به گزارش اکوایران،مجید باقری؛معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران به 3 گلایه اعضای شورای شهر در خصوص تاخیر در پاسخ به تذکرات ، بی توجهی به مصوبات و محدودیت دسترسی به سامانه های شهرداری توضیح داد .

تعدادی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به میزان دسترسی هایشان به سامانه های شهرداری گلایه دارند اما برخی از اعضا نه و به نظر می رسد تعدادی از اعضا سطح دسترسی های بالاتری نسبت به دیگران داشته باشند ، این سوال ایجاد می شود که آیا برخی از اعضا محرم تر هستند یا عضوتر که چنین دسترسی هایی دارند ؟

مطلقا چنین منطقی در شهرداری  تهران حاکم نیست. دسترسی اعضای شورای شهر به سامانه های شهرداری براساس تقاضاهایی که دارند ایجاد می شود و  پس از هکی که در شهرداری تهران رخ داد نهادهای ناظر نسبت به سطح دسترسی کل کارکنان شهرداری تهران تمهیداتی داشتند که باید مورد توجه قرار می گرفت و مراقبت می کردیم.

برای سامان دهی این موضوع حوزه نظارت شهرداری تهران ، گزارش جامعی با همکاری مجموعه فاوای شهرداری آماده و به  رئیس شورای شهر ارائه کردند و در آنجا مشخص شد هر کدام از اعضای شورا به چند سامانه دسترسی داشته و چقدر از این دسترسی ها استفاده شده و راهکارهایی برای این که بتوانیم دسترسی ها به صورت عام برای همه در نظر گرفته ارائه شد .

شهرداری  مطلقا نسبت به این که ممانعتی برای دسترسی اعضای شورا به سامانه ها داشته باشد هیچ برنامه ای نداشته، ندارد و نخواهد داشت و فقط نکته این بود که بتوانیم تمهیدی اتخاذ کنیم که نسبت به اطلاعات مجموعه مراقبت های لازم رخ دهد که در آن جلسه درباره نوع و سطح دسترسی و این که آیا افرادی غیر از اعضای شورای شهر می توانند این دسترسی را به کسی دیگر مثلا رئیس دفتر یا ... بدهند ، بحث هایی صورت گرفت و تمهیدی اتخاذ شد و قرار شد آقای چمران در جلسه داخلی موضوع را با اعضای شورا در میان بگذارد و منطق شهرداری را کاملا توضیح دهد.

 ایشان هم قبول کردند که باید مراقبت شود و بعد از آن اتفاقات مجموعه های نظارتی شهرداری کاملا اعلام آمادگی کردند. برای اعضای شورا طبق قانون هر دسترسی که نیاز داشته باشند از نظر ما اشکالی ندارد و فقط بایستی ملاحظات سازمان فاوا و ملاحظات نهاد نظارتی مورد توجه قرار گیرد و این قضیه در آینده نزدیک سامان دهی می شود.

درخصوص انتقاد رییس کمیته حقوقی که اعلام کرد 9 ماه است درخواست دسترسی به سامانه جامع حقوقی را داده است چرا مقاومت می شود ؟

درباره یک دسترسی خاص که یکی از اعضای شورا داشت امروز این دسترسی برایش ایجاد شد و هیچ ممانعتی وجود ندارد.

درصحن شورای شهر نسبت به بی توجهی به برخی از مصوبات و تکالیفی که برای شهرداری شده هم تذکر داده شد ، برخی از اعضا هم نسبت به نحوه پاسخگویی به تذکراتشان انتقاد داشتند .

درباره پاسخ به نقطه نظراتی که اعضای شورا دارند شهرداری به هیچ وجه کوتاهی نمی کند . اگر نیم نگاهی به آمار داشته باشید و حجم کار را ببینید برخی اوقات به طور طبیعی ممکن است در پاسخ ها فاصله ای بیافتد. غیر از تذکرات و لوایح 18000 مکاتبه بین شورا و شهرداری داشتیم. سازمانی داریم که  باید این مکاتبات را بگیرد و به مناطق ارسال کند و مناطق به سطوح سازمان ها و شرکت ها بفرستند و پاسخش دریافت شود که ممکن است در یک درصد این 180 تاخیر ایجاد شود که این گونه نیست .

این نشان می دهد جریان پاسخگویی در شهرداری کاملا شفاف است و نیازی به دنبال کردن نیست. در مواردی پاسخ به آنها نیاز به هماهنگی های بین بخشی دارد؛ مثلا پاسخ یک مورد صرفا به سازمان سرمایه گذاری ما ارتباط پیدا نمی کند و باید یک جلسه با سازمان مدیریت بحران داشته باشیم و جلساتش را تنظیم کنند و جلسه بگذارند و هماهنگی کنند تا یک پاسخ دقیق ارائه کنند که این باعث می شود برخی اوقات پاسخ ها طولانی شود.

هفته گذشته هم یکی از اعضا(احمدصادقی) درباره الزام شهرداری به ارسال لایحه درخصوص تحقق شعار سال تذکر دادند و نسبت به بی توجهی شهرداری به الزامات مصوبه شورا در این رابطه انتقاد کرد .

 شهرداری طبق طرحی موظف شده بود برای شعار امسال که مهار تورم است لایحه بیاورد دراین رابطه چند جلسه با خود کمیسیون  تخصصی داشتیم تا پیشنهادهای آنها را بگیریم چون کار جدیدی بود و موضوع رشد تولید و مهار تورم که از منویات مقام معظم رهبری است سرلوحه فعالیت های ماست؛ اما چه لایحه ای و کدام یک از حوزه های ما می تواند در حوزه مهار تورم اقدام کند؟  مصادیق اش مشکل داشت؛ این که آیا صرفا قیمت یک خدمتمان را کاهش دهیم در مهار تورم تاثیری دارد ویا این که ترجمه رشد تولید در شهرداری چیست؟! یک مدت بر روی این موارد بحث می کردیم به طور مثال  آیا رشد فضای سبز رشد تولید است و در این باره باید کلی بحث می کردیم. چون نیاز بود یک کار دقیق انجام دهیم کمی طول کشید. همکاران حوزه مالی بالغ بر 20 جلسه با بخش های مختلف داشتند که مصادیق رشد تولید و مهار تورم در شهرداری چیست و چه اقدام عملی می توان انجام داد که این دو را محقق کرد؟   نفس این هماهنگی ها و هم نظر شدن ها زمان می برد. این لایحه در شهرداری آماده شده و فکر کنم به زودی به شورا ارسال شود.

درخصوص پاسخ به تذکرات هم توضیح می دهید آقای چمران اعلام کرد قرار است تذکرات رصد شود و اگر طی 10 روز پاسخ تذکرات نیاید به صورت کتبی نامه پیگیری ارسال شود .

برای تذکرات یک سامانه جدید طراحی کردیم تحت عنوان «سامانه پاسخگویی به تذکرات»؛ یعنی علاوه بر ساختاری که تا کنون بود، یک سامانه جدید هم در شهرداری تعریف کردیم و هر عضو که به تذکرش پاسخ داده می شود برایش پیامک می رود. همه اینها نشان می دهد دوست داریم این کار با سرعت انجام شود. بخشی هم روال طبیعی کارهای جاری است و در این حجم مکاتبه و تذکر طبیعی است که تاخیر باشد. شهردار تاکید کرده در این زمینه همه حوزه ها و معاونین این حوزه را در اولویت قرار دهند؛ ولی زیرمجموعه ها در تنظیم پاسخ دقیق معضلاتی دارند .

داریم روز به روز دقت این قضیه را بالاتر می بریم. در مواردی که ممکن است تاخیر ایجاد شود با حوزه نظارت شورا همراهی خیلی خوبی داریم  هر چه به نکات مدنظر اعضای شورا دقت کنیم و پاسخ هایشان زودتر داده  شود باعث می شود اثربخشی فعالیت های شهرداری بهتر شود و مردم راضی تر باشند.در بحث تذکرات یکی از مسائل جدی این است که بعضی از موضوعات طبق قانون مصداق تذکر نیست و پیشنهاد یا اظهارنظر است، ولی در قالب تذکر ارائه می شود.