اکوایران :در بودجه سال 1402 شهرداری تهران 10 هزار میلیارد تومان برای توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی پیش بینی شده است .به گفته میثم مظفر رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران در بودجه سال 1402 شهرداری تهران با بودجه ویژه ای که درنظر گرفته شده انتظار این است که 2700دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی از طریق خرید جدید و اورهال اتوبوس های غیرفعال اضافه شود.   قیمت هر اتوبوس را 4.5 تا 5 میلیارد تومان برآورد کرده اند اما با توجه به نوسانات قیمت ارز و تاثیری برخرید تجهیزات شهری چقدر این برنامه ریزی ها محقق خواهد شد؟

سید جعفرتشکری هاشمی ، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با اکو ایران در خصوص تاثیرات نوسانات نرخ ارز برخرید تجهیزات شهری می گوید : بودجه شهرداری تهران که از محل عوارض  شهروندان  برای اداره شهر است  به صورت ریالی دریافت می شود، این منابع یک منابع مشخص ، محدود و ثابت  است که از محل عوارض خدمات شهری دریافت می شود که این عدد ثابت را میان فعالیت هایی که در شهر انجام می شود،توزیع می کنیم و آن چه اتفاق می افتد این است که با تغییر نرخ ارز و تغییر قیمت کالاها در داخل کشور قدرت تامین تجهیزات ما کاهش پیدا می کندکه یک امر طبیعی است .

او ادامه می دهد :  این که ما بخواهیم منابع مان را با دلار و سایر ارز ها بسنجیم امکان پذیر نیست و باید براسس ریال فعالیت هایمان ر انجام دهیم اما آن چه باید مورد توجه قرار دهیم و در رابطه با آن جدی باشیم این است که از زمان خوب استفاده کرده و خوب زمان را مدیریت کنیم که نرخ فزاینده تورم حداقل  تاثیرات را بگذارد و ما قرار دادهایمان را در ابتدای سال و به فوریت ببندیم چه با سازندگان داخلی و چه در بخش واردات گشایش ال سی و ... انجام شود که ما با همین شرایط  که  بودجه به تصویب رسیده است بتوانیم خریدهایمان را انجام بدهیم .

به گزارش اکو ایران ،نوسان دلار می تواند موجب نوسان قیمت ها در بازار داخلی شود و اثر خود را روی برخی از کالاها از جمله خودرو به صورت غیر مستقیم بگذارد همچنین در قیمت تجهیزات وارداتی این اثر به صورت مستقیم است .   

هرچند که شهردار تهران خوش بین به کاهش قیمت نرخ دلار است و پیش از به مردم توصیه کرده بود به سراغ خرید دلار نروند، چون حتما قیمت دلار پایین می آید و در این زمینه این مردم هستند که متضرر می شوند. قبلا نیز بارها به این مساله اشاره کردم سر مساله بورس که دچار حباب شده بود به مردم اعلام کردم که کاری انجام ندهند؛ در مورد دلار نیز عرض می کنم که قیمت هایی که اکنون اعلام می شود، دروغ محض است.

توصیه دلاری وی مربوط به 10 دی ماه  بود که، قیمت هر دلار 30 هزار و 693 تومان بود در صورتی که این روزها  قیمت هر دلار بیش از  50 هزار تومان است .