به گزارش اکوایران؛ ظهر امروز ساختمانی سه طبقه قدیمی در جوار ملکی که در حال ساخت‌وساز و گودبرداری بود، فروریخت. 

شاهین فتحی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران در این باره گفته که ظهر امروز گزارشی مبنی بر ریزش ساختمان مسکونی در شهرک گلستان شهرستان بهارستان به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر استان تهران اعلام شد.

براساس گفته فتحی، پس از مشخص شدن ماهیت حادثه، تیم‌های عملیاتی هلال احمر دو شهرستان تهران و رباط کریم و بهارستان به محل حادثه اعزام شدند که با حضور در محل حادثه و بر اساس اعلام مردم محلی اعلام شد که احتمال وجود 4 نفر در زیر آوار وجود دارد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران از تداوم عملیات جست و جو و نجات با حضور تیم‌های عملیاتی و سگ‌های زنده یاب این جمعیت در کنار عوامل آتش نشانی خبر داد.

طبق اعلام فتحی، در حادثه ریزش ساختمان مسکونی در شهرستان بهارستان، ۳۱ نفر مصدوم شدند و ۵ نفر از آن‌ها جان باختند، ۲۶ مصدوم حادثه به مراکز درمانی انتقال یافتند که متاسفانه حال تعدادی از مصدومان وخیم است.

علت ریزش ساختمان

سیدمحمد میرزمانی، شهردار گلستان نیز به تسنیم گفته که یک ساختمان 3 طبقه و مستهلک صبح امروز به‌علت عدم استحکام بنا در حین پی‌کنی یک و نیم متری ساختمان همجوار ریزش کرد و علاوه بر مسئولان تیم‌های امدادی و سگ‌های زنده‌یاب در محل حادثه حضور دارند.

میرزمانی اظهار کرده که نیروهای امدادای و عملیاتی فرزند این مادر را زنده از زیر آوار بیرون کشیدند و در حال حاضر با انتقال به بیمارستان تحت نظر پزشک است‌.

رئیس بیمارستان امام حسین (ع) بهارستان از وضعیت مناسب حال عمومی کودک خبر داده و گفته که یکی از نیروهای امدادی در حین انجام وظیفه از ناحیه کمر دچار آسیب شده است که در بیمارستان بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد.

نجات یک کودک از زیر آوار 

سید‌ امیر احمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان فوت یک زن جوان در حادثه ریزش ساختمان در شهر گلستان را تایید کرده و گفته، خوشبخانه با عملیات امداد و نجات یک کودک از زیر آوار زنده بیرون آمد.

احمدی تاکید کرده که دستگاه قضایی در رابطه با ترک فعل مسئولین در رابطه با ریزش ساختمان 3 طبقه در شهر گلستان ورود خواهد کرد و مهندس ناظر و مالک ساختمان به علت عدم رعایت اصول ایمنی ساخت‌وساز بازداشت شده‌اند تا تحقیقات در این رابطه تکمیل شود.

دادستان بهارستان با اشاره به تخریب اسباب و اثاثیه ساکنان ساختمان 3 طبقه، اظهار کرده دیگر ساختمان‌های همجوار این ملک تخلیه و انشعابات آن تا اطلاع ثانوی قطع شده است.

به گفته احمدی، کارشناس در حال حاضر با بررسی جوانب فنی به دنبال اعلام نظر کارشناسی آوار ساختمان و خسارت‌های جانبی آن هستند. بازپرس پرونده بررسی حادثه و اتفاقات آن را آغاز کرده است و پس از تکمیل پرونده جزییات آن از طریق رسانه برای آگاه مردم اعلام خواهد شد.

دادستان شهرستان بهارستان تاکید کرده که تمامی برخوردها و مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز پیشگیری از حوادث این‌چنینی است که انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی‌ربط و شهرداری‌ها نظارت خود در حوزه ساخت‌وسازها بیشتر کنند.