به گزارش اکوایران، 19 فروردین بود که شرکت بهره‌برداری متروی تهران در اطلاعیه‌ای از آغاز طرح «تذکر لسانی،‌ وظیفه همگانی» خبر داد. در متن اطلاعیه آمده بود:‌ «شرکت مترو تهران در راستای مطالبات عموم مردم شریف ایران در موضوع حجاب، طرح تذکر لسانی، وظیفه همگانی را در ایستگاه‌های مترو تهران و حومه اجرا می‌کند.»

بر اساس اطلاعیه مترو طرح تذکر لسانی پیرو بیانیه وزارت کشور و دعوت از همه مراجع دینی، فرهنگی و اجتماعی برای حضور در میدان و تبیین مضوع حجاب و «باب گفت‌وگوی مثبت در امر حجاب» آغاز شد.

پس از این اطلاعیه «مسعود درستی» - مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در جلسه معارفه فرمانده یگان حفاظت این شرکت، از تشکیل ستاد عفاف و حجاب در مترو هم خبر داده و گفته بود: «ما هم به‌مانند شهرداری تهران، ستاد عفاف و حجاب را در مترو ایجاد کردیم. در راستای مطالبات عموم شهروندان در موضوع حجاب، در مرحله اول در قالب تذکر لسانی طرحی با هماهنگی پلیس و بسیج در ایستگاه‌های مترو شروع شده است.»

تاکید مدیران شهری، دست‌کم در مقام حرف، اجرای طرح‌های ایجابی بود، اما همه تصمیم‌گیران حوزه شهری یک دیدگاه واحد در این حوزه نداشتند. مدتی پیش محمد آقامیری - عضو شورای شهر تهران - در تذکری در صحن شورای شهر تهران تاکید کرد که با «گل درمانی» و «گل دادن» به زنان بی‌حجاب کاری از پیش نمی‌رود. او همچنین خواستار ورود نیروی انتظامی به موضوع بی‌حجابی شده بود.

11

براساس گزارشی که در شرکت مترو در خصوص طرح عفاف و حجاب تهیه شده، مشخص شده است که 51 درصد به تذکرات لسانی توجه کرده‌اند و 49 درصد به آن بی‌توجه بوده‌اند. این طرح در دو فاز تذکر لسانی، ممانعت از ورود در مترو اجرا شده است. فاز نخست با حضور پرسنل ستادی و عملیاتی در ایستگاه‌های منتخب از 15 فروردین آغاز شده بود و فاز دوم نیز که از 26 فروردین با حضور پرسنل ایستگاه، یگان حفاظت و انتظامات آغاز شده، در کنار تذکر لسانی از ورود زنان فاقد پوشش رسمی به مترو ممانعت می‌شود.

در چک‌لیست این طرح به شش موضوع پرداخته شده است: «تعداد افرادی که به آنها تذکر داده شده، تعداد افرادی که به تذکر توجهی نکردند، تعداد افرادی که روسری نداشتند، تعداد افرادی که پس از تذکر از روسری استفاده کردند، تعداد افرادی که بعد از گذراندن محل تذکر مجددا روسری خود را برداشتند و تعداد افرادی که تا سکو و سوار شدن قطار روسری خود را برنداشتند.»

25 ایستگاه هدف برای این طرح انتخاب شد که براساس این گزارش به 3 هزار 892 نفر تذکر داده شده است. در این میان 51 درصد پس از تذکر از روسری استفاده کردند و 49 درصد به تذکر بی‌توجه بودند.

طبق این آمارهای ارائه‌شده، 28.8 درصد از افراد تا سکو و سوار شدن قطار روسری خود را برنداشتند و افرادی که بعد از عبور کردن از محل تذکر مجددا روسری خود را برداشته‌اند 26.1 درصد را شامل می‌شود.

همچنین، افرادی که پس از تذکر از روسری استفاده کردند 51.4 درصد و افرادی که همراهشان روسری نداشتند 46.5 درصد بوده‌اند و 48.6 درصد از افراد هم به تذکرات توجهی نکردند.

نکته قابل توجه این است که برخی از آمارهای گزارش مورد اشاره در سرجمع همخوانی ندارد، ولی در کل می‌تواند تصویری از وضعیت اجرای این طرح در 25 ایستگاه منتخب بدهد. 

10

محمد امین توکلی‌زاده - معاون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران - تهیه چنین گزارشی در شهرداری تهران را تأیید نمی‌کند، اما درخصوص طرح‌های شهرداری در حوزه حجاب به اکوایران می‌گوید: ‌«بیش از 90 درصد مردم حجاب را به صورت عرفی و قانونی رعایت می‌کنند. این آمار سنگینی است و ما باید توجه داشته باشیم. درباره 10 درصد از افرادی که بعضا بدحجاب هستند یا کشف حجاب کردند، صحبت می‌کنیم. باز هم درصد کشف حجاب در این 10 درصد کم است و ما در حال صحبت از عده اقلیتی هستیم. بعد از این همه کار رسانه‌ای و جنگ روانی و ... پروژه حجاب شکست خورد و نتوانستند به اهدافشان برسند و یک اقلیت هستند که اگر درست به آنها اطلاع‌رسانی شود و درست با آنها گفت‌وگو شود از این فضا بیرون می‌آیند.»

توکلی‌زاده ادامه داد: «تلاشی در کشور هست که صف این افراد را از هم جدا کنیم و عده‌ای با برنامه‌ریزی و پشتوانه سیستم‌های جاسوسی و ... وارد شده‌اند که البته خیلی کم و نادر هستند و برخورد با آنها کار ما نیست و در مسئولیت دستگاه‌های امنیتی است. آنچه وظیفه ماست، فرهنگ‌سازی است که برنامه‌های مختلف فرهنگی در این حوزه اجرا کردیم.»