بر اساس پیشنهاد شهرداری، نرخ بلیط کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال 1402 در حوزه بلیط مترو از مبلغ 3 هزار تومان آغاز می‌شود. بر اساس لایحه پیشنهادی شهرداری، کمترین بهای کارت بلیط مبلغ‌دار برای مسافران داخل شهری و با مسافت طی شده تا دو کیلومتر مبلغ 3 هزار تومان است.

متناسب با افزایش طول سفر و به ازای هر کیلومتر 34 تومان به نرخ کرایه اضافه خواهد شد. میزان افزایش نرخ کرایه سفرها با مسافت بالاتر از 30 کیلومتر، معادل افزایش ناحیه قبل از آن خواهد بود. کمترین بهای کارت بلیط مبلغ‌دار برای مسافران حومه با مسافت طی شده تا 5 کیلومتر مبلغ 4 هزار و 200 تومان است.

متناسب با افزایش طول سفر و به ازای هر کیلومتر 26 تومان به نرخ کرایه اضافه خواهد شد. میزان افزایش نرخ کرایه سفرها با مسافت بالاتر از سی کیلومتر معادل افزایش ناحیه قبل از آن خواهد بود. بهای کارت بلیط مبلغ‌دار برای مسافران ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی (هشتگرد) 9 هزار و 100 تومان است و برای مسافران ایستگاه فرودگاه امام 13 هزار و 700 تومان پیشنهاد شده است. قیمت بلیط‌های تک سفره برای مسافران داخل شهری ایستگاه شهید سلیمانی و ایستگاه فرودگاه امام خمینی ده درصد بیشتر از بالاترین نرخ کارت بلیط مبلغ‌دار خواهد بود. اگر مسافران بلیط تک سفره را به صورت غیرحضوری خریداری کنند، بهای بلیط با اعمال ضریب کاهشی 10 درصد محاسبه می‌شود. در این لایحه پیشنهاد شده شهرداری تهران اجازه داشته باشد به منظور افزایش جاذبه سفر و تشویق شهروندان به استفاده از مترو، خدمات خود به استفاده کنندگان کارت بلیط مبلغ‌دار را در زمان غیر اوج مسافر و در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 صبح تا 10 و از 10 تا 14:30 از ساعت 20 تا ساعت پایان بهره‌برداری و در روزهای پنجشنبه از ساعت 7 صبح و از ساعت 19 تا پایان ساعات پایانی با اعمال ضریب کاهشی 10 درصد اقدام کند. شهرداری همچنین برای تشویق و خرید کارت بلیط‌های مبلغ‌دار شخصی مجاز خواهد بود ضریب کاهشی 5 درصد علاوه بر ضرایب کاهشی را اعمال کند.

بر اساس این لایحه، نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی در شهر تهران در سال 1402، در خطوط تندرو بخش عمومی 2350 تومان از صفر تا 5 کیلومتر خواهد بود و نرخ متغیر تا 200 کیلومتر به ازای هر 5 کیلومتر 500 تومان خواهد بود و بیش از 20 کیلومتر 43 هزار و 50 تومان پیشنهاد شده است.

در خطوط عادی بخش خصوصی نیز نرخ ورودی 2 هزار و 850 تومان به ازای از صفر تا دو و نیم کیلومتر است و به ازای هر دو و نیم کیلومتر 300 تومان به نرخ بلیط اضافه می‌شود و در خطوط بیش از 20 کیلومتر، 5 هزار و 250 تومان محاسبه خواهد شد. نرخ کرایه خطوط مینی‌بوسرانی شهر تهران در سال آینده برابر 1.2 نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی پیشنهاد شده است. در این لایحه پیشنهاد شده، استفاده کنندگان از کارت بلیط‌های مبلغ‌دار تا 10 درصد از ضرایب کاهشی استفاده کنند.

بر اساس لایحه پیشنهادی افزایش نرخ کرایه‌ها در شهر تهران 45 درصد پیشنهاد شده است و نرخ کرایه در نوبت شب از ساعت 22 تا 6 بامداد 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.