به گزارش اکوایران، سازمان هواشناسی شب گذشته نسبت به بارش‌ شدید باران در کشور، بویژه در استان‌های غربی هشدار داد. شدت بارش باران در برخی استان‌ها مانند لرستان بسیار زیاد بود و یک روستا در شهرستان ازنا در این استان تخلیه شد.

آخرین وضعیت امدادرسانى در مناطق درگیر

پیرحسین کولیوند - رئیس جمعیت هلال‌احمر - از آماده‌باش کامل امدادگران در ۲۴ استان از جمله تهران و امدادرسانی به ۸۶۱ نفر در ۸ استان غربی و شمال‌غرب کشور در پی بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

کولیوند گفته هم‌اکنون ۲۴ استان کشور از جمله تهران با بارش‌ رگباری و سیل‌آسای باران مواجه هستند اما در هشت استان‌ آذربایجانی شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب‌غرب‌ لرستان و شمال خوزستان نیاز به امدادرسانی بود که عملیات‌های متعددی انجام شد و امدادرسانی در این مناطق همچنان ادامه دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر گفته از صبح دیروز تا کنون روستای چم‌گز در شهرستان پلدختر و کمندان در شهرستان ازنا از استان لرستان تخلیه شدند و ساکنان آن‌ها در چهار اردوگاه اسکان اضطراری هلال احمر استقرار یافتند.

بارش‌ها در آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، ایلام و لرستان شدت گرفت

مرتضی مرادی‌پور - معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر - اظهار کرده که پس از اعلام هشدار قرمز هواشناسی، امدادگران هلال‌احمر در شش استان غربی کشور در آماده‌باش کامل بودند و در ۲۴ ساعت گذشته تخلیه آب از ۷۳ منزل مسکونی و نجات تعدادی از محصورشدگان از سیلاب انجام شده است.

به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر، در ۲۴ ساعت گذشته به ۸۶۱ نفر در ۱۱ شهر، ۲۱ روستا و ۲ منطقه عشایری امدادرسانی شده‌ است. تاکنون ۳۸۵ نفر اسکان اضطراری یافته‌اند و ۲۴ نفر به نقاط امن منتقل شده‌اند.

بر اساس اظهارات مرادی‌پور، متاسفانه سیلاب در ۲۴ ساعت گذشته جان سه نفر را در شهرستان‌های بوکان، مهران و الموت به ترتیب در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام و قزوین گرفت.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر خبر داده که تا ظهر امروز (پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲) از شدت بارش‌ها در شهرستان اندیکا استان خوزستان و شهرستان‌های بانه، سقز، سنندج و مریوان در کردستان کم شده اما بارندگی‌ها در آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، ایلام و لرستان افزایش یافته و موجب آب‌گرفتگی در شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، گیلان‌غرب، اسلام آباد، سراوان، ملک‌شاهی، بروجرد، درود، الیگودرز و خرم‌آباد شده‌ است.

هشدار وقوع سیل در استان تهران

شاهین فتحی - مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران - خبر داده که تمام پایگاه‌های امداد و نجات و مراکز عملیاتی هلال احمر در استان تهران در آماده‌باش هستند و بر اساس هشدارهای هواشناسی مبنی بر افزایش و شدت بارش باران و احتمال حوادث جوی از مردم تقاضا می‌شود از حضور در مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

به گفته فتحی، هلال احمر تمهیدات لازم برای پاسخ سریع و مناسب به حوادث احتمالی را اتخاذ کرده است و شارژ انبارهای امدادی در شهرستان‌های استان تهران در وضعیت مطلوبی قرار دارد، تیم‌های امدادی با استفاده از  خودروهای نجات و آمبولانس‌های کمک‌دار آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

جاده کرج - چالوس به دلیل سقوط سنگ بسته شد

همچنین پیمان کرمی - رئیس پلیس راه استان البرز - اظهار کرده که پس از سقوط یک سنگ در محدوده تونل 2 و 3 در محدوده این استان، جاده کرج - چالوس شد که به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی تردد در جاده کرج - چالوس در محدوده این استان از میدان امیر کبیر کرج تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بارش باران در جاده چالوس - کرج و رگبار شدید باران، رعد و برق، تگرگ، صاعقه و وزش باد شدید برای راه‌های 10 استان کشور پیش‌بینی کرد.

برق 86 روستای لرستان قطع شد

مهران امیری - سرپرست شرکت توزیع برق لرستان - خبر داده که برق ۸۶ روستای خرم‌آباد، چگنی، کوهدشت، پلدختر، نورآباد و الیگودرز قطع و کار بازسازی شبکه‌ها با وجود شرایط بد آب و هوایی در حال انجام است.

به گفته سرپرست شرکت توزیع برق لرستان، شبکه آبرسانی شهر ۳۰۰۰ نفری برخوردار دلفان نیز به دلیل طغیان رودخانه و شکستگی لوله اصلی از امروز قطع شده است.

براساس اعلام ایسنا، امیری اظهار کرده که فعالیت این سامانه بارشی نسبتاً قوی از صبح چهارشنبه ۲۳ فروردین در استان آغاز و موجب سرریز شدن آب برخی سدها، طغیان رودخانه‌های شهری و فصلی، آبگرفتگی معابر، قطع راه دسترسی برخی روستاها، کاهش دما و اختلال در تردد جاده‌ای شده است.

صاعقه جان یک نفر را در بوکان گرفت

خشایار صنعتی، سرپرست فرمانداری شهرستان بوکان گفته که یک جوان ۳۵ ساله از اهالی روستای «اوزن‌قشلاق» از توابع بخش سیمینه این شهرستان بر اثر اصابت صاعقه در ارتفاعات جان خود را از دست داد.

بر اساس اعلام سرپرست فرمانداری شهرستان بوکان، این حادثه عصر دیروز در مناطق مرتفع اطراف این روستا روی داد که در آن این جوان به همراه فرد دیگری مورد اصابت شدید صاعقه قرار گرفتند که بر اثر شدت ضربه صاعقه یکی از این دو جوان فوت کرد و فرد دیگر که مصدوم شده بود برای مداوا به مراکز درمانی انتقال یافت.

صنعتی تاکید کرده که کشاورزان و دامداران در هنگام نامساعد بودن شرایط جوی باید بلافاصله در مکان‌های بسته و سقف‌دار پناه بگیرند و از ایستادن در کنار درختان و تکه‌سنگ‌های بزرگ و اشیای فلزی خودداری کنند و از گیرنده رادیویی و گوشی تلفن استفاده نکنند.

طبق اظهارات سرپرست فرمانداری شهرستان بوکان، روستائیان باید در هنگام صاعقه از تردد و استقرار در ارتفاعات روستاها که به‌ دلیل شرایط خاص اقلیمی و زمین شناسی احتمال برخورد صاعقه وجود دارد و موجب تلفات می‌شود، خودداری کنند.

بر اساس گزارش صداوسیما، صنعتی بیان کرده که طبق اعلام اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی با ورود سامانه بارشی انتظار می‌‌رود تا روز جمعه شاهد بارش‌های متناوب باران توأم با رعد و برق باشیم.

یک قربانی سیلاب در مهران

صید نور علیمرداری - رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان ایلام - هم اظهار کرده که با توجه به میزان بارش‌ها در سطح بخش صالح‌آباد شهرستان مهران سیل در رودخانه این شهرستان شدت گرفت. در پی جاری شدن سیلاب، یک نفر از اهالی بخش صالح‌آباد جان خود را از دست داد.

به گفته علیمرادی، در این راستا با وجود اعلام مورد مفقودی خانم ۵۰ ساله توسط خانواده وی، موضوع در دستور کار نیروهای امدادی قرار گرفت و بعد از مدتی یعنی در ساعت ۹ صبح جسد این خانم ۵۰ ساله از رودخانه شهر صالح‌آباد بیرون کشیده و تحویل خانواده‌اش شد.

سیل در الموت یک زن را با خود برد

حسین خوئینی‌ها - سرپرست جمعیت هلال احمر قزوین - اظهار کرده که با توجه به گزارش‌های رسیده صبح امروز سیل یک زن ۶۰ ساله را که در ماهی‌سرای خود در روستای محمودآباد بخش الموت شرقی مشغول به فعالیت بود را با خود برده است.

براساس اظهارات سرپرست جمعیت هلال احمر قزوین، پس از اطلاع از این حادثه، چهار تیم امدادی مستقر در الموت غربی و الموت شرقی به همراه یک تیم واکنش سریع از قزوین جهت جست وجو به این منطقه اعزام شدند.

خوئینی‌ها اعلام کرده که جستجوها برای یافتن این فرد با مشارکت سایر دستگاهها و مردم منطقه همچنان ادامه دارد. با توجه به هشدار هواشناسی و پیش بینی بروز سیل در استان، ۱۷ پایگاه امدادی و ۹ تیم، همراه ۲ تیم واکنش سریع تا بهبود اوضاع در حالت آماده باش با قرار دارند.

سرپرست جمعیت هلال احمر قزوین به دلیل صدور هشدار نارنجی وضع هوا از شهروندان و مسافران خواسته از استقرار، تجمع و حتی نزدیک شدن به هر گونه رودخانه، مسیل و حتی تأسیسات آبی مانند کانال‌های آبیاری دشت قزوین خودداری کنند.

خوئینی‌ها به ایسنا گفته که بعد از اعلام این حادثه تیم‌های واکنش سریع با تجهیزات فنی و تخصصی از مرکز استان و تیم‌های مستقر در بخش الموت غربی و شرقی جهت بررسی حادثه و یافتن این بانو به منطقه اعزام شدند.

سرپرست جمعیت هلال احمر قزوین تاکید کرده که سیلی اتفاق نیفتاده و در واقع افزایش رواناب و آب رودخانه‌ باعث این اتفاق شده است؛ این بانو احتمالاً به دلیل شدت موج آب در رودخانه سقوط کرده است.

خوئینی‌ها خبر داده که بعد از چندین ساعت تلاش، تیم‌های امدادی و مردمی و واکنش سریع پیکر بی‌جان این فرد را حدود ۵۰۰ متر بعد از محل حادثه کشف شد و جسد جهت طی مراحل قانونی تحویل مراجع ذیصلاح شد.

سرپرست جمعیت هلال احمر قزوین به شهروندان توصیه کرد که از نزدیک شدن و استقرار در نزدیکی رودخانه‌ها، مسیل و کانال‌های آبیاری دشت قزوین خودداری کنند، در این شرایط آب و هوایی مراقبت‌های ویژه داشته باشند و به توصیه‌های هواشناسی توجه کنند. 

امدادرسانی به حدود 800 نفر گرفتار در سیل و آبگرفتگی

بابک محمودی - سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر - خبر داده که ۲۴ استان کشور در این مدت متاثر از بارش‌ها بودند که ۲۵ شهرستان در ۶ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خدمات امداد و نجات نیاز پیدا کردند.

محمودی اظهار کرده که عملیات امدادرسانی در ۳۲ منطقه انجام شده است، در ۲۴ ساعت گذشته به ۷۹۲ نفر امدادرسانی شد، ۳۸۵ نفر اسکان اضطراری یافته و ۲۴ نفر نیز به مناطق امن انتقال داده شدند. همچنین از ۷۳ واحد مسکونی آب تخلیه شد.

آخرین وضعیت سیل در استان کردستان

همچنین پیام جلالی - مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان - خبر داده که با شدت گرفتن بارش باران در سطح استان، اماکن امن به منظور اسکان اضطراری مردم در صورت لزوم در شهرستان‌های بانه، سقز، مریوان و سنندج شناسایی شد و در روز چهارشنبه انبارهای امدادی شهرستان‌های استان کردستان به میزان لازم شارژ شد.

بر اساس اظهارات مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان، در ساعت ۲ بامداد پنجشنبه ۲۴ فروردین تیم‌های عملیاتی شعب و واکنش سریع هلال احمر استان در آماده‌باش کامل و امدادگران در شهرستان بانه مشغول تخلیه آب از چندین منزل مسکونی هستند.

چهار پل در گیلانغرب تخریب شد

وحید محمدی - فرماندار گیلانغرب - با اشاره به بارندگی‌های شدید دیروز و شب گذشته(۲۳ فروردین) در این شهرستان، اظهار کرده که در پی این بارش‌ها، بخشی از راه‌های مواصلاتی شهرستان به علت ریزش سنگ و کوه مسدود شد که با حضور نیروهای امدادی بازگشایی شده است.

محمدی خبر داده که این بارندگی‌ها باعث تخریب چهار پل در این شهرستان شد، همچنین بارندگی‌ها قطع برق در دو دهستان حیدریه و دیره این شهرستان را به دنبال داشت که برق آنها هم اکنون وصل شده است.

فرماندار گیلانغرب با بیان اینکه آب هیچکدام از روستاهای این شهرستان قطع نشده، افزود: تنها آب دهستان دیره گل آلود شده که آن هم تا زمان رفع گل آلودگی آب، با تانکر مشغول آب رسانی به مردم این منطقه هستیم.

محمدی از وارد شدن خسارت گسترده به بخش کشاورزی این شهرستان خبرداده و گفته که متاسفانه این بارندگی‌ها به بخش کشاورزی شهرستان خساراتی جدی و گسترده وارد کرده است. خسارت بارندگی‌ها تنها در بخش کشاورزی و زیرساختی شهرستان بوده که هنوز برآورد دقیقی از میزان آن انجام نشده و در دست بررسی است.