در جلسه امروز شورای شهر تهران گزارش تفریغ بودجه سال 1400 در صحن قرائت شد .محمد آخوندی  رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص "تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران" گفت: ما فرصتی که به شهرداری برای پاسخگویی به بندهای این گزارش دادیم فرصت کمی بود و شهرداری نیز درگیری هایی داشت و پیش از اینکه پاسخ ها را ارسال کند، از حسابرس گزارشات را دریافت کردیم؛ ممکن بود در صورت پاسخ شهرداری، بسیار از بندها حذف می شد.

آخوندی با بیان اینکه در کمیسیون توافق شد که تمام مواردی که شهرداری ادعا می کند برای آن پاسخ دارد، ارائه شود، گفت: اگر شهرداری ۱۵ اردیبهشت حساب ها را ببندد و گزارش به حسابرس ارائه شود، حسابرسی ها نیز آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل اختصاص یافته بود که با توجه به موضوع حقوق و دستمزد به ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید، گفت: شهرداری در نهایت ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش هزینه ای کمتر اختصاص داده و تفاوت چندانی با اصل بودجه پیش بینی شده ندارد و در حوزه هزینه ای با کاهش روبه رو بوده است.

 ناصر امانی عضو شورای شهر تهران نیز در این خصوص با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ بین دوره پنجم و ششم مشترک بوده است، یادآور شد: گزارش تفریغ بودجه مدیریت پنجم و گزارش چند ماهه دوره ششم اصلا مطلوب نبود و بدون استثناء شاهد انحراف بودیم.

وی با تأکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ بر اساس گزارش، بیشترین کاهش در مأموریت های مدیریت شهری متعلق به حمل و نقل است، گفت: بیشترین افزایش نیز در بخش فرهنگی و اجتماعی و هوشمندسازی است و در داقع هزینه ها افزایش یافته و از سویی دیگر بودجه در بخش حمل و نقل کاهش یافته است.

امانی گفت: اینکه می گوییم می خواهیم حمل و نقل در اولویت باشد، حداقل در سال ۱۴۰۰ این اولویت را ندیدیم؛ ۴۰ تبصره در بودجه سال ۱۴۰۰ داشتیم که تقریباً هیچ از تبصره ها اجرایی نشده و یا حداقل اجرا را داشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه عوارض به محض وصول باید به حساب سازمان مربوطه واریز می شد، تصریح کرد: ۹۸ درصد درآمد کسر پارکینگ جای دیگری هزینه شده و پارکینگ ساخته نشده که انحرافات بسیار بزرگی در سال ۱۴۰۰ به شمار می رود.

وی ادامه داد: اوراق مشارکتی که برای خط ۶ مترو منتشر شده در این بخش هزینه نشده و ممکن است در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ به این موضوع پرداخته شود؛ لیست کمک‌هایی که ما تصویب می کنیم در اختیار مؤسسات قرار بگیرد، به دست ما نرسید.

امانی با بیان اینکه گزارش تفریغ به این پرداخته بود که شهرداری در سال ۱۴۰۰ در بخش مالی بر اساس مصوبه شورا عمل کرده است یا خیر، یادآور شد: وقتی ما از این گزارشات عبور کنیم ابزاری برای نظارت بر شهرداری نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: وقتی ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود وشهرداری بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان بودجه را در سال ۱۴۰۰ محقق کرد، پس چرا شهرداری متمم به شورا ارائه نداد.

وی با اعلام اینکه تفریغ بودجه یکی از مهمترین ابزارهای نظارتی ما برای اصلاح است، تصریح کرد: هم کمیسیون برنامه و بودجه، هم شورا و هم شهرداری از گزارشات تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ استفاده کند تا نواقص و ایرادات به حداقل برسد.

 پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران نیز تأکید کرد: ما می توانیم با این ابزار نقاط ضعف شهرداری را برطرف کنیم اما باید در نظر بگیریم که ریل گذاری در سال ۱۴۰۰ توسط مدیریت شهری پنجم انجام شده بود و شهرداری در دوره جدید در حال شکل گیری بود و می توان در گزارش تفریغ سال ۱۴۰۱ موارد را بررسی کرد.

 مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز ضمن ابراز گلایه مندی در خصوص عوارض قطع اشجار، گفت: در سال ۱۴۰۱ بخش عمده ای از پول عوارض قطع اشجار مانده و هنوز باغاتی که باید خریداری می شد، خریداری نشده البته چهار باغ را شهرداری خریداری کرده که قابل تقدیر است اما مابقی مانده و باید تعیین تکلیف شود و تملک صورت بگیرد، چراکه با توجه به رشد تورم، ارزش این ارقام از بین می رود؛ تملک باید به اتمام برسد و باغات به بوستان تبدیل شود و در اختیار مردم قرار بگیرد.

مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت شورا با بیان اینکه امروز یوم الحساب گزارش عملکرد شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ است، خاطرنشان کرد: پشت تریبون رفتن و صحبت کردن از کارها بسیار خوب است و باید به مردم امید داد و آنچه اهمیت دارد قوانین و مقرراتی است که در شورا به تصویب رسیده و شهرداری موظف به رعایت آن است.

وی ادامه داد: گزارش سال ۱۴۰۰ با توجه به انحرافات موجود نگران کننده است و قطعاً شهرداری تهران توضیحاتی برای بندهای این گزارش دارد؛ گزارش تفریغ سال ۱۴۰۱ که تا پایان شهریورماه قرائت خواهد نشان دهنده گزارش عملکرد شهردار تهران در سال گذشته خواهد بود و برای مثال مشخص می شود که چه میزان بودجه برای بخش حمل و نقل اختصاص پیدا کرد.

اقراریان با تأکید بر اینکه ما بر اساس بودجه مصوب این حساب و کتاب را انجام می دهیم، یادآور شد: اگر شهرداری پاسخی دارد، ارائه دهد و اگر پاسخی نیست مراجع قضایی ممکن است بتوانند ورود کنند.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این حسابرسی ملاک و میزان است، خاطرنشان کرد: از امروز وارد بررسی گزارش عملکرد شهردار تهران در دوره مدیریت شهری ششم شده ایم.

 مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا نیز با اشاره به افزایش بهره وری عملکرد شهرداری تهران، تأکید کرد: باید در این زمینه با دقت بیشتری وارد عمل شویم؛ بهای تمام شده در شهردرای تشریفاتی و به نوعی بار اضافی است و از اطلاعات بهره برداری نمی شود

وی همچنین تصریح کرد: بودجه ریزی باید عملیاتی باشد اما هنوز سنتی و با رویکرد افزایشی است؛ به سمت بودجه ریزی عملیاتی پیش می رویم اما با کندی بسیاری مواجه است و باعث می شود بهره وری به شکلی که می خواهیم مطلوب نباشد.

بابایی با بیان اینکه بودجه سال قبل ۴۰ درصد بیشتر از بودجه مصوب محقق شد، خاطرنشان کرد: قسمتی از درآمدها در سه ماه پایانی سال محقق شده و به دنبال آن تخصیص اعتبار صورت نگرفته و با توجه به این موضوع از شهرداری تهران می خواهیم لایحه ای ارائه دهد که بر اساس آن وام کوتاه مدت دریافت کند تا افزایش بهره وری را شاهد باشیم.

لطف اله فروزنده در یکصد و چهل و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه شهرداری تهران در خصوص "تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران" با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه شورا ۲۷ اسفندماه ۴۸ ساعت به ما زمان داد که به گزارش تفریغ پاسخ بدهیم، اظهار کرد: تا جایی که زمان اجازه داد پاسخ برخی بخش ها را دادیم اما حسابرس به این موارد قانع نشد و ما وقت می خواستیم که در صحن ارائه دهیم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه اوراق مشارکتی را که برای مترو منتشر می شود نمی توان در بخش دیگری هزینه کرد، یادآور شد: این اوراق یا هزینه نشده و یا در مترو هزینه شده که این قابل بررسی است.

وی با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۰ با پدیده افزایش ۵۷ درصدی حقوق روبه رو بودیم، تصریح کرد: اگر رقمی از سایر بخش ها کم شده ناچاراً به این بخش اختصاص یافته و عوارض کسری پارکینگ و قطع اشجار نیز باید مجموعه های مسئول عملکرد داشته باشند تا هزینه شود و در غیر این صورت هزینه آن به خزانه واریز می شود.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تأکید کرد: در زمانی که باید پاسخ بدهیم، گزارش خوبی را به مردم خواهیم داد که هم از لحاظ ریالی و هم از لحاظ اقدامی چه کاری انجام داده ایم.

حبیب کاشانی، خزانه دار شورا نیز در این جلسه با بیان اینکه ماده ۲۸ باید رعایت شود، تأکید کرد: اینکه ارقام هزینه شد، در گزارش لحاظ شده اما تفکیک هزینه ها به صورت فیزیکی اعلام نشد.

وی با اعلام اینکه هزینه های اختصاصی در بخش های دیگر صرف شد، تصریح کرد: برای مثال هزینه عوارض قطع اشجار در بخش حقوق هزینه شده است.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا نیز با تأکید بر اینکه گزارشات سال ۱۴۰۱ باید به گونه ای ارائه شود که متناسب با پیشرفت فیزیکی باشد، گفت: میزان افزایش اعتبار بخش فرهنگی و اجتماعی ۱۲ میلیارد تومان بوده و این بخش همواره در تخصیص مظلوم بوده است.

بنابر گزارش حسابرسی، درآمدهای شهرداری در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۸ هزار میلیارد تومان بود که پس از اصلاح به ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید؛ بودجه درآمدی سال ۹۹ در جمع ۳۰ هزار میلیارد تومان بود و برآوردهای سال ۱۴۰۰ نشان دهنده افزایش ۲۴ درصدی نسبت به سال ۹۹ بود و در نهایت ۴۴ هزار میلیارد تومان بودجه درآمدی محقق شد.

ماده واحده تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.