به گزارش اکوایران ،لایحه شهرداری تهران در خصوص ساخت و ساز در باغات پایتخت طی چند هفته گذشته باعث نگرانی کارشناسان شهری و فعالان حوزه محیط زیست شده است . امروز علیرضا زاکانی شهردار تهران درسومین نشست خبری خود درخصوص وضعیت بارگذاری در سطح شهر تهران و وضعیت باغات پایتخت  گفت ‌: زیرساخت های منطقه ۲۲ ناکامل است و از خدمات هفت گانه یک خدمت فضای سبز آماده است و در دیگر بخش ها کمبود دارد و باید توسعه یابد.

شهردار تهران با بیان اینکه در پایتخت به فضای سبز حساس هستیم، گفت: در این مدت فضای سبز را به شدت توسعه داده و می دهیم، به طوری که در سال ۱۴۰۰ به میزان هزار هکتار، سال قبل هزار و ۵۰۰ هکتار و در سال جاری ۲ هزار هکتار را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه در باغات خرمالو محله کن به میزان زیادی حساس بودیم، یادآور شد: حساسیت ما از شورای عالی معماری و شهرسازی بیشتر بود و تأکید داشتیم که به هیچ وجه اجازه نمی دهیم تخریب شوند.

 زاکانی با تأکید بر اینکه باغات ما مسیری را طی کردند و به واسطه منفعت طلبی به سمت خشک شدن رفتند و درخواست بارگذاری کردند، گفت: اگر راه را باز نکنیم کسانی هستند که از بیراهه بروند و کار را ناقص کنند؛ لایحه باغات که به شورا رفته برای حفظ و گسترش باغات است و مواهبی دنبال می شود که بسیاری حاضر می شوند زمین های بزرگ خود را به باغ اختصاص دهند و در ۳۰ درصد آن ساخت و ساز انجام دهند. سیر شهر این بود که باغات را خشک و به واحد مسکونی تبدیل کنند اما ما سعی کردیم که باغ را نگه داریم و شرایط را به گونه ای دنبال کردیم که زمین های بزرگ در این مسیر به کار گرفته شود.

 وی ادامه داد: حرف های سیاسی نادرست و غیردقیق از سوی برخی افراد و رسانه ها مطرح شده و احساس می کنند که شهردار در سایه هستند؛ شهردار در واقع که بودند کاری جز دوچرخه سواری نکردند و حالا که شهردار در سایه هستند اینگونه می گویند؛ بنده بنا ندارم وقت خود را برای این حرف ها صرف کنم.

 زاکانی با بیان اینکه قرار باشد پشت تریبون از کارهای آنها بگویم باید از تهران بروند، تأکید کرد: بنده بنا ندارم اعصاب مردم را با این مباحث درگیر کنم که در سایه و آفتاب چه کردند.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه نمی توان گود را پر و به باغ تبدیل کرد بلکه می توان در اطراف آن باغ ایجاد کرد، یادآور شد: ما میراث دار بخش زیادی از این موارد هستیم که باید برای آن راه پیدا کنیم؛ ایده ای که با مشورت برخی افراد شورا که صاحب نظر هستند، مطرح شده و با تصمیم اعضای شورا به نتیجه خواهد رسید.

120

پیروز حناچی شهردار سابق تهران که مدتی پیش در گفت و گو با رسانه ها خود را شهردار در سایه دانسته بود در واکنش به سخنان زاکانی در صفحه شخصی اش در توییتر نوشت :«لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بی‌ادبان! هرچه از نظر ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم.

نگویند از سر بازیچه حرفی

کز آن پندی نگیرد صاحب هوش

و گر صد باب حکمت پیش نادان

بخوانند آیدش بازیچه در گوش»

پیروز حناچی در خصوص این که چرا خود را شهردار در سایه می داند دو دلیل را عنوان کرده بود نخست این که نیمه دوم سال 92 به وزارتخانه آمدیم و تا قبل از آن کسی سیاست‌های مدیریت شهری دوره سوم و چهارم را نقد نمی‌کرد. تا آن زمان هیچ‌کس نقد نمی‌کرد. تأثیرات آن نقدها بود که از تخریب باغات جلوگیری شد. در کمیسیون ماده پنج که بودیم، تخریب باغ نمازی خیلی حساس شد و ما هم در جریانش بودیم؛ یکی از خانه‌ها مصادره‌ای بود و برای برج باغ پروانه صادر شده بود. وقتی خبرش به فضای مجازی رسید، رئیس کمیسیون ماده پنج وقت گفت لطف کنید به عنوان اعضای کمیسیون ماده پنج این مصوبه را لغو کنید. در آن زمان دبیر شورای عالی شهرسازی بودم. گفتم چرا ما لغو کنیم؟ گفت اگر ما لغو کنیم شکایت می‌کنند و ما را محکوم می‌کنند و باید کلی هزینه بدهیم؛ اما اگر شما که اعضای کمیسیون ماده پنج هستید لغو کنید، می‌گوییم اعضای کمیسیون ماده پنج لغو کردند و ما پروانه را باطل می‌کنیم. چرا چنین اتفاقی افتاده بود؟ گردش اطلاعات و فضای اجتماعی ناشی از این اقدام که درختان یک باغِ دایر را بکَنند و در آن برج بسازند، این‌قدر برای نظام مدیریت شهری سنگین تمام شده بود که حاضر نبود خودش را با مردم درگیر کند. کسی که آن موقع مدیریت داشت، افکار عمومی برایش مهم بود که مردم چه فکر می‌کنند و البته شاید به دلیل رقابت‌های بعدی سیاسی بود؛ ولی به هر حال برایش مهم بود که مردم نسبت به موضوعی حساسیت دارند و تلاش می‌کرد خود را با افکار عمومی درگیر نکند. این مهم‌ترین ابزاری است که برای کنترل نظام مدیریت شهری می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد برای اینکه اتفاقات خوبی بیفتد و جلوی اتفاقات بد گرفته شود.

 دلیل دیگر هم که حناچی به آن اشاره کرد بود مصاحبه‌های تخصصی بود که می کند .او درخصوص این که آیا این مصاحبه  تأثیراتی در مدیریت شهری دارد گفته بود :‌حضور در فضای تأثیرگذار افکار عمومی و مجازی حتما مؤثر است. زیرا این بحث‌ها خیلی مواقع تخصصی است؛ اینکه اصطلاحات چکیده تخصصی یا چیزی که اتفاق می‌افتد را تحلیل کنید و بگویید دارد این اتفاق می‌افتد؛ مثلا وقتی بودجه شهر را 70 هزار میلیارد تومان می‌بندند ولی چند تبصره در آن می‌گذارند که ظرفیت بودجه تا سه برابر این افزایش پیدا می‌کند، در واقع کلید و باب تراکم‌فروشی را باز کرده‌اند. هر شعاری می‌خواهند بدهند، بدهند؛ شروع کرده‌اند به تراکم‌فروشی بی‌حدوحصر حتی بدتر از دوره قبل که ما نقد می‌کردیم؛ با این اقدامات اگر شعار ضد فساد هم بدهید فایده ندارد. خود این اقدامات برای جلوگیری از گردش اطلاعات فسادزا است.