سعید بیگی؛ مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در نشست خبری خود با اشاره به تکالیف و وظایف این مجموعه اظهار کرد: در سنوات گذشته اقداماتی در خصوص رفع مزاحمت‌های شغلی و ساماندهی مشاغل انجام شده است و ضمن اینکه دریک سال گذشته علاوه بر این اقدامات رویکرد جدید نیز در شرکت ساماندهی انجام شده و کارهای خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه درگذشته عمدتاً حضور آرای بند 20 در شرکت ساماندهی مشاغل عملیاتی و اجرا شده است، گفت: در این دوره از مدیریت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران موضوع آموزش به اقدامات گذشته در دستور کار قرار گرفته است. به طوری که در طی 20 ماه گذشته بالغ بر 50 هزار کسبه که مترصد دریافت جواز بوده‌اند مورد آموزش قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اینکه به‌زودی کتابچه‌ای در خصوص 80 رسته شغلی از سوی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران چاپ و منتشر خواهد شد، افزود: این کتاب با همراهی مؤسسه همشهری تهیه خواهد شد ضمن اینکه باید به این موضوع اشاره شود که آموزش برای دریافت جواز از سوی متقاضیان اجباری و الزامی است.

بیگی در ادامه به موضوع بازطراحی غرفه‌های خیابان سی تیر اشاره کرد و گفت: با توجه به برخی از مشکلاتی که در این محدوده وجود دارد به همین جهت بازطراحی این غرف خیابان سی تیر در دستور کار قرار گرفته و بنا داریم در یک طرح قابل قبول شرایط مناسبی را جهت حضور خانواده‌ها و همچنین تردد مطلوب خودروها در خیابان سی تیر ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در بازطراحی سی تیر و ایجاد غرف به موضوعات مختلفی از جمله بهداشت توجه ویژه‌ای شده است، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر فضای خوبی در غرف وجود ندارد و به همین جهت موضوع بازطراحی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در ادامه نشست خبری به موضوع سدمعبر اشاره کرد و افزود: اصولاً سدمعبر کار غیرقانونی است و این مسئله مدل‌های مختلفی را دارد؛ به عنوان مثال در یکی از مدل‌های سدمعبر واحدهای صنفی جلوی مغازه خود را اشغال و اقدام به برپایی بساط می‌کنند که برای این مسئله شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با همراهی شرکت حریم‌بان در مأموریت روزانه به صورت جدی به این موضوع ورود پیدا می‌کند و تذکرات شفاهی و کتبی را به مالکان مغازه داده می‌شود که در این زمینه نیز از ظرفیت اتاق اصناف جهت برخورد با مالکان مغازه استفاده شده است. ضمن اینکه در این زمینه تلاش شده است از طریق آموزش؛ مالکان مغازه‌ها را نسبت به وظایف خود مطلع شوند.

بیگی با بیان اینکه شهروندان تهرانی می‌توانند از طریق سامانه 137 موارد سد معبر را اطلاع‌رسانی کنند، گفت: در همین ارتباط در قالب اکیپ‌هایی که در سطح مناطق و نواحی با شرکت حریم‌بان و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران پیش‌بینی شده است با سدمعبر برخورد می‌شود.

وی در ادامه به یکی دیگر از مدل‌های سدمعبر در سطح شهر تهران اشاره و تصریح کرد: این مدل برمی‌گردد به استقرار وانت بارها و بارفروشان در خیابان‌های سطح شهر تهران به طوری که در این خصوص مالکان وانت بارها اقدام به مخدوش کردن پلاک‌های خود می‌کنند که براساس قانون این مسئله جرم است و بایستی متولیان با این موضوع برخورد کنند که در این زمینه شهرداری تهران هیچ مسئولیتی را در ارتباط با برخورد با مخدوش‌کنندگان پلاک ندارد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی از مواقع شهروندان نسبت به جمع‌آوری سدمعبرها واکنش‌های تندی را نسبت به مجموعه شهرداری پیدا می‌کنند، گفت: در این زمینه اگر شهرداری وارد نشود می‌گویند شهرداری کاری را انجام نمی‌دهد و اگر شهرداری برای برخورد با سدمعبرها وارد شوند شهروندان در یک فضای احساسی قرار می‌گیرند و نسبت به اقدام شهرداری تهران جبهه می‌گیرند.

بیگی با بیان اینکه جمع‌آوری سدمعبرها تنها به عهده شهرداری تهران نیست، خاطرنشان کرد: در این بخش نیاز به همراهی و همکاری سایر مجموعه‌ها داریم.

وی در ادامه با اشاره به موضوع دست‌فروشی در سطح شهر تهران بیان کرد: این بخش نیز در چند مدل قرار دارد به طوری که بخشی از این افراد نیازمند بوده و برای امرار معاش اقدام به دست‌فروشی می‌کنند؛ برخی از آنها در باندهای مافیایی قرار دارند و بخش دیگری از آنها از اتباع بیگانه هستند. ضمن اینکه باید به این نکته نیز اشاره کنم که برخورد با دستفروشان فقط برعهده شهرداری نیست و در این بخش نیز نیاز به همراهی سایر بخش‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اینکه سامانه ای در جهت شناسایی دستفروشان راه‌اندازی خواهد شد، افزود: تلاش خواهیم کرد تا این سامانه به راحتی در اختیار دست‌فروشان قرار بگیرد تا آنها بتوانند اطلاعات و مشخصات خود را به راحتی بارگذاری کنند.

بیگی در ادامه نشست خبری با اشاره به تدبیر شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران جهت ایجاد غرفه‌‌های کتاب در گذرگاه‌های گردشگری گفت: این موضوع در دستور کار ما قرار گرفته است و بنا بر یک برنامه ریزی انجام شده بنا داریم این مسئله را به صورت جدی پیگیری کنیم.

وی از برنامه‌ریزی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران جهت راه‌اندازی جمعه بازار کتاب خبر داد و تصریح کرد: این مسئله از برنامه‌هایی است که در دستور کار شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در ارتباط با موضوع جمع‌آوری دست‌فروشان از معبر خیابان ولی‌عصر(عج) و محدوده پارک دانشجو گفت: در اواخر سال گذشته بنا بر تمهیداتی که صورت گرفت در یک بازه زمانی معین غرفه‌هایی را برای فعالیت دست‌فروشان پیش‌بینی کردیم که در نهایت در تاریخ 15 فروردین ماه تمام این غرفه‌ها جمع‌آوری شد.

بیگی با تاکید بر اینکه درحال حاضر هیچ یک از غرفه‌های اشاره شده در محدوده پارک دانشجو قرار ندارد، تصریح کرد: در گذشته چند غرفه در گذر گردشگری محدوده پارک دانشجو وجود داشت که همچنان این غرفه‌ها وجود دارد که مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع توسعه بازارهای محلی در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: پیش از آغاز این دوره از مدیریت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تعداد بازارهای محلی 38 بازار بود که هم‌اکنون تعداد آنها به بالغ بر 60 بازار رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در ادامه با اشاره به فعالیت بازار پرندگان در سطح شهر تهران اظهار کرد: در دهه 80 به واسطه بروز آنفولانزای مرغی پرنده‌فروشی از خیابان مولوی و اطراف آن جمع‌آوری شد و مکان جدیدی در منطقه 19 برای فعالیت این مسئله اتخاذ شد.

بیگی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مجاورت این بازار برخی از افراد سودجو نیز اقدام به خرید و فروش سگ‌های خانگی می‌کنند که این موضوع مورد انتقاد ما بوده و تلاش خواهیم کرد با همکاری و مشارکت دستگاه‌ها با این موارد برخورد کنیم.

وی به استقرار نماینده محیط زیست در بازار فروش پرندگان اشاره کرد و گفت: علاوه بر نماینده محیط زیست، دامپزشک نیز درا ین محل مستقر است و تمام فرایندهای خرید و فروش با دقت نظر رصد می‌شود و چنانچه غرف در این مجموعه اقدام به خرید و فروش گونه‌های در معرض انقراض و غیرقانونی کنند با آنها برخورد می‌شود؛ به عنوان مثال هفته گذشته غرفه‌ای تحت عنوان غرفه 88 با گزارش محیط زیست مبنی بر فروش غیرمجاز گونه‌های غیرمجاز تعطیل شد.