به گزارش اکوایران؛ نهم مرداد در تقویم ایرانی روز اهدای خون است، این روز به مناسبت تاسیس سازمان انتقال خون ایران در 9 مرداد سال 1353 نام‌گذاری شده‌ است.

اهدای خون در کشور تاحدوی رایج است و بسیاری از هموطنان برای کمک به بیماران به صورت مستمر خون خود را اهدا می‌کنند. 

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیمی از زنان خون خود را اهدا می‌کنند که در ایران با وجود اینکه زنان خون سالم‌تری دارند این سهم تنها حدود چهار درصد است. 

سازمان انتقال خون تنها سازمان حیاتی وزارت بهداشت است که به لحاظ پدافندی اهمیت ویژه‌ای دارد، وضعیت حیاتی سازمان موجب شده تا سازمان انتقال خون نقصانی در ارائه خدمات خود نداشته باشد.  

فردین بلوچی، معاون اجتماعی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با اکوایران با اشاره به چهل و نهمین سال تاسیس سازمان انتقال خون اظهار کرد: اکنون 100 درصد نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی تامین می‌شود. 

براساس اظهارات معاون اجتماعی سازمان انتقال خون، اکنون ذخایر خونی در کشور حدود 10 روز است که نسبت سال گذشته 2 برابر شده و این دستاورد به همت هموطنان و حس نوع دوستی اهداکنندگان حاصل شده است.  

بلوچی بیان کرد: هر شخصی که خون خود را اهدا می‌کند، خون اهدایی به سه فرآورده گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تقسیم می‌شود و این سه فراورده، جان سه نفر را از طریق درمان یا کمک به بهبود بیماری نجات می‌دهد. 

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون با بیان اینکه هیچ کاری مقدس تر از اهدای خون و نجات جان همنوع نیست، گفت: امروز مردم و خیرین برای ساخت مراکز انتقال خون و خرید تجهیزات کمک‌های زیادی به سازمان می‌کنند. 

به گفته بلوچی، سازمان انتقال خون به دلیل سطح علمی کارکنان خود و دستاوردهای آنها جزء برترین سازمان‌های انتقال خون در آسیا و حتی در دنیاست و این سازمان روز به روز در زمینه‌های علمی پیشرفت چشمگیری دارد. 

این مقام سازمان انتقال خون اظهار کرد: تمام هموطنان ایرانی فارغ از هر دین و آیینی و در تمام دوره‌های بحرانی از جمله کرونا، سیل و زلزله خون خود را اهدا می کنند که در هیچ جای دنیا شاهد این همدلی و همراهی نیستیم.

دو مانع اساسی سازمان انتقال خون 

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون مشکلات این سازمان را در دو بخش اعتبارات و بودجه‌ای و تامین نیروی انسانی دانست. 

بلوچی درباره مشکلات بودجه‌ای سازمان انتقال خون اظهار کرد: با وجود اینکه دولت و مجلس در بخش بودجه ای کمک‌هایی به سازمان انتقال خون داشتند بخش زیادی از مشکلات در حوزه خرید تجهیزات و اعتبارات استانی است. 

بودجه سازمان انتقال خون در بخش ستادی، اداری برای سال 1402، 230 میلیارد و 550 میلیون تومان است که باتوجه به وضعیت حیاتی سازمان انتقال خون این بودجه در مواقعی صرف مراکز استانی می‌شود. 

در همین زمینه مدیرعامل سازمان انتقال خون پیش‌تر اظهار کرده بود که مقرر شده برای امسال علاوه بر 200 میلیارد بودجه ای که از 600 میلیارد درآمد سازمان پیش بینی شده بود، 300 میلیارد تومان هم از محل ارزش افزوده تخصیص یابد و اگر ارز ترجیحی برای خرید تجهیزات به ما تعلق گیرد می‌توانیم در سال جاری به خوبی تعهدات خود را دنبال کنیم. 

وعده استخدامی وزارت بهداشت چه شد؟

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون در رابطه با تامین نیروی انسانی نیز اظهار کرد: نیازمند کمک دولت هستیم تا  سازمان امور استخدامی مجوزهای لازم را برای بکارگیری نیروی انسانی متخصص صادر کند. 

این در حالیست که سیف اله مرادی، مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت اوایل تیر 1402 وعده رفع مشکل کمبود نیروی انسانی را تا یک ماه دیگر داده بود. 

به گفته بلوچی، طبق چارت سازمانی سازمان انتقال خون هنوز برخی از موقعیت‌های شغلی خالی است و باتوجه به افتتاح مراکز جدید در شهرهای مختلف نیازمند نیروی انسانی متخصص هستیم 

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون با توجه به افتتاح مراکز جدید در شهرهای بافق و بوکان گفت: تعداد نیروی انسانی هر مرکز انتقال خون بسته به اینکه مرکز اهدای خون باشد یا تولید فراوده های خونی متفاوت است که سازمان انتقال خون به طور حداقلی به یک پزشک، تعدادی نیروی خون‌گیر، پذیرش و خدمات که برای سایر حوزه ها نیازمند نیروی متخصص آزمایشگاهی هستیم.

بلوچی با اشاره به رشد چشمگیر تعداد تخت‌های بیمارستانی در سال‌های گذشته، گفت: متاسفانه سازمان انتقال خون در بخش‌های توسعه فضاهای فیزیکی و تامین نیروی انسانی در سال‌های گذشته رشدی نداشته است و با مشکلاتی در این زمینه‌ها مواجه است. 

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون به حقوق دریافتی کارکنان این سازمان اشاره و اظهار کرد: تفاوت حقوق پزشکان فعال در این سازمان با دیگر پزشکان حوزه سلامت چشمگیر است و به حمایت دولت در این بخش نیاز دارد. 

بلوچی از محدودیت بودجه عمرانی استان‌ها برای ایجاد مراکز انتقال خون خبر داد و گفت: بودجه سازمان انتقال خون در سال 1402 رشد نداشته است. 

از آنجایی که سازمان انتقال خون سازمانی حیاتی در بخش سلامت و وزارت بهداشت است، نیازمند توجه جدی مسئولان بودجه‌ای کشور برای ادامه حیات است.