شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۱۳:۴۸:۳۱ روز شنبه ۲۸ مردادماه این زمین‌لرزه را ثبت کردند.مختصات این زمین‌لرزه که در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده، ۳۵.۸۰ درجه عرض شمالی و  ۵۲.۰۳ درجه طول شرقی ثبت شده است.بر اساس اطلاعات موسسه ژپوفیزیک، زمین لرزه تهران روی گسل مشا-فشم بوده است.

69

در این تصویر محل دقیق زمین لرزه دقایقی قبل تهران مشخص شده است. در پی این حادثه ۲ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند‌ و تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده باش درآمدند.

علی بیت الهی زلزله شناس در صفحه شخصی اش در تلگرام درباره این زلزلهنوشت:موقعیتمرکز زلزله 3.9، در شکل نشان داده شده است. نسبت به شهر دماوند در شمال غربی آن و در فاصله 10 کیلومتر ی از آن واقع شده است که در واقع در امتداد دره مشاء است که در آن کورس عجیبی برای ویلاسازی های گسترده در جریان است. دره مشاء گسلی است و گسل مشاء یکی از خطرسازترین گسله های ایران زمین با سابقه رخدادهای سترگ و ویرانگر است. بطوریکه فعالیت لرزه ای آن می تواند کلانشهر تهران را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بسیار اهمیت دارد که توالی رخدادهای بعد این زلزله بویژه از طرف ساکنین دماوند و سکونتگاه های اطراف با حساسیت دنبال شود. در خصوص امکان رخداد زلزله بزرگتر در ادامه، بهیچوجه نمی توان اظهار نظر کرد، اما عقلانی است که توصیه شود تا مردم عزیز منطقه دماوند و مشاء هوشیاری لازم را داشته باشند. با این امید که رخداد لرزه ای خسارت زائی رخ ندهد.

70

 

حامد یزدی مهر، بعد از ظهر شنبه با اشاره به وقوع زلزله ۳.۹ ریشتری حوالی دماوند اظهار داشت: خوشبختانه این زمین لرزه تا کنون هیچ گونه تخریب و خسارتی  برجای نگذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه تمام دستگاه‌های خدمات رسان و فرمانداری دماوند در حالت آماده باش کامل هستند، گفت: هم اکنون نیز شاهد پس لرزه ای به قدرت ۲.۵ ریشتر در ساعت ۱۴:۴۲ در عمق ۸ کیلومتری زمین بین استان‌های تهران و مازندران بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با تاکید بر اینکه  دستگاه‌ها باید آمادگی لازم را داشته باشند افزود: ضروری است که اعلام کنیم، طبق ارزیابی‌های صورت گرفته در جریان این زلزله، گزارشی از تخریب منازل مسکونی نداشته‌ایم و خسارت‌های مادی خاصی نیز اعلام نشده است.

یزدی مهر از مردم خواست، ضمن حفظ آرامش و خونسردی، رعایت نکات مورد نظر ایمنی و از شتابزدگی جدا خودداری کنند: پس از وقوع زلزله تاکنون  گزارش نگران کننده‌ای به اداره کل مدیریت بحران استان تهران ارسال نشده است.