محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران می گوید اگر مردم آب را بهینه مصرف کنند برای تابستان کمبود آب نخواهیم داشت او پرهیز دارد که از کلمه صرفه جویی استفاده کند و می گوید با مدیریت مصرف آب تابستان را بدون نگرانی آب پشت سر بگذاریم .

*بسیاری از کارشناسان از حالا نگران بحران آبی تابستان هستند چه پیش بینی هایی برای عبور از این بحران شده است؟

 در سنوات گذشته شهر تهران دچار کمبود آب بوده اما این کمبود توسط مردم احساس نشد، دلیل آن هم کار بزرگی بود که توسط وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب کشور و استان تهران انجام شد. تمام منابع آب زیر زمینی با کیفیت شرب به مدار بهره‌برداری آمد و یکسری اقدامات در شبکه توزیع صورت گرفت و کمبود آب مدیریت شد و تا این لحطه مردم هیچ کمبود آبی در شهر احساس نکردند.  گرچه وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته، خوب نبود و براساس اعلام مراجع رسمی 15 درصد شاهد کاهش بارش بودیم و نسبت به بلند مدت هم 25 درصد کاهش بارش داشتیم.یک تقسیم کاری صورت دادیم و بخشی از این کمبود آب در شرکت آب و فاضلاب استان تهران مدیریت می‌شود و از مردم می‌خواهیم 20 درصد مصرف بهینه داشته باشند. کسی را به صرفه‌جویی توصیه نمی‌کنیم بلکه می‌خواهیم مصرف بهینه داشته باشند .

*پس نگرانی خاصی برای کمبود آب در تابستان ندارید ؟

 اگر موضوع مدیریت مصرف توسط مردم رعایت شود باتوجه به نزولات جوی که در حال بارش است و استمرار پیدا کند نگرانی خاصی نیست و تلاش می‌کنیم آب مصرفی شهروندان را تامین کنیم.

*درصحبت های  اخیر رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نگرانی هایی بابت آب یاری فضای سبز شهر تهران در فصل تابستان مطرح شده بود.

در تمام کشورهای دنیا آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده نمی شود.

*در شهر تهران هم این اتفاق نمی افتد ...

کارهای خوبی با شهرداری انجام شده و شهرداری چاه هایی در اختیار دارد که می تواند فضای سبز خود را آب یاری کند که تاکنون هم همین گونه بوده است با پسآبی که قابلیت استفاده در بخش کشاورزی را دارد و ما در اختیار شهرداری قرار می دهیم  و استمرار همکاری های ما و مدیریت شهری ان شا الله نگرانی وجود نخواهد داشت .

*شما با آرامشی خاص درباره عبور از بحران آب صحبت می کنید که با هشدارهایی نگران کننده ای که درخصوص بحران آبی تابستان داده می شود متفاوت است .

میانگین مصرف آب در شهر تهران بسیار بالا است. من از رسانه ها می‌خواهم به این موضوع بپردازند که مردم به درستی مدیریت مصرف داشته باشد. این سرانه مصرف آب بسیار بالا است. اگر این اتفاق بی افتد که صرفه جویی خاصی هم صورت نمی گیرد و تنها استفاده بهینه از آب است . باید سرانه مصرف آب در هر خانواده به کمتر از 14 متر مکعب در یک ماه کاهش پیدا کند که در حال حاضر این عدد 18 مترمکعب است . باید تنها بخش هایی که ضروری نیست حذف شود . چه آب باشد و چه آب نباشد باید آب را درست مصرف کنیم. ما توصیه مان تنها مصرف بهینه است .

*آیا راهکاری برای جذب بیشتر باران های سیل آسا در منابع زیر زمینی دارید ؟

آب تهران 75 درصد آن از منابع سطحی است و 25 درصد منابع زیر زمینی است در حوزه آب ریز سد داریم چه باران سیل آسا ببارد و چه نم‌نمک باشد ذخیره می‌شود تزریق به منابع زیر زمینی‌ها هم انجام می‌شود.

*وقتی همه جا آسفالت و سیمات هست و حتی در بوستان ها این آب چگونه جذب می شود؟

بخشی از آب در منابع زیز زمینی تزریق می شود در این سال ها به دلیل کمبود آب بیشتر از منابع زیز زمینی استفاده می کنیم و نسبت کم تری از منابع سطحی مورد استفاده قرار می گیرد .با بارندگی‌های اخیر و بهینه مصرف کردن مردم جای نگرانی نیست .