استارت متروی تهران به روایت برخی از منابع به دوره قاجار باز می‌گردد. بعدتر محمدرضا پهلوی هم ایده‌هایی برای قطار زیرزمینی شهر تهران داشت. 

تا قبل از انقلاب حدود هشتصد متر تونل در تپه‌های عباس‌آباد به‌صورت ترانشه باز احداث شد. کار تونل‌سازی در این فضای باز پس از انقلاب تا سال ۱۳۶۰ ادامه یافت حدود ۲۳۰۰متر تونل ساخته شد. فرانسوی‌ها مشاور و ناظر پروژه بودند و کار ساخت را یک شرکت ایرانی به نام «پل سنگ سنندج» که برنده مناقصه شده بود انجام داد.

به گفته محسن هاشمی رفسنجانی،درمجموع تا اوایل سال ۱۳۶۰ که دستور توقف ساخت مترو صادر ‌شد، ۲۳۰۰متر تونل از میرداماد فعلی تا ایستگاه مصلی احداث شده بود. در سال ۱۳۶۰ به چند دلیل از جمله جنگ، اجرای طرح متوقف شد. پس از تشکیل مجلس شورای اسلامی و در جهت رسیدگی به مسائل حوزه انتخابیه، نمایندگان تهران درصدد بررسی طرح احداث مترو بودند. آقای‌هاشمی رفسنجانی که نماینده تهران و رییس مجلس بودند به همراه دیگر نمایندگان تهران به دنبال اجرای طرح‌هایی همانند فاضلاب و دفع آب‌های سطحی، اتوبان‌ها و اجرای مترو بودند. نمایندگان تهران در مقابل تفکر عدم ساخت مترو به دفاع پرداختند و در همان موقع چالش احداث مترو و ضرورت آن برای تهران در مجلس مطرح شد. 

اما شاید معروف‌ترین روایت برای ساخت مترو به سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران باز گردد. که در سال ۱۳۶۳ ایراد کرد که به نام «خطبه مترو» معروف است.

در این آیتم گذشته متروی تهران را مرور کردیم و درباره کندشدن روند توسعه آن در سال‌های اخیر هم گمانه‌زنی‌هایی مطرح کردیم. 

در ادامه هم متروی تهران را با متروی پایتخت ترکیه کشور همسایه مقایسه کردیم.