به گزارش اکوایران، ایمنی ساختمان‌ها از آن دسته موضوعاتی است که از اهمیت زیادی به جهت حفظ جان و اموال شهروندان برخوردار است و باید مورد توجه و نظارت بیشتری قرار گیرد. ماه گذشته نیز پس از اعلام معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور، اسامی ساختمان‌های ناایمن منتشر شد.

حالا روابط عمومی دادستانی کل کشور اعلام کرده که با توجه به ضرورت ایمن‌سازی و استحکام بخشی به ساختمان‌ها و مراکز درمانی و بیمارستانی، غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت و درمان بر تشکیل کارگروه ویژه‌ای به منظور بررسی و اتخاذ تصمیمات اجرایی عاجل در خصوص ایمن‌سازی، رفع وضعیت مخاطره‌آمیز یا کاهش خطر ساختمان‌های ناایمن مراکز درمانی و بیمارستانی تاکید کرده است.

ترکی گفته اطمینان از ایمنی و استحکام ساختمان‌های مراکز درمانی و بیمارستانی به دلیل حضور و تردد روزانه­ مردم بویژه کارکنان محترم حوزه­ درمان و بیماران، نیازمند توجه ویژه است.

موضوع ساختمان‌های ناایمن در دستور کار ویژه

در بخشی از این نامه آمده است:

بر این اساس و پیرو نامه نگاری‌های گذشته در خصوص وضعیت ساختمان‌های مراکز درمانی و بیمارستانی و نظر به اهمیت موضوع و حساسیت‌ها و مخاطرات موجود در این اماکن از حیث احتمال وقوع حوادث ناگوار و ضرورت اتخاذ تمهیدات و تدابیر پیشگیرانه­ لازم به منظور صیانت از جان و سلامت شهروندان و کارکنان محترم حوزه­ درمان در سراسر کشور و با توجه به مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه­ با معاون وزیر بهداشت و مطابق ماده ۲۹۰ «قانون آیین دادرسی کیفری» و تکالیف قانونی و نظارتی دادستانی کل کشور در امر صیانت از حقوق عامه و حفظ جان و امنیت شهروندان، شایسته است دستور فرمایید:

گزارشی از آخرین بررسی وضعیت ساختمان‌ها و مراکز درمانی و بیمارستانی دولتی و خصوصی از منظر رعایت کامل استانداردهای قانونی برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی و اطمینان از استحکام سازه در برابر فروریزش یا فرونشست و سایر چالش‌ها و مخاطرات احتمالی بر اساس فهرست منتشر شده و همچنین اقدامات اجرایی صورت گرفته به منظور ایمن سازی اماکن ناایمن شناسایی شده را به این مرجع اعلام و ارسال نمایند.

تاکید بر همکاری با وزارت راه و سازمان مدیریت بحران

با همکاری و مشارکت سازمان مدیریت بحران کشور، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های ذیربط نسبت به تشکیل کارگروه ویژه­ای به منظور بررسی و اتخاذ تصمیمات اجرایی عاجل در خصوص. ایمن‌سازی، رفع وضعیت مخاطره آمیز یا کاهش خطر (تا زمان انجام فرایند رفع خطر به طور کامل) ساختمان های ناایمن مراکز درمانی و بیمارستانی شناسایی شده به ویژه بیمارستان های حضرت رسول اکرم (ص)، امام خمینی (ره)، سینا، بوعلی، لولاگر، شهدای یافت آباد، فیاض بخش در کلانشهر تهران و رفع خطرات و چالش‌های مرتبط اقدام گردد.