در جریان برگزاری نوبت عصر صحن یکصد و سی و دوم شورای شهر تهران و در ادامه بررسی ردیف های لایحه بودجه ۱۴۰۲شهرداری تهران، محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در توضیح ردیف بودجه بخش حوزه دفتر شهردار تهران اظهار کرد: حوزه دفتر شهردار تهران مشتمل بر ۱۸ واحد مختلف است از جمله اداره کل دفتر شهردار، سازمان فاوا، سازمان فناوری های نوین و نواوری شهری، سازمان حراست، شورای شهر تهران، مرکز حقوقی، دبیرخانه مرکز گزینش، نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری، هیات های رسیدگی به تخلفات کارکنان، اداره کل امور ایثارگران، مرکز تهران هوشمند، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، مزکز ارتباطات و امور بین الملل، شرکت پیام رسا، یگان حفاظت شهرداری تهران، مرکز مطالعات و برنامه ریزی، سازمان بازرسی و سازمان بسیج شهرداری تهران است که در پیشنهاد ارائه شده شهرداری تهران در این بخش رقمی بالغ بر ۳ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان بوده که این عدد در کمیسیون پس از بررسی های انجام‌شده حدود یک هزار و ۲۲۵ میلیارد تومان را حذف کردیم و رقمی بر ۲ هزار ۱۶۲ میلیارد تومان از سوی کمیسیون تصویب شد. 

آخوندی گفت: در مورد سازمان فناوری های نوین بحث شد و پیشنهادی که شهرداری تهران داده بود ۸۰۰ میلیارد تومان بود اما پیشنهاد ما ۵۰ میلیارد تومان است؛ مشکلی که با وزارت کشور وجود داشته حل شده و تا پایان سال ابلاغ می شود. 

وی با بیان اینکه ما این سازمان را در شورا تأیید کردیم و کمترین رقمی که می توانستیم در نظر بگیریم ۵۰ میلیارد تومان بود، یادآور شد: مرکز تهران هوشمند ۱۹۲ میلیارد تومان بودجه پیشنهادی داشته که ما ۱۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده و تأیید کردیم. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تأکید کرد: ما از محل کمک های شهردار تهران، مبالغی را کم کردیم و بیش از این نمی توانیم کاهش دهیم؛ مبلغی در اختیار شهردار است که می تواند در مواقع پیش بینی نشده، کمک کند. 

آخوندی ادامه داد: از ارقام کمک به مراکز عمومی و مؤسسات عام المنفعه تنها چهار میلیارد تومان باقی مانده است.

در این رابطه نرجس سلیمانی، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران در انتقاد به کسراعتبارات حوزه دفتر شهردار منحصرا به موضوع اداره حقوقی شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: پیشنهاد اولیه دفتر حقوقی در خصوص بودجه رقمی بالغ بر ۱۵۵ میلیارد بود که خود شهرداری این رقم را به ۱۳۳میلیارد تقلیل و در نهایت کمیسیون برنامه و بودجه شورا این ردیف را به 80 میلیارد رساند که متاسفانه با توجه به ماموریت معاونت حقوقی در هزینه های دادرسی، وکلا وکارشناسان رسمی دادگستری و ... این رقم بسیار کم خواهد بود و در آینده با مشکلات مالی روبرو خواهد شد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه ما تا الان چیزی را به عنوان سازمان فناوری های نوین به رسمیت نمی شناسیم، خاطرنشان کرد: اختصاص یک ریال برای این سازمان نیز خلاف قانون است. 

وی افزود: با چه مجوزی مرکز تهران هوشمند از سازمان فاوا جدا شده که امروز کار غیر قانونی کنیم و بودجه ای مجزا را برای این مرکز اختصاص دهیم. 

امانی با بیان اینکه دفتر شهردار ۱۸ نهاد زیرمجموعه دارد، یادآور شد: از وقتی که این نهادها زیر مجموعه دفتر شهردار قرار گرفته اند، فشل تر شده اند؛ مرکز حقوقی ۱۲ سال زیر نظر معاونت مالی و اقتصاد شهری بود چراکه پرونده ها بار مالی دارد و باید زیر نظر این معاونت باشد اما زیرنظر دفتر شهردار است و سوال داریم که زیر نظر بودن دفتر شهردار، چه اتفاقی را برای آنها رقم زده است؟ بودجه تمام این نهادها با قرار گرفتن در ذیل دفتر شهردار، نصف شده است.

سید احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در واکنش به سخنان امانی در خصوص غیرقانونی بودن تخصیص بودجه برای سازمان فناوری های نوین، تأکید کرد: ما در خصوص سازمان فناوری های نوین به هیچ عنوان کار غیرقانونی نکردیم.

 امیر شهرابی مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان فاوا و مرکز تهران هوشمند فعال هستند و سازمان فناوری های نوین نیز در حال تشکیل است، خاطرنشان کرد: ۷۵۹ میلیارد تومان برای سازمان فاوا پیشنهاد دادیم  ۵۹۳ میلیارد تومان بودجه دارد اما برای سال آینده ۶۶۲ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده و تنها ۱۱ درصد افزایش بودجه دارد و با شرایط دلار و اتفاقات اخیر سازمان فاوا به عنوان یکی از سازمان های اصلی، چرا باید این میزان افزایش داشته باشد.

 وی افزود: مرکز تهران هوشمند ۱۴۳ میلیارد تومان بودجه داشته اما در بودجه سال آینده به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است؛ ردیف های سازمان فناوری های نوین در بودجه امسال ذیل سازمان فاوا بود و درخواست ما این است که اعتبار سازمان فناوری های نوین با سازمان فاوا ادغام نشود؛ چراکه ما به تنهایی در فاوا مشکل بودجه داریم و حتی در تأمین تجهیزات اولیه نیز کمبود دارد.

 مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با اشاره به کسری بودجه مرکز حقوقی اظهار کرد: سرجمع این اعتبار 200 میلیارد تومان است و عدد عجیب و غریبی نیست و پیشنهاد من این است که سقف بودجه را 250 میلیارد تومان افزایش دهیم و موارد مختلف را در این موضوع لحاظ کنیم. 

وی افزود: نمی توان این میزان جابجایی را در کمیسیون برنامه و بودجه انجام داد و کار بسیار سختی خواهد بود. 

زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورا نیز گفت: ۱۴۳ میلیارد تومان از بودجه بخش فرهنگی کاهش دادند و به بخش کمک های شهردار اضافه کردند در حالیکه این رقم برای بهسازی و نگهداشت و بخش هزینه ای پیش بینی شده بود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: نمی توان بودجه را اضافه کنیم و در انتها کم بیاوریم همانطور که مجلس این کار را انجام می دهد؛ باید کاری کنیم که سربلند باشیم و ۶۵ هزار میلیارد تومان بودجه را به ۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم و به بخش حمل و نقل اختصاص دهیم که روی آن مانور دادیم. 

وی با بیان اینکه ممکن است بیش از همه به شهردار تهران فشار وارد شود، خاطرنشان کرد: بخش های مختلف با جابجایی بودجه تحت فشار خواهند بود؛ ما بخش فرهنگی غریبه نیستیم اما گفته ایم که به معضل اصلی شهر تهران بپردازیم و چه اتفاقی می افتد که اگر امسال به آکادمی ملی فوتبال کمک نکنیم؟ بودجه اضافه کردن و افزایش سقف بودجه کار درستی نیست و خواهش من این است که جزیره ای نبینیم. 

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه حفاظت، سلامت و خدمات شهری بودجه خود را نیاز دارند، ابزار امیدواری کرد که از برهه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا چند قدم جلوتر برویم و بتوانیم با فراغ بال بیشتری در سالهای آینده بودجه به بخش های دیگر اختصاص دهیم.

 اقراریان با بیان اینکه شهردار تهران یک شخصیت ملی بوده و در ادوار پیشین نیز چنین بوده است، خاطرنشان کرد: ردیف هایی در اختیار دفتر شهردار تهران است و چرا باید این ردیف ها را کاهش و در بخش های دیگر قرار دهیم؛ باید این بودجه لحاظ شود تا شهردار تهران بتواند در مواقع مختلف اختیار کمک داشته باشد و اگر بخواهیم این ردیف را از دفتر شهردار خارج کنیم، کار درستی نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه حمایت از ورزش وظیفه شهرداری است، گفت: کمک شهرداری تهران به کمیته ملی المپیک غیر قانونی نیست.

 محمد آخوندی افزود: امسال فرایند بررسی بودجه دارای روال خوب و منحصر به فردی است به طوری که با شفافیت کامل تمامی ردیف های بودجه در حال مطرح شدن است که این موضوع اقدام ارزشمندی است.

وی ادامه داد: ردیف های ارائه شده در بودجه حاصل تلاش و کار کارشناسی کمیسیون های تخصصی و اعضای شورای شهر است و کمیسیون برنامه و بودجه به صورت جداگانه اقدام به ارائه ردیف جدیدی نکرده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: در ادوار گذشته ردیف هایی از بودجه به موضوع کمک به بخش های مختلف اختصاص می یافت که این موضوع برای بودجه 1402 نیز در نظر گرفته شده است.

آخوندی ادامه داد: برای مثال ارقامی برای کمک به حوزه معلولان و افراد کم توان پیش بینی شده است، هر سال ده ها صفحه بودجه شهرداری بود اما برای امسال نظرات اعضای محترم شورا را تجمیع و به بررسی آنها پرداختیم و طی آن به ۲۰ مورد رسیدیم که پس از بررسی آنهایی که اجرایی نبود را خواهش کردیم که حذف شود و باقی را استفاده کردیم.

وی به ردیف در نظر گرفته شده برای کمک به کمیته ملی المپیک نیز اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: کمیته ملی المپیک با شهرداری تفاهم نامه دارد و کمک به آن غیر مرتبط نیست، شهرداری ها طبق قانون یکی از وظایف شان حمایت از ورزش است.

آخوندی تاکید کرد: کمیته ملی المپیک به عنوان نهادی بسیار مهم در کشور امسال بازیهای آسیایی را برگزار خواهد کرد و بعد المپیک را در پیش روی دارد، شهردار تهران باید دستش باز باشد اگر یک ورزشکار تهرانی مدال طلا آور بتواند حمایت لازم را صورت دهد، این کمک ها همیشه بوده و هیچ اشکالی نیز ندارد.

علیرضا زاکانی در یکصد و سی و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی ردیف بودجه دفتر شهردار تهران در سال ۱۴۰۲ با بیان اینکه سال گذشته زیرمجموعه ۱۷ گانه دفتر شهردار ۶۸۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، اظهار کرد: امروز تعداد مراکز به ۱۸ مرکز رسیده و دو هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

 شهردار تهران تأکید کرد: سازمان فاوا جایگاه جهانی دارد و نیازمند صیانت و تجهیزات است؛ قیمت ها در این حوزه چند برابر شده و این را حل کنید که چگونه مأموریت های ما اضافه شده و چند سرفصل افزایش یافته و بودجه فاوا کاهش یافته است؟ این برای ما غیرقابل حل است. 

زاکانی با اشاره به وضعیت سازمان فناوری های نوین، خاطرنشان کرد: ما سازمان فناوری های نوین نداشتیم و وزارت کشور گفت که به ما در خصوص این سازمان بد توضیح داده شده و قرار شد به سازمان امور استخدامی نامه ارسال و تشکیل سازمان تایید شود. 

وی افزود: عملاً مرکز حقوقی ما تا امروز ۱۱۰ میلیارد تومان برای پرونده ها هزینه کرده، ۳۷۰ میلیارد تومان محکوم شده و ۱۹ هزار میلیارد تومان نیز صیانت کرده است؛ سال آینده هزینه ها ارزان تر می شود که ۹۰ میلیارد تومان در بودجه پیش بینی شده است؟ با چنین روندی چه ضربه ای به شهر خواهد خورد؟ 

شهردار تهران گفت: به ما ابلاغ شده که صیانت سخت افزاری و نرم افزاری صورت بگیرد که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و این موضوع امسال به ما تحمیل می شود. سوال ما این است که هزینه آن را از کجا تأمین کنیم؟

وی ادامه داد: مرکز پایش طرح جامع را می سنجد و انحرافات را تذکر می دهند که قرار است زیر مجموعه ما تشکیل شود و به امکان نیاز دارد؛ فلذا خواهش می کنم شورا معادله بودجه را برای ما حل کند. 

باقری معاون برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورای شهرداری تهران نیز گفت: واقعیت این است که بودجه ۱۸ مجموعه زیر نظر دفتر شهردار دو هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان بوده اما به دلیل اینکه می خواستند بودجه حمل و نقل و ترافیک اضافه کنند، از حوزه دفتر شهردار کم شد. 

وی با بیان اینکه همه بخش های شهرداری تهران را بدون استثنا اضافه کردیم اما در حوزه شهردار، بودجه را ۲۰ درصد کاهش دادیم، گفت: مرکز حقوقی ۱۹ هزار میلیارد تومان از حقوق شهرداری تهران را با ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه صیانت کرده و حالا بودجه به ۸۰ میلیارد تومان رسیده است، در شرایط امروز دلار و افزایش تجهیزات کامپیوتری، پیش بینی بودجه برای فاوا، منطقی نیست؛ کاهش در حوزه تهران هوشمند، فاوا و مرکز حقوقی غیرقابل اصلاح است و با اصلاح ردیف ها نیز ممکن نخواهد بود. 

 رقم بودجه دفتر شهردار تهران برای سال ۱۴۰۲ به میزان ۲ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان به تصویب رسید.