ساعت ۲۳  شب گذشته (۱۹ شهریور) ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون با عدد ۱۰۵ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت و در ادامه ساعت یک بامداد امروز (۲۰ شهریور) ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون به عنوان آلاینده شاخص با عدد ۱۱۷ به بیشتر از حد استاندارد رسید و کیفیت هوای تهران ناسالم برای گروه‌های حساس شد.

 با ادامه ورود ریزگردها در ساعت ۲ بامداد امروز (۲۰ شهریور) شاخص کیفیت هوای تهران با آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون به ۱۵۸ و شرایط ناسالم برای عموم شهروندان رسید، ساعت ۴ بامداد، شاخص ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون به ۲۱۰ افزایش یافت و در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت. در ادامه ساعت ۶ صبح این شاخص به بیشترین مقدار خود یعنی عدد ۲۳۲ رسید.

 شاخص کیفیت هوای شهر تهران از ساعت ۵ صبح امروز روند کاهشی داشته و کیفیت هوای پایتخت ساعت ۷ با شاخص ۱۶۸ در شرایط ناسالم برای عموم شهروندان بود اما با طی روند کاهشی در ساعت ۸ روی عدد ۱۳۲ و ساعت ۹ روی عدد ۱۲۱ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برخی ذرات جامد یا مایع در هوا دارای قطری کمتر از ۱۰ میکرون هستند و بر اثر سوزاندن چوب، احتراق ناقص در ترکیبات هیدروکربنی، احتراق سوخت موتورهای دیزل و ...، واحدهای صنعتی، کشاورزی ، جاده‌های آسفالت نشده و فعالیت‌های ساختمان‌سازی و آلاینده‌های غیر گازی ایجاد و منتشر می‌شود. این ذرات به علت ابعاد ریز خود می توانند از سیستم دفاعی مجاری تنفسی عبور کنند.

از جمله اثرات تنفس ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون می‌توان به ابتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و سرطان، کاهش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، از بین رفتن بافت‌های ریه و آسم کودکان اشاره کرد.