گزارش عملکرد کمیته سفرهای خارجی با قرائت عبدالمطهر محمدخانی، دبیر کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت. 

دبیر کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران با اشاره به مقایسه سفرهای خارجی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، گفت: در دوره قبلی مدیریت شهری، تقریبا دو سال با کرونا درگیر بودند، ما در موضوع سفرهای خارجی باید به این توجه داشته باشیم فلذا سفرهای خارجی در این ایام ممنوع بوده و اختلال جدی ایجاد کرده است، فعالیت بسیاری از سازمان‌ها و برنامه‌های بین‌المللی پس از کرونا به صورت پرحجم آغاز شده است، متروپلیس از سال گذشته دو یا سه برنامه بین‌المللی را برای جبران ایام کرونا برگزار کرده است. 

محمدخانی با بیان اینکه غیر از دو سفر رسمی شهردار به تاجیکستان و عراق، سفرهای مربوط به دفتر شهردار نداشتیم، یادآور شد: میزان رد درخواست سفر در کمیته سفرهای خارجی ۲۸ درصد است و حتی از موارد تایید شده نیز، ۲۶ درصد محقق نشده است؛ پس از کرونا اجلاس های بین المللی به صورت وبیناری در پیش گرفته شد و در ۱۳ اجلاس به صورت ویدئو کنفرانس شرکت کردیم؛ البته در برخی این کنفرانس ها مذاکرات دو جانبه و کسب کرسی در برنامه‌های آتی در اولویت قرار گرفته است.

پس از اتمام گزارش دبیر کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران،احمد صادقی عضو شورای شهر تهران گفت :‌باید به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم از ظرفیت برگزاری جلسات به صورت آنلاین و وبینار استفاده کنیم و از حضور مستقیم در سفرهای خارجی جلوگیری شود.

او با انتقاد از اینکه متأسفانه سفرهای خارجی در سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری نمی‌شود، گفت: طبق مصوبه شورا باید حداکثر سه هفته بعد از سفر؛ مقصد یا مقاصد، مدت سفر، همراهان سفر‌، علت و ضرورت سفر و میزان و محل تامین سفر و هزینه آنها و دستاوردهای سفر در این سامانه مشخص شود که متأسفانه این اقدام در حال حاضر صورت نمی‌گیرد.

صادقی از شهرداری تهران خواست که این موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار بدهد و پس از انجام هر سفر طبق بازه زمانی آیتم‌های اشاره شده را در سامانه بارگذاری بکند.

 ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز شورا گفت: احساس می‌کردم گزارشی که قرار است امروز محمدخانی می‌خواهد ارائه بکند یک گزارش آماری است و به اطلاعات ما می‌افزاید اما انجام نشد.

وی با انتقاد از اینکه مقایسه آماری دهه 90 با 1400 کار قابل قبولی نیست، بیان کرد: در دهه 90 کار مدیریت شهری در کشور متفاوت بود. در آن مقطع تلاش‌های زیادی برای دیپلماسی انجام می‌شد اما هم‌اکنون شاهد تحریم‌ها هستیم.

امانی تصریح کرد: به عنوان مثال در دهه 90، پرسنل آتش‌نشانی به لندن اعزام می‌شدند اما با توجه به شرایط تحریمی قاعدتا چنین چیزی در حال حاضر امکان ندارد.

وی با طرح این پرسش که چه اتفاقاتی در پی سفرهای خارجی در شهر تهران انجام شده است، گفت: ضرورت سفرهای خارجی و اعزام افراد به این سفرها بسیار مهم است اینکه آیا مدیران به سفرهای خارجی اعزام شدند یا کارشناسان؟ چرا که بنده 10 سال در دوره قالیباف عضو سفرهای خارجی بودم و در مورد سفر مدیران به خارج از کشور حداکثر سخت‌گیری را انجام می‌دادیم اما این مسئله برای کارشناسان راحت‌تر بود چرا که اعتقاد داشتیم باید خروجی بهتری از سفرها با حضور کارشناسان داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه قطعا شورای شهر تهران از سفرهای خارجی شهرداری تهران حمایت می‌کند گفت: این مسئله مربوط به این است که آیا این سفرها ضرورت دارد یا خیر که امیدواریم در بخش سفرها شهرداری تهران توجه لازم را داشته باشد.

 حبیب کاشانی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم گفت: اینکه نیاز است به سفرها اعزام شویم یا خیر موضوع بسیار مهمی است؛ ضمن اینکه ما باید به مسئله تامین هزینه‌ها و هزینه سفرها توجه لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در 44 سال گذشته ما چند 10 هزار سفرهای دولتی از سوی دولتمردان و مجموعه‌های شهرداری‌های کشور داشته‌ایم گفت: مهم این است که این سفرها خروجی لازم را برای کشور و شهرها داشته باشد.

کاشانی با انتقاد از عدم خروجی مناسب از سفر اخیر شهرداری به اسپانیا گفت: قاعدتا این سفر خروجی در پی نداشته است چرا که این سفر بدون حضور مقامات شهری آن کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه ما هر چقدر از متخصصان و کارشناسان برای حضور در سفرهای خارجی استفاده کنیم به مراتب نتیجه بهتری را در بر خواهد داشت گفت: شهرداری تهران چندی پیش نمایشگاهی را در عراق برگزار کرد و این نمایشگاه بسیار بی‌برنامه بود و حتی در آن مقطع کشور سوریه و ترکیه به دلیل زلزله حاضر نشدند و این در حالی بود که یک پیمانکار در عراق بنا داشت هزینه‌های این نمایشگاه را با دعوت از برخی از کشورها تامین کند.

علی‌اصغر قائمی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اهمیت مجامع بین‌المللی و به‌ویژه مجمع شهرداران آسیایی گفت: دبیرخانه این مجمع در شهر تهران است و قاعدتا اولویت بسیاری را دارد و باید به این مجمع نیز توجه شود.

 پرویز سروری نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اهمیت انجام سفرهای خارجی شهرداری اظهار کرد: این مسئله در دوره چهارم و در این دوره مورد توجه شورای شهر تهران است و قاعدتا سفرها باید منجر به نتیجه شود و بنده خوشحال هستم که اعضای شورای شهر تهران به این مسئله حساسیت دارند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از این سفر به آن سفر و از این فرودگاه به آن فرودگاه می‌روند، گفت: بنده در دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی این موضوع را به عینیت دیدم و باید به این موارد توجه شود و ما نیز دچار این موارد نشویم و به گونه‌ای نباشد افراد برای خوشگذرانی به این سفرها بروند؛ دوستان در کمیته سفرها نسبت به این موارد سختگیری کنند ضمن اینکه باید گزارش سفرها نیز ارائه شود.