به گزارش اکوایران، بیست و دو منطقه تهران در یک سال گذشته چه تغییر قیمتی را تجربه کردند؟ مرکز آمار ایران اخیرا، وضعیت قیمت مسکن تهران را پس از 8 ماه سکوت منتشر کرد. در این داده‌ها مشاهده می‌شود متوسط حسابی قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران در کانال 78 میلیون تومان تا 80 میلیون تومان قرار داشته است. تفکیک این آمارها به مناطق 22 گانه اما نشان از پراکندگی بالای قیمت‌ها در پایتخت دارد. 

مسکن

منطقه 1: متری 157 میلیون تومان

متوسط وزنی قیمت مسکن در تهران در شهریور امسال برابر با 80 میلیون تومان بوده که حدودا 3 درصد کمتر از ماه قبل بود و 75 درصد بیشتر از موقعیت مشابه خود در سال گذشته بوده است.

بررسی این شاخص به تفکیک مناطق 22 گانه نشان می‌دهد در منطقه 1 متوسط قیمت مسکن برابر با 157 میلیون تومان بوده و بالاترین سطح را در مقایسه با سایر مناطق این شهر داشته است. در ادامه دومین رکورد در ثبت بالاترین قیمت مسکن در این شهر به منطقه 3 تعلق داشته که برابر با 138 میلیون و 200 هزار تومان به ثبت رسیده است. منطقه دو نیز با ثبت متری 127 میلیون و 130 هزار تومان سومین جایگاه را در این مقایسه داشته است.

در ادامه بررسی داده‌های مسکن تهران نشان می‌دهد در این مقطع زمانی مناطق 18، 20 و 15 کمترین سطح قیمت را داشته‌اند. در همین رابطه قیمت متوسط مسکن در منطقه 18 برابر با 41 میلیون و 500 هزار تومان بوده که حدودا 26 درصد این قیمت در منطقه 1 بوده است. به عبارتی قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در بالاشهر تهران تقریبا 4 برابر این شاخص در پایین‌شهر به شمار می‌رود.

مسکن تهران

رشد قمیت مناطق تهران در یک سال منتهی به شهریور 1402

مقایسه داده‌های مرکز آمار ایران در شهریور ماه امسال با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان‌دهنده آن است که در این مدت بیشترین رشد قیمت در منطقه 11 ، 12 و 14 رخ داده است. به نوعی می‌توان گفت مناطق متوسط در پایتخت رشد قیمت بیشتری داشته‌اند. این در حالی است که کمترین رشد قیمت در این دوازده ماه مربوط به منطقه 22 بوده که حدودا 50 درصد ثبت شده است. بررسی معاملات نیز نشان می‌دهده عمده رشد معاملات در این مدت در مناطق ارزان‌تر به ثبت رسیده است.

رشد معاملات مسکن تهران در مناطق پایین‌تر

طبق داده‌های مرکز آمار ایران در آخر تابستان امسال، 3 هزار و 8 فقره معاملات در تهران به ثبت رسیده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته 41.7 درصد کمتر شده است. عمدتا آمارهای ثبت شده از این ماه نشان از افت معاملات در آخرین ماه تابستانی 1402 داشته است. مقایسه ماهانه نیز نشان می‌دهد در مرداد ماه امسال تعداد خرید و فروش مسکن در تهران برابر با 3 هزار و 388 فقره بوده و در شهریور ماه نسبت به این سال حدودا 9.8 درصد کمتر شده است. 

به عبارت دیگر تمام مقایسه‌ها نشان از افت معاملات در آخر تابستان امسال داشته است. بررسی‌ها به تفکیک هر منطقه در شهر تهران نیز تشان می‌دهد در هفده منطقه تهران معاملات مسکن کمتر شده به جز سه منطقه مناطق 18، 19 و 20 که عمدتا ارزان‌ترین مناطق در شهریور ماه امسال تلقی می‌شوند بیشترین رشد معاملات را در این مدت به ثبت رسانده‌اند و مابقی کاهش را تجربه کرده اند.

مسکن