طرح «اصلاح قسمت الف ماده ۶ مصوبه عوارض ساختمانی ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی شهرداری تهران و ارزش معاملاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری با اصلاحات بعدی آن در یکصد و شصت و یکمین جلسه شورای ششم مورد بررسی اعضاء قرار گرفت. 

  یک فوریت این طرح در یکصد و چهل و هشتمین جلسه رسمی شورا به تصویب رسیده و گزارش مشترک کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و کمیسیون برنامه و بودجه قرائت و مورد بررسی قرار گرفت. 

در ابتدا مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در قالب توضیحاتی در این خصوص اظهار داشت: اعضای شورا پیرو دغدغه‌ای که داشتند در خصوص کاهش قابل توجه تخفیف‌ها بر مبنای لایحه عوارضی سال ۱۴۰۱ به دلیل تجمیع پلاک‌ها و تاثیر منفی آن در روند نوسازی بافت، با حضوری که در مناطق داشتند، با مراجعات مردمی مواجه شده و تقاضاها منجر به ارائه طرحی از طرف اعضا شد. 

عباسی ادامه داد: در بررسی طرح اصلاحیه‌ها به این صورت انجام شد که متراژ ۱۵۰ متر شامل ۱۰۰ درصد تخفیف و متراژ ۱۲۰ متر شامل ۸۰ درصد تخفیف خواهد شد که این کلیت طرح است. 

پس از عباسی، حبیب کاشانی، عضو شورا در توضیحاتی بیان کرد: در بازدید از مناطق با مشکلاتی مواجه بودیم، مثلا در منطقه ۱۷ فرهنگ لازم برای تجمیع متراژ ۱۲۰ متر وجود ندارد لذا درخواست می‌شود متراژ به ۱۰۰ متر تقلیل یابد که در صورت تجمیع دو پلاک دیگر شاهد مشکلات موجود نباشیم. 

مهدی چمران، رئیس شورا در ادامه ضمن تایید اظهارات کاشانی بیان کرد: آنچه در اینجا انجام می‌شود و یا قرار است که انجام شود جز واجبات است، در واقع کسی لطفی نمی‌کند بلکه انجام وظیفه می‌کند اما این وظیفه باید به گونه‌ای انجام شود که واقعاً عملیاتی بوده و نتیجه مثبتی داشته باشد؛ ریزدانه‌ها از بلایای شهر ماست یعنی نقطه ضعف و مشکل شهر ما همین ریزدانه‌هایی است که در بافت فرسوده وجود دارد لذا باید تدابیر لازم اندیشیده شده و با تشویق آن‌ها را تجمیع کنیم تا به حد معمول برسند. 

وی افزود: اگر در صورت تجمیع این متراژ به ۲۰۰ متر برسد شامل تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهد بود و اگر به ۱۵۰ متر رسید ۸۰ تخفیف را شامل خواهد شد، در اینجا پیشنهاد می‌شود که برای سهولت ۲۰۰ متر را به ۱۵۰ متر و ۱۵۰ متری که شامل ۸۰ تخفیف می‌شود به ۱۲۰ متر تقلیل یابد تا عده بیشتری را شامل شود، در متراژ کمتر از این حد دیگر ریزدانگی را از بین نبرده‌ایم؛ در واقع هدف ما از بین بردن ریزدانگی و تشویق افراد به تجمیع پلاک‌هاست.

 پیشنهاد کاشانی مبنی بر تقلیل 120 به 100 متر با اکثریت آرای موافق اعضاء به تصویب رسید.

در روند بررسی این طرح احمد صادقی، عضو دیگر شورا با اشاره به تصویب عوارض ساختمانی تبصره هشتم که در آن مبنای ۳.۵ درصد تراکم ساختمان در کمیسیون ماده ۵ با اکثریت آراء به 1.3 کاهش یافت، پیشنهاد اصلاح این درصد را در طرح فوق داد. 

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، در ادامه روند بررسی این طرح توضیح داد: آنچه مطرح شده و باعث شد ما برخی اصلاحات را پیشنهاد دهیم این بود که برخی از دوستان گفتند که عدد ۱.۳ تصویب شده است که این موضوع جای بررسی دارد. 

در ادامه عباسی در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی اعضاء با اشاره به تغییرات اساسی در قواعد محاسبه عوارض ساختمان بر اساس قانون گفت: از شهرداری درخواست می‌شود برای سال ۱۴۰۳ فرصت را مغتنم شمرده از همین الان محاسبات را انجام داده و کاری دقیق با اطلاعات درست و منطقی آماده کند تا مصوبه ای شکل بگیرد که کاربرد داشته باشد.

 در نهایت این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع داده شد.