کامران عبدولی در چهل و هشتمین جلسه کمیته ایمنی و مدیریت بحران شهر تهران که در منطقه ۱۲ شهرداری تهران برگزار شد، گفت:‌ این جلسه با هدف بررسی اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته برای ایمن سازی ساختمان‌های بسیار پر خطر و پر خطر در محدوده منطقه ۱۲ شهر تهران برگزار شده است. محدوده شهرداری منطقه ۱۲ تهران به لحاظ بافت شهری، قرار گرفتن اماکن تجاری، اداری و درمانی، معابر باریک و... از جمله مناطق پر خطر شهر تهران است اما در این منطقه ۲۸۰ آتش نشان در هشت ایستگاه آتش نشانی مستقر هستند که اقدامات آنان سبب شده تا در میانگین زمان چهار دقیقه و ۳۳ ثانیه خود را به محل حوادث و آتش‌سوزی‌های این منطقه برسانند که این زمان رسیدن به محل حادثه، قابل قبول است.

وی گفت: خوشبختانه با تشکیل کمیته ایمنی در شهرداری منطقه ۱۲ تهران تعداد ۱۷۰۱ دستورالعمل و اخطار برای ۲۳ ساختمان بسیار پر خطر صادر شده است. همچنین به طور متوسط پنج بار اخطار و تذکر برای ۱۹۳۰ ساختمان پرخطر واقع در این منطقه صادر شده است.

معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در ادامه به تشریح آمار حوادث و حریق‌های منطقه ۱۲ تهران، درطول سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پرداخت و گفت:‌ در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری تهران در بازه زمانی سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۷۰۸ مورد آتش سوزی و ۳۸۴ مورد حادثه دیگر رخ داده است و ۱۲۹۲ مورد خدمات ایمنی و بازید از ساختمان ها از سوی کارشناسان سازمان آتش نشانی تهران صورت گرفته است، این در حالی است که در بازه زمانی سال ۱۴۰۱، تعداد ۲۰۷۵ مورد آتش سوزی و ۳۵۹ مورد حادثه در محدوده شهرداری منطقه ۱۲ روی داده است و ۱۲۵۷ مورد خدمات ایمنی و بازدید از ساختمان ها از سوی کارشناسان سازمان آتش نشانی تهران انجام شده است.

عبدولی پس از ارائه گزارش در خصوص ساختمان های ناایمن سطح شهرداری منطقه ۱۲ و اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان آتش نشانی تهران، خاطرنشان کرد: طرح پلاک ایمن از اواسط سال ۱۴۰۰ برای ایمن سازی ساختمان‌های سطح شهر تهران آغاز به کار کرده است. همچنین نظام بازرسی در ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن شهرداری منطقه ۱۲ تهران کمک بزرگی به ما کرده است.

مهدی بابایی عضو شورای شهر تهران هم در این نشست  با تاکید بر اینکه شهروندان باید از ساختمان‌ها یا پاساژهای ناایمن شهر تهران مطلع باشند، گفت: شاید در این برهه زمانی اطلاع‌رسانی همه ساختمان‌های نا ایمن شهر تهران در دستورکار قرار نداشته باشد اما به شکل موردی این اتفاق خواهد افتاد. چرا که موضوع حفظ جان مردم و آتش نشان‌ها حیاتی است و شهروندان تبعات اتفاقات حوادث ناگوار ناایمنی در شهر را در حوادثی مانند پلاسکو مشاهده کرده‌اند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، در برنامه چهارساله چهارم شهر تهران، باید نرخ رشد حوادث داخل ساختمان متوقف شود، گفت: بر اساس این برنامه ریزی در سال ۱۴۰۴ نیز باید شاهد کاهش حوادث باشیم که این موضوع مستلزم فعالیت های فرهنگی و آموزشی است.

بابایی از مدیران شهرداری تهران خواست در راستای کاهش حوادث و افزایش ایمنی شهر تهران از هیچ فعالیتی به ویژه فعالیت های فرهنگی و آموزشی کوتاهی نکنند و اظهارکرد: مدیرانی که نتوانند نرخ رشد حوادث را با فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی کاهش دهند باید از شهرداری تهران بروند.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران همچنین بر ضرورت ایمن سازی مراکز درمانی و آموزشی در مناطق مختلف پایتخت تاکید کرد و گفت: شهرداران مناطق، اعتبارات کمک به مدارس را که در اعتبارات معاونت فرهنگی لحاظ شده است، به مدارسی اختصاص دهند که تاییدیه ایمنی دارد. با اندیشیدن این تمهیدات، می‌توان امیدوار بود که ایمن سازی مدارس با سرعت بیشتری انجام شده و جدی گرفته شود.

وی با اشاره به وضعیت منطقه ۱۲ شهرداری تهران در حوزه ایمنی و مدیریت بحران، افزود: بیشترین جمعیت شناور در روزهای عادی در این منطقه یک و نیم تا دو میلیون نفر به ویژه در محدوده بازار است که این موضوع ضرورت ایمنی بازار را افزایش می‌دهد. در حال حاضر اقدامات موثری در حوزه ایمنی بازار انجام می‌شود و آتش‌نشانان در این محدوده مستقر هستند اما باید با تمهیدات ویژه ای میزان حوادث این محدوده را نیز کاهش داد.

 عضو شورای شهر تهران، اماکنی از جمله سرای وحید، سرای حاج ملاعلی، پاساژ حمام قبله، پاساژ رضوی، پاساژ و سینما اروپا، پاساژ گراند هتل، سرای مشیر خلوت، سرای سید ولی، سرای اتفاق، پاساژ کمپانی، سرای میرزا اسماعیل، پاساژ شناسا، پاساژ زورخانه، پاساژ وحدت، پاساژ بلور، سرای باغچه، سرای رشتی، پاساژ طلا زاد، پاساژ صفوی، پاساژ امین، پاساژ علمی، ببمارستان طرفه و بیمارستان سینا را از ساختمان های بسیار پرخطر منطقه بر شمرد.

 جلال ملکی هم در این جلسه  با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان‌ آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در محدوده شهرداری منطقه ۱۲، بافت فرسوده این منطقه است، گفت:‌ معابر باریک، جمعیت زیاد و تغییر کاربری‌های صورت گرفته نیز از دیگر نگرانی‌های جدی ما در این منطقه است.

وی ادامه داد: در ماه های گذشته افزایش تعداد شیرهای هیدرانت در محدوده این منطقه انجام شده است اما هنوز جای خالی مشارکت شهروندان برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها و پیشگیری از بروز حوادث احساس می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی تهران در حال انعقاد قرارداد با سازمان آموزش و پرورش برای آموزش اصول ایمنی و آتش‌نشانی به دانش آموزان، کادر آموزشی مدارس و سرایداران مراکز آموزشی است. همچنین نیروهای شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران در ماه اسفند سال گذشته با اصول ایمنی و آتش‌نشانی آشنا شدند که آموزش به نیروهای این شرکت بعد از عید سعید فطر ادامه خواهد یافت.