‌پوریان، محسن سرخو، رحمت‌الله حافظی، احمد حکیمی‌پور، محمد حقانی، فاطمه دانشور،محمد مهدی تندگویان،مجتبی شاکری، عبدالحسین مختاباد شکایتی  تنظیم و به وزارت کشور،فرمانداری و استانداری تهران ارسال کردند.محمدحقانی هم آن زمان از مهدی چمران به فرمانداری شکایت کرده بود .

*بررسی بودجه در دفتر نیاوران

محمد حقانی عضو شورای شهرچهارم درباره این شکایت قدیمی می گوید : آن زمان بدعت هایی در نحوه بررسی بودجه گذاشته شده بود که هر کاری که می خواستند می کردند . آن زمان اعلام کردیم که مصارف بودجه در صحن شورای شهر بررسی نشده 9 عضو دیگر هم این موضوع را تایید و شکایتی را تنظیم کردیم که همان زمان آقای چمران در یکی از جلسات غیررسمی از ما پرسید از ما شکایت کرده اید اما به جایی نمی رسید که پاسخ دادیم که می دانیم که این شکایت به جایی نمی رسد اما ما به وظیفه قانونی و شرعی مان عمل کردیم و مگر نمی گویید تمام جلسات ضبط می شود بخش بررسی مصارف را بیاورید که این اتفاق نیفتاد و البته شکایت ما هم به جایی نرید .

او ادامه می دهد : آن زمان مرسوم شده بود که بودجه ای که در صحن مصوب می شد بعد در دفتری در نیاوران دوباره مورد بررسی قرار می گرفت و شهرداران مناطق و مدیران شرکت و سازمان ها را می خواستند می نشستند بودجه را بالا و پایین می کردند یعنی آن چه در صحن مصوب می شد تغییر می کرد . درحالی که شورای شهر تهران بعد از انتخاب شهردار وظیفه مهمی که بر عهده دارد نظارت بر اجرای برنامه و بودجه مصوب است متاسفانه در بحث بودجه به میل آآقایان تغییر می کرد .

احمد حکیمی پور هم این شکایت را به خاطر دارد و می گوید : آن سال بخش منابع و مصارف به طور کامل در صحن مطرح نشد و ما به این که چرا بخش مصارف در صحن بررسی نشده است به فرمانداری شکایت کردیم .