به گزارش اکوایران ،هفته گذشته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از ارزیابی و پایش حدود ۲ هزار ساختمان بلند مرتبه خبرداد.به گفته او درشهر تهران حدود ۱۶ هزار ساختمان بیش از ۶ طبقه وجود دارد که مقرر شد شهرداری تهران، نظام مهندسی تهران، راهبری و سرتیمی راه و شهرسازی استان تهران در راستای افزایش ایمنی و تاب‌آوری پایتخت در برابر حوادث غیر مترقبه مانند زلزله، ارزیابی و پایش آن‌ها را انجام دهند.

آن طور که حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران عنوان کرده، پایش ۲ هزار ساختمان به اتمام رسیده و این کار همچنان ادامه دارد و در نهایت هم فهرست ساختمان‌های ناایمن به دادستانی شهر تهران اعلام خواهد شد. در این پایش‌ها ساختمان‌های ناایمن شهر شناسایی می‌شوند تا مقاوم‌سازی آن‌ها با جدیت صورت گیرد.

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و بحران در این زمینه به اکوایران می‌گوید: سازمان پیشگیری از بحران با همکاری وزارت مسکن آخرین وضعیت ساختمان‌های بلند مرتبه را تحلیل کرده و ساختمان‌ها در چهار دسته‌بندی A، B، C و D قرارمی‌گیرند؛ ساختمان‌های A، اقدام خاصی نمی‌خواهد. در ساختمان‌های B نقشه‌ها باید تکمیل شود. در ساختمان‌های درجه C باید سریعاً نسبت به ایمن‌سازی ساختمان از لحاظ سازه‌ای اقدام شود و در ساختمان‌های درجه D باید نسبت به پلمپ و تعطیلی آن‌ها اقدام شود که در حال ارزیابی هستند.

وی درخصوص این که از ۲ هزار ساختمان پایش شده چند ساختمان در دسته پرخطر‌ها قرار می‌گیرند، می‌گوید: با توجه به این که تعدادی از این ساختمان‌های بالای ۵۰ سال قدمت دارند حتماً تعدادی ازآن‌ها به دلیل فرسودگی در این دسته قرار می‌گیرند.

بابایی درخصوص آخرین وضعیت ساختمان‌های ناایمن پرخطر و یکی از پاساژ‌های ناایمنی که در منطقه ۵ نام آن اعلام عمومی شد هم توضیح می‌دهد: آمار این ساختمان‌ها به قوه قضاییه ارائه شده و در آماری که این قوه اعلام کرد هم نام آن مجتمع تجاری نا ایمن وجود داشت. این هفته نیز بازدیدی از منطقه ۱۳ داشتیم که دو بیمارستان این منطقه در میان ساختمان‌های پر خطر بودند؛ ساختمان بیمارستان فجر فرایند ایمن‌سازی‌اش آغاز شده، ولی کند است. ‌امیدواریم تا چند ماه آینده بتواند تأیید ایمنی بگیرد اما ساختمان بیمارستان بوعلی، وضعیت نامناسبی در حوزه ایمنی دارد و هیچ اقدام خاصی نکرده است. اهمال دانشگاه آزاد در این عرصه مشهود است و باید پاسخگو باشد. توصیه‌ام به مردم این است که برای حفظ جان خود هم که شده از حضور در این بیمارستان خودداری کنند.