سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سال گذشته ۶ هزار و ۳۷۸ نفر راننده پرخطر را در سطح شهر تهران شناسایی کردیم که بیشتر خودرو بودند و با مجوز قضائی احضار و در کلاس‌های آموزشی پلیس شرکت کردند و  بعد از کلاس آموزشی هیچ‌گونه تخلفی از این افراد مشاهده نشد. 

وی افزود: به صورت میدانی ۷۵ هزار راکب موتورسیکلت را در محل و در خیابان در قالب طرح موتوریار آموزش دادیم و بخش زیادی از اینها با رصد سامانه‌ای دیگر هیچ گونه تخلفی مرتکب نشدند. 

وی خاطر نشان کرد:  در حوزه آلودگی هوا پلیس وظایف خود را به صورت کاملاً جدی در دستور کار قرار داده و سه میلیون و ۴۵۵ هزار و ۶۵۲ بار خودروهای متعدد را به‌دلیل معاینه فنی اعمال قانون کرد و تعداد ۲۴۵ هزار و ۸۸۶ دستگاه خودرو دودزا را به پارکینگ هدایت کردیم.

سردار حمیدی افزود: در خصوص کامیون‌های حمل بتن با همکاری معاونت حمل و نقل شهرداری به رغم افزایش تردد این خودروها، حوادث مرتبط با آنها ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد. همچنین در خصوص جرثقیل‌های امدادی پلیس به عنوان یکی از سازمان‌های نقش‌آفرین در این حوزه به جهت پاسخگویی به مطالبات مردم، با همکاری مرجع قضائی ورود کرد و نسبت به ساماندهی جرثقیل‌های مجاز اقدام شد و با جرثقیل‌های غیرمجاز برخورد شده و این روند ادامه خواهد داشت و بیش از ۶۰ درصد کاهش تخلفات در پی ساماندهی جرثقیل‌های امدادی انجام شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه انضباط‌بخشی ترافیک که یکی از دغدغه‌های شهروندان است، با اجرای طرح جناغی انضباط‌بخشی عملیاتی شد و هشت هزار و ۶۲۵ راننده که اصرار به تخلف داشتند اعمال قانون و جریمه شدند. در تونل نیایش به لحاظ پررنگ بودن حضور پلیس انضباط بیشتر است که این امر روانی ترافیک را نیز در پی داشته است. 

وی با اشاره به طرح‌های مشترک پلیس راهور و شهرداری تهران گفت: این طرح‌ها در حوزه ایمنی اثرگذار بوده و کاهش حوادث را در پی داشته و بسیاری از گره‌های ترافیکی برطرف شده است،۴۸۶ محل پرتصادف طی سال جاری با کمک شهرداری اصلاح شد که دیگر در آنجا تصادفی رخ نداد و حدود ۲۰ کیلومتر نیوجرسی جایگزین نرده‌ها و گاردریل‌های فرسوده شد. ۱۹۶ نقطه‌ای که باعث گره‌های ترافیکی می‌شد هم اصلاح شد. 

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر اینکه شهر باید به سمتی رود که مردم هم به لحاظ منظر و تردد نگاه خودرو محور باید از شهر دور شود و باید توسعه‌های خودرو محور به حداقل برسد.

وی خاطر نشان کرد:  با توجه به شرایط متفاوت جوی امسال، شاهد چندین مرحله بارش برف و نزولات آسمانی بودیم که شاهد تلاش عزیزان در حوزه خدمات شهری بودیم و حضور فیزیکی این عزیزان باعث شد که شهر به مقطع بحران نرسد و  در جریان بارش‌های اخیر، مردم سفرهای غیرضروری را کنار گذاشتند و خدمات شهری در حوزه پاکسازی، مانع انسداد مسیرها شد که اقدام خوب و اثرگذاری بود. 

حمیدی اضافه کرد:  پیش‌بینی این بود که جریان ترافیک از ابتدای اسفندماه به‌دلیل خریدهای نوروز بیشتر باشد. ۴۰ درصد بار کشور به تهران می‌آید و ۳۰ درصد آن دوباره از تهران به سایر نقاط کشور توزیع می‌شود و اگر پلیس برنامه ویژه‌ای نداشته باشد شهر به‌راحتی قفل می‌شود. 

حمیدی با اشاره به سابقه ۷۰ ساله ترافیک در تهران اظهار کرد: در کوتاه‌مدت با حمایتی که از پلیس صورت گرفت، ۱۶ درصد توان عملیاتی ما تقویت شد و از ابتدای اسفندماه بدون چالش انضباط بیشتر را در سطح شهر شاهد هستیم. 

وی تصریح کرد:  از نیمه اسفندماه به بعد نمایشگاه‌های فصلی در تهران شروع خواهد شد و در کنار آن بارندگی نیز در پیش خواهد بود که می‌تواند کندی ترافیک را بیشتر و توقف‌ها را طولانی‌تر کند، این موضوع می‌طلبد که مردم همکاری داشته باشند و تا جای ممکن از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی خاطرنشان: در پایان سال پنجشنبه و جمعه آخر سال را داریم. ترافیک پنجشنبه و جمعه آخر سال در اوایل دهه هشتاد و اواخر دهه هفتاد یک مقطع آن در میدان جمهوری بوده است، اما با اقداماتی که صورت گرفت، شرایط ترافیکی بهبود پیدا کرد. 

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد:  در سال جاری طرح ویژه‌ای داریم و با اصلاحات هندسی که در بهشت زهرا (س) صورت گرفت، به روان‌سازی ترافیک در آن مجموعه کمک شد. 

حمیدی اضافه کرد: از مردم می‌خواهیم در پنجشنبه و جمعه پایانی سال در بهشت زهرا (س) مراسم برگزار نکنند. در سال گذشته شاهد بودیم به رغم اینکه جمعیت زیادی در آن محدوده حضور داشتند ترافیک روان‌تر بود.

حمیدی، افزود:  تهران روزانه میانگین هزار و ۷۰۰ فقره تصادف دارد و این عدد در روزهای بارانی تا دو هزار و ۴۰۰ مورد نیز می‌رسد. حدود ۷۰ نفر مصدوم در حوادث و سوانح رانندگی داریم و هر دو روز نیز میانگین سه نفر فوتی داریم که در ۱۰ ماهه امسال ۴۶۲ نفر متوفی در جریان تصادفات داشته‌ایم.