به گزارش اکوایران، مرداد سال 1401 بود که محسن منصوری استاندار وقت تهران که حالا معاون اجرایی رییس جمهور است در پایان جلسه ستاد امر به معروف و نهی‌ازمنکر استان تهران به خبرنگاران گفت: گزارشی از اماکنی که در شهر تهران ساختارشکنی می‌کنند همچون برخی کافه‌ها و رستوران‌ها که با اهدافی خاص در اطراف دانشگاه‌ها شکل گرفته‌اند و ارتباط آن‌ها با ساختارهای بیگانه رصد شده، ارائه شد که برای ساماندهی آن‌ها به زودی طرحی عملیاتی اجرایی خواهد شد.

  این سخنان وی واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. محسن برهانی استاد حقوق دانشگاه تهران آن زمان در توئیتی انتقادی به این نظرات واکنش نشان داد و نوشت: امر امنیتی را جار می‌زنند؟! فقط ادعای وجود نفوذ در کافه‌ها را کم داشتیم که آن را هم دیدیم!

 همان زمان تعداد زیادی از کافه‌های اطراف دانشگاه تهران بسته شد. کافه‌هایی که سال‌ها کاربری کافه داشتند اما دیگر قرار دادهایشان تمدید نشد و یا خالی ماندند یا به ساختمان‌های اداری تبدیل شدند .

 امروز بیش از یک سال از این اظهار نظر گذشته است نامه‌ای با امضای رئیس دانشگاه تهران خطاب به وزیر علوم تحقیقات و فناوری با موضوع کافه‌های اطراف دانشگاه منتشر شده است .

  سایت‌های خبری تصویر این نامه را منتشر کرده‌اند اما هنوز صحت آن تأیید نشده و از سوی مقامات رسمی در دانشگاه تهران و یا وزارت علوم تأیید و یا تکذیب نشده است.

 در این نامه که به تاریخ اول شهریورماه است آمده است: «در پاسخ به نامه رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در خصوص کافی شاپ‌های اطراف دانشگاه به استحضار می‌رساند در دوره جدید مدیریتی دانشگاه در دولت سیزدهم متناسب با مفروضات گام دوم انقلاب اسلامی چشم انداز جهاد علمی برای تحقیق دانشگاه کار آفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی تدوین و بر این اساس فعالیت‌های علمی، پژوهشی فرهنگی و اجتماعی شکل گرفته است به منظور صیانت از فرهنگ اصیل اسلامی - ایرانی و جلوگیری از اشاعه فرهنگ غیر خودی در طول یکسال و نیم گذشته کلیه کافه‌های اطراف دانشگاه تعطیل و جمع آوری شده اند که کافه پنجره، کافه ایما، کافه سکو، کافه باراکا و... از آن جمله می‌باشد. این مهم با همکاری کلیه بخش‌های دانشگاه تحقق یافته است. در این میان صرفاً کافه «گدار» که فعالیت آن مغایر با ارزش‌های اسلامی و سیاست‌های علمی و پژوهشی دانشگاه می‌باشد فعال است.

  متأسفانه آن کافه تلاش می‌کند با ایجاد رابطه با بخش‌های بیرون دانشگاه به فعالیت خود ادامه دهد با تلاش همکاران دانشگاه پیش بینی می‌شود به زودی آن کافه نیز جمع آوری شود.

 با این وجود بر اساس بررسی‌های میدانی بیش از ۱۵ کافه در این منطقه وجود دارد که ملک آن در تملک دانشگاه نبوده و فعالیت‌های آن با مأموریت‌های دانشگاه هیچگونه تناسبی ندارد و دانشگاه قانوناً نمی‌تواند اقدام نماید اگر چه همکاران حراست و نیروهای مأمور وظایف خود را با جدیت پیگیری می‌نمایند. مجموعه مدیریت دانشگاه علی رغم کلیه فشارها آمادگی دارد با همکاری کمیسیون محترم فرهنگی مجلس شورای اسلامی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شورای تأمین استان نسبت به تخلیه سایر کافه‌های اطراف که در اختیار دانشگاه نمی‌باشند همکاری نماید.

 پیشاپیش از توجه جنابعالی سپاسگزارم.

  پژمان موسوی، روزنامه‌نگار هم این نامه را بازنشر کرده و نوشته است که رییس دانشگاه تهران در این نامه، با افتخار از حذف و جمع‌آوریِ کافه‌های اطراف تهران که مالکیتِ ساختمان‌هایش در اختیار دانشگاه بوده نوشته و اعلام کرده که کافه پنجره، کافه ایما، کافه باراکا، کافه سکو و… به خواست و دستورِ این دانشگاه تعطیل شده‌اند. دلیل؟ باور نکردنی است: «جلوگیری از اشاعهٔ فرهنگ غیرخودی»، «صیانت از فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی» و «جهاد علمی برای تحقیق دانشگاه کارآفرین»!

 مهم‌ترین نکته نامه آن‌جاست که رییس دانشگاه حتی فعالیت‌های کافه‌هایی که مالکیتِ آن با دانشگاه نیست را هم زیرسوال می‌برد و اعلام می‌کند که «همکاران و نیروهای مامور، وظایف خود را با جدیت پیگیری می‌کنند». این وضعیتِ مهم‌ترین نهادِ علمی کشور و ریاستِ آن است. زیاده عرضی نیست.

 رضا رشیدپور، مجری قدیمی هم در توئیتر خود در این خصوص نوشت: دوستان محترم طرفدار دولت، این نامه را رییس «دانشگاه تهران» نوشته است. استدعا می‌کنم چند کلمه توضیح دهید که چنین اقداماتی چه تاثیر مثبت و امید بخشی بر مردم دارد؟ همچنین مزید امتنان است اگر ارتباط مبنایی تعطیل‌کردن کسب و کار حلال مردم با ریاست دانشگاه تهران را تبیین فرمایید. سپاس.