به گزارش اکوایران؛ امروز شاهد بارش باران شدید در استان گیلان به خصوص آستارا بودیم که منجر به سیل در این منطقه شد. 

ظهر امروز رئیس سازمان امداد و نجات از اعزام ۱۲ تیم عملیاتی شامل ۶۰ امدادگر و نجاتگر به منطقه سیل‌زده در شهر آستارا خبر داد. 

براساس اظهارات بابک محمودی، ۷ نفر از هم‎وطنان در جریان سیل آستارا مصدوم شدند که یک نفر از آن‌ها توسط امدادگران به مراکز درمانی منتقل شد.

در جریان این سیل پلی در محور آستارا – تالش، تخریب شد که فرماندار آستارا از سقوط دو خودرو به رودخانه و مصدوم شدن دو نفر خبر داد. 

آنطور که مهر گزارش داده، محمدرضا شهاب زاده اظهار کرده که بر اثر ریزش این پل یک جهت این مسیر مسدود شده و تردد از محور آستارا به تالش از مسیری دیگر در جریان است.

براساس اظهارات فرماندار آستارا، شدت بارش‌ها به گونه‌ای بوده که بخش قابل توجه‌ای از شهرستان دچار آبگرفتگی شده است.

به گفته شهاب زاده، ستاد بحران در آماده باش کامل است.

در همین رابطه رئیس پلیس راه گیلان نسبت به تردد مسافران از آستارا به تالش هشدار داده و اظهار کرده که  بر اثر طغیان رودخانه و از بین رفتن راه ارتباطی آستارا به تالش مسافران از این مسیر ارتباطی گذر نکنند.

جاور صفاری تاکید کرده که رانندگان تا پایان بارندگی‌ها در جاده‌های گیلان به ویژه محور رشت – آستارا تردد نکنند.

 رئیس پلیس راه گیلان به رانندگان توصیه کرده که رانندگان حد الامکان در شرایط بارانی با رعایت سرعت مطمئنه، پرهیز از سبقت‌های غیر مجاز و داشتن صبر رانندگی کنند.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل نیز باتوجه به وقوع سیل امروز در آستارا گفته که به دنبال جاری شدن سیل در گردنه حیران و منطقه آستارا به لونده، این مسیر بر اثر جاری شدن سیل مختل شده و تردد در آن به سختی انجام می‌شود.

براساس اظهارات مهدی خدمتی به مهر، باتوجه به صدور هشدار نارنجی توسط اداره کل هواشناسی اردبیل، نیروهای امدادی و خدماتی در آماده‌باش بودند با این حال به بخش‌های زیرساختی به ویژه راه و تأسیسات کنار جاده خسارت وارد شده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل توصیه کرده مسافران و رانندگان در صورت عزیمت به تهران و سایر شهرها از محور اردبیل – سرچم تردد کنند.

با وجود امدادرسانی نسبی نیروهای امدادی به سیل‌زدگان آستارا، نماینده مردم این شهر در گفت‌وگویی از ستاد بحران، هلال احمر و وزارت کشور درخواست کمک کرده است. 

آنطور که غلامرضا مرحباء به خبرگزاری خانه ملت گفته، طی کمتر 3 ساعت بیش از 130 میلی متر بارندگی رخ داد، از شب گذشته نیز بیش از 250 میلی متر بارش باران داشتیم، حجم سیل به میزانی بود که مسیل‌ها و رودخانه‌ها کشش آب را نداشته، آب وارد خانه‌های مردم شده و خیابان‌ها را آب فرا گرفته است.

براساس اظهارات نماینده آستارا، چند روستا در محاصره آب هستند، مسیر تعدادی از روستاها بسته شده است، پل رفت به سمت رشت تخریب و گوشواره پل دیگر در آستارا فروریخته است. خودروهایی که بالای پل بودند داخل رودخانه افتادند، مردم محلی سرنشین ها را نجات دادند، یک خانه بومگردی ویران شده و عده‌ای در داخل این خانه مصدوم شدند.

به گفته مرحباء، شرایط در آستارا مناسب نیست، گفت: باید هر چه سریعتر تجهیزات راهداری به آستارا اعزام شود، از آنجایی که احتمال داده می‌شود نانوایی‌ها آسیب دیده‌اند خانوارهای سیل زده نیاز به کمک دارند که اقلام مورد نیاز پس از برآورد فرمانداری اعلام خواهد شد.