رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران جلسه چاره‌اندیشی برای مخاطرات بازار تهران در محل استانداری ، ضمن تشریح جزئیات این نشست، بر لزوم توجه به موضوع پیشگیری از حادثه در تدوین برنامه‌ها ی مربوط به ایمنی بازار تاکید کرد.

علی نصیری رئیس این سازمان گفت: پیرو جلسات متعدد و پیگیری‌هایی که بیش از یک دهه است در خصوص بحث ایمنی بازار تهران انجام شده و نیز پیرو بازدید اخیر وزیر کشور از محل بازار، مسئولیت هماهنگی اقدامات و فعالیت دستگاه‌ها در حوزه ایمنی بازار به استانداری تهران محول شد. ما نیز در کنار دستگاه‌های دیگری که از شهرداری و دیگر سازمان‌های خدمات‌رسان و حاکمیتی دعوت شده بودند، در این جلسه شرکت کردیم.

 سالهاست در موضوع ایمنی بازار با انبوهی از مصوبات ،جلسات و تعدد مراجع تصمیم‌گیری مواجه هستیم به شکلی که گاهی اوقات جلسات موازی همزمان در چند مرجع تصمیم‌گیری برگزار شده ، لیکن اقدام عملیاتی و خروجی میدانی کمتری مشاهده می‌شود. پیشنهادی که مطرح کردیم و مقرر شد این بود که استانداری و اداره کل مدیریت بحران استانداری مرجع واحد تصمیم‌گیری و هماهنگی‌های ستادی  در این زمینه و فرماندهی میدانی هم بر عهده شهرداری تهران باشد.  در قالب مجموعه برنامه جامعی که مصوب ستاد بازآفرینی شهر تهران است و اسفندماه سال ۱۴۰۱ جلسه آن تشکیل و ششم اردیبهشت سال جاری با امضای شهردار تهران ابلاغ شد ، در ۵ محور کلی و ۳۴ اقدام مشخص تک تک اقدامات حوزه های مختلف زیرساختی ، طرح‌ها و ضوابط، مسائل امنیتی و مسائل حوزه ایمنی و دیگر حوزه هایی که بازار موضوع دارد، نقش دستگاه‌های مسئول و دستگاه‌های همکار و پشتیبان هر اقدام مشخص شده است. در نتیجه بر پایه دستور استاندار  تهران مقرر شد که این برنامه به عنوان موضوعی پایه‌ای در این بخش  مورد توجه قرار گیرد.

در خبری که روابط عمومی شهرداری منطقه 12 از این نشست  منتشر کرده است هم به سخنان شهردار این منطقه اشاره شده است . او بافت فرسوده را از مهم‌ترین مشکلات بازار تهران دانست و گفت: به دلیل مشکلات میراث فرهنگی و سازمان اوقاف و... که سبب می‌شود نتوانیم در بازار افزایش تراکم داشته باشیم، سازندگان تمایل زیادی برای مشارکت در ساخت‌وساز در منطقه ۱۲ ندارند؛ چراکه ارزش‌افزوده چندانی نصیب آنها نمی‌شود.

وی سپس با تأکید بر ضرورت تأمین پارکینگ برای موتورسواران، ادامه داد: اگر ما پارکینگ ایمنی برای موتورسواران داشته باشیم، زنجیره انفجاری‌ از موتورهای پارک‌شده پیرامون بازار به وجود نمی‌آید. در برخی نقاط مانند حاشیه خیابان خیام، تا ۲ ردیف به صورت قطعی و گاه تا سه ردیف پارک موتورسیکلت داریم و خدایی‌ناکرده یک آتش‌سوزی همین‌ها را به یک خطر جدی می‌تواند تبدیل کند.

ناپایداربودن سازه‌ها، سیم‌کشی‌های برق و خطر آتش‌سوزی، جداره‌سازی و سقف‌، چاه‌های جذبی، ساماندهی چرخ‌دستی‌ها و حمل بار، مشکلات ترافیکی و ضرورت ایجاد ایستگاه‌های آتش‌نشانی، اورژانس و کلانتری از دیگر موضوعاتی بود که شهردار منطقه ۱۲ درباره آنها سخن گفت.

در این جلسه، نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز ضمن اشاره به این مطلب که هیچ مسأله‌ای نمی‌تواند مانع ایمن‌سازی بازار تهران شود، اعلام کرد: به‌زودی ساماندهی وضعیت ایمنی بازار تهران آغاز خواهد شد. چرا که میراث فرهنگی مورد احترام همه است، اما باید در نظر داشت در مکانی که ایمنی در خطر است، میراث فرهنگی و اوقاف نمی‌توانند مانع باشند؛ زیرا با به‌خطرافتادن جان افراد روبه‌رو هستیم. 

وی با بیان اینکه مشکل عمده بازار بزرگ تهران کنار هم قرارگرفتن توزیع و تولید اجناس در محل بازار است، گفت: تولید باید از بازار دور و به شهرک‌های صنعتی منتقل شود. جلسات بسیاری در گذشته برای ساماندهی بازار برگزار شده، اما اکنون وزیر کشور مصمم است تا وضعیت بازار سریعاً تعیین تکلیف شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از برگزاری جلسه‌ای با وزیر کشور در این زمینه، طی ۱۵ روز آینده خبر داد و گفت: در این جلسه نتیجه بررسی‌های تخصصی ارائه خواهد شد تا برنامه‌ها برای رفع مشکلات بازار به مرحله اجرا برسد.

در ادامه علیرضا فخاری استاندار تهران هم با بیان اینکه در وضعیت بازار با موارد امنیتی، عمرانی، ایمنی و خدماتی و حمل‌ونقل روبه‌روهستیم، گفت: توجه به همه این موارد از اهمیت ویژه برخوردار است که در قالب یک گروه مشاور و ارائه طرح نهایی باید بررسی ویژه شود.

وی افزود: باید ظرف یک هفته کارگروه تخصصی شکل گیرد و پیشنهادات و اقدامات در حوزه مخاطرات بازار تجمیع شود.

استاندار تهران سپس با اشاره به اینکه در حوزه استانداری موافق این هستیم که سازه‌های دارای استحکام حفظ شوند، ادامه داد: باید تغییر کاربری‌هایی در حوزه بناهای بازار داشته باشیم؛ چراکه در وضعیت فعلی، همه مراحل اعم از توزیع، تولید و نگهداری در این مکان انجام می‌شود که صحیح نیست.

وی یادآور شد: پیشنهاد این است که شهرداری تهران مجری طرح بازسازی باشد و دبیرخانه‌ای برای همکاری در حوزه رفع خطرها و ایمن‌سازی و حوزه‌های امنیتی و اجتماعی در استانداری تهران تشکیل و وظیفه آن به حوزه سیاسی و اجتماعی محول شود.

  فخاری در مورد انتقال انبارهای بازار به جایی اطراف تهران، بیان کرد: تفکیک وضعیت در بازار ضروری است و باید مشاغل مرتبط و هم پوشاننده با هم ادغام و مشاغل بدون ربط جداسازی شوند.