میثم مظفر  رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای ششم در جریان بررسی گزارش حسابرسی مؤسسه همشهری برای سالهای ۹۶ تا ۹۹ با بیان اینکه آمار تیراژ روزنامه همشهری از ۴۰۰ هزار نسخه به ۵۰ هزار نسخه در آن سالها رسیده بود، اظهار کرد: از این تعداد نیز ۵۰ درصد برگشتی بوده و این موضوع یک افول قابل توجه در ارتباط با مخاطبین روزنامه تلقی می شود.

وی افزود: زمانی که همه رسانه ها به سمت رویکردهای دیجیتال محور رفتند و کسب و کارهای آنها و حتی آگهی های جراید نیز دیجیتال شده، همشهری در آن سال ها در خواب سنگین فرورفته و صفحه نیازمندی های روزنامه همشهری از ۳۰۰ صفحه به یک دهم یعنی ۳۰ صفحه در پایان سال ۹۹ رسیده است.

رئیس کمیته بودجه شورا ادامه داد: ۱۰ پرونده خرید کاغذ جمعاً بالغ بر چهار میلیون دلار، توسط موسسه همشهری منعقد شده، اما تا پایان سال 99 به این میزان کاغذی تحویل گرفته نشده و این رقم بلاتکلیف مانده که می بایست سریعاً موضوع مطالبات روزنامه به ارزش روز وصول گردد.

مظفر با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ نفر در مؤسسه همشهری در آن سال ها اخراج شدند، خاطرنشان کرد: مجلات خوشنام همشهری را به یک مجموعه نابلد برون سپاری کردند و به معنای واقعی برند مجلات تخصصی همشهری را نابود کردند و لطمه جدی به برند روزنامه همشهری نیز زدند.

وی افزود: در سال های 96 تا 99 روزنامه برای پرداخت حقوق پرسنل ملک فروخته و به جای رویکرد درآمدزا، ملک فروشی کرده و به جای به روز رسانی چاپخانه های همشهری که بعضاً تجهیزات آن در خاورمیانه کم نظیر بوده، یکی از چاپخانه ها را نیز فروخته اند و همه این موارد نشان می دهد که گزارش حسابرسی مؤسسه همشهری نا مطلوب و عملکرد آن بسیار نامناسب بوده است.

مظفر در پایان ابراز امیدواری کرد مدیران فعلی موسسه همشهری در این دوره بتوانند این چالش های اساسی را حل کندو تمرکز اصلی آنها روی ماموریت ها و فلسفه وجودی روزنامه مطابق با اساسنامه آن با در نظر گرفتن اقتضائات روز باشد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه مؤسسه همشهری یک برند بسیار خوب بود، خاطرنشان کرد: ما ناچار شدیم برای اولین بار از شهرداری برای همشهری بودجه بگیریم تا بتوانیم حقوق بدهیم. شاید تیراژ ۴۰۰ هزار نسخه قابل تکرار نباشد اما باید احیا شود.

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: ۳۰۶ گزارش حسابرسی تعیین تکلیف شد و عقب ماندگی ها را جبران کردیم تا به حسابرسی دوره ششم مدیریت شهری برسیم.

مدیرعامل مؤسسه همشهری نیز در این جلسه اعلام کرد: ۱۲۳ میلیارد تومان بدهی انباشته در مؤسسه وجود داشت که بخشی زیادی از آن تسویه شد و نیازمندی ها از ۳۰۰ صفحه به یک دهم کاهش یافت که در کاهش درآمدزایی اثرگذار بود.

محسن مهدیان با بیان اینکه در یک سال و نیم اخیر از چهار میلیون دلار مبلغ خرید کاغذ ۶۰۰ هزار دلار بازگشته است، خاطرنشان کرد: قراردادها با مشکلات جدی روبه رو بودند که سعی کردیم مشکلات آن برطرف شود.

وی با اعلام اینکه دستگاه هایی که سالها خاک می خورد فعال شدند، تصریح کرد: از سویی دیگر چاپخانه‌ها نیز احیا شدند و درآمد آن پس از سالها مثبت بوده و به ۶۷ درصد رسیده و چاپ دیجیتال نیز ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

مهدیان با بیان اینکه برخی در گذشته در خارج از کشور و سایر شهرها از همشهری حقوق می گرفتند و کاری نمی کردند، گفت: امروز می توانیم بگوییم تمام ۸۰۰ نیرو در حال فعالیت هستند و حتی با کسری نیرو مواجه هستیم؛ از ۱۸ برند تعطیل شده مؤسسه ۱۰ برند فعال شده و ۸ مورد باقی مانده اند.

وی با تأکید بر اینکه همشهری می تواند به روزهای اوج خود بازگردد، ابراز امیدواری کرد که با حمایت شورا، همشهری بتواند به عنوان رسانه انقلابی و اثرگذار فعال باشد.