جعفر تشکری هاشمی در جلسه شورای شهر تهران نطقی درخصوص تصمیم تازه شهرداری درخصوص انتقال شرکت کنترل ترافیک به شرکت رایانه شهر کرد و این تصمیم شهرداری را غیر قانونی دانست .

او با اشاره به این که فعالیت حوزه سیستم حمل و نقل هوشمند در تهران از سال ۷۱ و با تاسیس شرکت کنترل ترافیک آغاز شد و از آن زمان تا کنون بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری و بیش از ۴۹۶ تقاطع هوشمند در تهران ایجاد شدند و ۳۰۰۰ دوربین ترافیکی نیز نصب شد و در سال ۹۳ نیز شورای شهر به صراحت بر ضرورت وجود و ادامه این شرکت تاکید کرد گفت :‌ متاسفانه در ۲۵ اسفند ماه سال گذشته یعنی در روزهای آخر سال یک عضو علی البدل این شرکت به همراه یک عضو علی البدل دیگر که اساسا اجازه دخالت و ورود به این شرکت را ندارند طی نامه‌ای به شهردار تهران پیشنهاد کردند که کلیه اعتبارات مربوط به سیستم حمل و نقل هوشمند، کلیه تجهیزات و دوربین‌ها به موسسه رایانه شهر منتقل شود و این در حالیست که عضو علی البدل به مانند یک بازیکن ذخیره است که اگر یک نفر خارج شد می‌تواند وارد شود.

وی با بیان اینکه اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و معاون حمل و نقل از این موضوع بی اطلاع بودند و به جای آنکه این درخواست را در معاونت حمل و نقل ثبت کنند اول آن را در دبیرخانه دفتر شهردار ثبت می‌کنند، گفت: در ساعت ۱۸:۵۴ همان روزی که نامه ارسال شده است آن را تصویب می‌کنند و نه تنها اختیارات شرکت کنترل ترافیک را به این موسسه می‌دهند بلکه اعلام می‌شود که فیبر نوری مترو و سازمان فاوا هم به این موسسه داده شود و جالب است بدانید که معاون حمل و نقل وقتی در جریان این نامه قرار می‌گیرد با آن مخالفت می‌کند و می‌گوید که هیچ اقدامی تا بررسی موضوع نشود؛ اما نهایتا معاون مربوطه نیز مجبور می‌شود تا طی نامه‌ای ابلاغ اختیارات شرکت کنترل ترافیک به رایان شهر را بدهد و حالا که من این سخنان را اعلام می‌کنم یعنی کار تمام شده و ابلاغ‌ها هم انجام شده است و به قول آن آقا، گویا مصوبات شورای شهر فقط کاغذ پاره است و اعتبار بیشتر از این ندارد. چرا که نه مکاتبه‌ای با شورا شده و نه حتی تماسی در این خصوص با ما گرفتند و ما اطلاعات را از طریق فضای مجازی در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه مدیر دو شغله پیشین شرکت کنترل ترافیک تمام معاونین را در سطح شهر و تونل‌ها مستقر کرده است،‌ چرا که از پیش سناریوی دیگری برای این شرکت در نظر گرفته بودند، گفت: وضعیت و نگهداری تجهیزات در دوره دوستانی که همه آنها پای کار هستند بسیار ضعیف بوده، چرا که نسخه دیگری برای شهر پیچیده بودند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تجهیزات در آن دوره مدیریت افت زیادی داشته است، گفت: متاسفانه باید اعلام کنم که از ۴۹۶ تقاطع هوشمند تنها ۳۶۲ تقاطع هوشمند است و ۳۰ درصد مابقی خراب است.

وی افزود: مدام می‌پرسیم که چرا ترافیک در تهران است و چرا حل نمی‌شود؟ و باید بگویم شرکت کنترل ترافیک که وظیفه کنترل ترافیک را دارد ماه‌ها بدون مدیرعامل بود و مدیرعامل قبلی دو شغله آن دنبال سناریوهای دیگری بود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه دوربین‌های نظارت تصویری در حال حاضر ۲۴ درصد خراب هستند، گفت: دوربین‌های وی ام اس ۳۱ درصد، تابلوهای متغیر ۴۴ درصد، تلویزیون‌های شهری ۴۵ درصد، تابلوهای کاهش آلودگی هوا ۴۵ درصد، دوربین‌های پلاک خوان ۴۸ درصد، دوربین‌های کنترل سرعت که وظیفه جان مردم را بر عهده دارند و با نصب آنها شاهد کاهش تصادفات فوتی بودیم ۶۰ درصد و دوربین‌های چراغ قرمز نیز ۴۷ درصد خراب است و متاسفانه شاهد بودیم که مدیران را ضربدری جابجا کردند. به گونه‌ای که یک مدیر که تحصیلاتش در حوزه عمرانی بود را در بخش برق و الکترونیک به کار گرفتند که حتی بلد نبود یک فازمتر در دست بگیرد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای بی هویت کردن شرکت کنترل ترافیک بکار گرفتند، گفت: شرکت کنترل ترافیک ۳۵۰ نفر پرسنل دارد که حالا بلاتکلیف شده اند. چرا که اعلام کردند که تنها ۷۰ نفر را به کار خواهند گرفت و مابقی پرسنل قرارداد هادیانشهر ببندند که اگر سال آینده آنها را نخواستند بیرون کنند و باید بگویم به دلیل همین بی توجهی‌ها تعداد زیادی از متخصصان این شرکت به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن هشدار نسبت به وضعیت شرکت کنترل ترافیک گفت که ۳۳ سال تجربه هوشمندسازی در تهران توسط مدیریت در سایه و اتاق فکرها در حال از بین رفتن است.

این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: ۳۳ سال تجربه هوشمند سازی در مدیریت در سایه و اتاق‌های فکر این حوزه در حال از بین رفتن است و متاسفانه بارها در مورد حضور فیزیکی برادر عزیزی که حکمش ابطال شده و نباید در شهرداری باشد هشدار دادیم اما اتفاقی نیفتاده است.

وی با اشاره به برشمردن موارد غیر قانونی این انتقال وظایف گفت: بر اساس قانون هر گونه مکاتبه باید با مهر و امضاء شرکت باشد و همچنین نامه در دبیرخانه ثبت نشده و مجمع این شرکت هم از این جابجایی اختیارات بی اطلاع بوده و حتما باید سه نفر پای این نامه را امضا می‌کردند و این موارد از جمله موارد غیر قانونی بودن این مصوبه است.

تشکری هاشمی افزود: کلیه اعتبارات شرکت کنترل ترافیک به موسسه رایان شهر منتقل شده که غیر قانونی است چرا که جابجایی و کم و زیاد کردن بودجه جزو اختیارات شورا و نه شهرداری است.

وی با قرائت یک بند از اساسنامه موسسه رایان شهر گفت: این قرارداد نه تنها اساسنامه شرکت کنترل بلکه اساسنامه موسسه رایان شهر را نیز نقض کرده است و در آخر اعلام می‌کنم که شورای شهر دستور دهد بلادرنگ همه ابلاغ‌های شهرداری متوقف شود تا مسیر قانونی طی شود و همچنین بازگشت همه اتفاقات به شرایط اولیه را خواهان هستم و شهرداری باید مطالعات و مستندات خود را به شورا ارائه کند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: در آخر می‌گویم که حرمت شورا را خودمان باید نگهداریم و اگر حرمت شورا شکسته شود فکر نمی‌کنم سنگ روی سنگ بماند.

 مهدی عباسی نیز در تذکری در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به حواشی شرکت کنترل ترافیک گفت: تجهیزات کنترل شهری برای صیانت از مردم است و اطلاعات آنها همگی در شرکت کنترل ترافیک اتفاق می‌افتد و از بین بردن زیرساخت به معنای ایجاد فرصت برای دشمنان قسم خورده کشور و از بین بردن امنیت شهر است.

وی ادامه داد: این دست از کارها صرفاً به دلیل بی دقتی نیست شرکت‌های بسیاری در شهرداری تهران وجود دارد؛ اما چرا دست بر روی شرکتی گذاشته می‌شود که تمامی اطلاعات در آنجا وجود دارد؟.

عباسی گفت: اخیراً جاسوسی که محکوم به اعدام شد برای مسئولان تصمیم سازی می‌کرد و باید مراقب بود. هنگامی که مسئله تروریستی صورت می‌گیرد نیروهای امنیتی کشور از همین ابزارها استفاده می‌کنند و حال این ابزارها مختل شود!

علی اصغر قائمی هم پس از مطرح شدن موضوع انحلال شرکت کنترل ترافیک توسط تشکری هاشمی در تذکری گفت: به عنوان یک کارشناس ساده اما مطلع که حدود ۱۲ سال مدیرعاملی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران را بر عهده داشتم و حدود پنج سال عضو هیات رئیسه شرکت کنترل ترافیک تهران بودم کاملا در جریان مسائل این شرکت هستم. بر همین اساس تاکید می‌کنم از دوره پنجم روند فروپاشی زیرساخت‌ها و نیروی انسانی در این شرکت آغاز شده و این روند ادامه پیدا کرده است. به شکلی که امروز از توان ایجاد شده در این شرکت در جاهای دیگر استفاده می‌شود. در حالیکه این نیروها در این سازمان رشد یافته‌اند.

وی افزود: برای حوزه IT شهرداری تهران باید اعلام خطر کرد و بر همین اساس باید هیاتی از سوی شورای شهر تهران مشخص شود تا با بررسی ابعاد مختلف کمک کنند که این شرکت به جایگاه اصلی بازگردد.

مهدی چمران  در جمع خبرنگاران در خصوص حواشی مطرح شده مربوط به انحلال شرکت کنترل ترافیک شهر تهران و قرار گرفتن در زیرمجموعه موسسه رایانه شهر گفت: با توجه به صحبت‌هایی که امروز شد مقرر شد تا قبل از برگزاری جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران با شهردار تهران در ارتباط با انحلال این شرکت، فعلا این موضوع به صورت مسکوت بماند تا پس از برگزاری این جلسه در ارتباط با انحلال و ادغام آن تصمیم گیری‌های لازم انجام شود.

علیرضا نادعلی هم  در مورد زمان برگزاری جلسه هم اندیشی در مورد حواشی شرکت کنترل ترافیک گفت: به نظر می رسد که جلسه هم اندیشی روز یکشنبه  هفته آینده برگزار شود اما در کل، روز هم اندیشی در شورا را باید رئیس شورا تعیین کند.

وی با بیان اینکه تشکری هاشمی نیز از بعد انجام کارهای نظارتی، گزارشی در خصوص این شرکت ارائه کرد افزود: مهدی چمران نیز به درستی اعلام کرد که  باید توضیحات شهرداری را نیز در این مورد مهم بشنویم.

نادعلی در مورد امنیتی شدن اقدامات این شرکت که توسط یک عضو بیان شد گفت: عضو شورا  قضاوت نکردند بلکه اعلام کردند که این شرکت حساس است و اگر حفظ و حراست نشود ممکن است سوءاستفاده شود و حرف درستی است وباید توجه کنیم‌ اما این به معنای این نیست  که دارد سوءاستفاده می‌شود.