سرانجام دستگاه قضایی به موضوع انفجار بالن قرمز تبلیغاتی شهرداری ورود کرد. در این حادثه ۶ کودک دچار سوختگی شده بودند.اما هنوز شهرداری توضیح رسمی در خصوص آن نداده است .

علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با اکوایران درخصوص انفجار یکی از بالن‌های قرمز شهرداری تهران که قرار بود نشانه کارگاه‌های فعال عمرانی در شهر باشند و مطرح شدن این شائبه که پیش از این، هشدار ایمنی از سوی نهاد مربوطه مطرح اما توجهی به آن نشده و پذیرفتن این که درپروژه‌های خلاقانه که برای نخستین بار اجرایی می‌شوند احتمال خطا بالا است، می‌ گوید: این که شهرداری تصمیم گرفته برای پروژه‌های شاخص عمرانی بالن بوک مارک هوا کند، می‌ تواند تلقی خلاقانه شود. من هم مانند شما شنیده‌هایم را می‌گویم و هنوز مستندی در این رابطه ندارم.

وی ادامه می‌دهد: این بالن‌ها به صورت غیر استاندارد به آسمان فرستاده شده، من هم شنیده‌ام که همکاران ما در سازمان آتش نشانی قبل از اقدام این کار را تأیید نکرده‌اند به هر دلیلی شهرداری تصمیم گرفته این کار را انجام دهد و این حادثه هم پیش آمد و باعث شد که بالن‌ها را جمع‌آوری کنند.

به گفته قائمی روز گذشته سخنگوی شورای شهر تهران تذکری در این رابطه داده و درخواست کرده که شهرداری گزارشی در این رابطه به شورا ارائه کند. من هم شخصاً پیگیری‌هایی کرده‌ام منتظر نتایج آن هستم و کمی باید صبر کنیم تا گزارش شهرداری به شورا ارائه شود تا مشخص شود واقعاً چه اتفاقی افتاده و نظر کارشناس چیست؟

این عضو شورای شهر تهران اضافه می‌کند: آنچه که روشن است این است که حادثه‌ای رخ داده است یا بر اثر سهل انگاری و یا بر اساس عدم رعایت استاندارد‌های HSE یا دلایل دیگر مستقل ازاین که این کار خوب بوده یا خیر این حادثه را شهرداری باید برای شورای شهر روشن کند چون آقای نادعلی تذکر دادند، تذکر دوباره آن معنا ندارد اما در جلسات غیر صحن این موضوع پیگیری شده و منتظر پاسخ هستیم تا به شهروندان پاسخ مستدل و کاملی را در خصوص این حادثه ارائه دهیم.

مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر هم در این رابطه می‌گوید:‌ یکی از دغدغه‌های شهرهای بزرگ، موضوع ایمنی در شهر است و مطابق قانون شهرداری، همه کسانی که در تهران کارگاهی ایجاد می‌کنند موظف هستند ایمنی لازم را در آن کارگاه تأمین کنند. او ادامه می‌دهد:‌ از طریق اخبار و رسانه‌ها مطلع شدیم برای یکی از بالن‌هایی که برای اطلاع‌رسانی پروژه‌ها استفاده شده بود، حادثه تلخی رخ داده و دچار مشکل شده است. اینکه چطور بچه‌ها وارد محیط کارگاه شده بودند، مسئله‌ای است که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ زیرا بر اساس اطلاعات اولیه، این بالن‌ها صرفا در کارگاه‌هایی نصب می‌شوند که محصور هستند و تردد درون کارگاه‌ها برای افرادی که با پروژه مرتبط نیستند ممنوع است. بنابراین چگونه این بچه‌ها وارد کارگاه شدند؟ برداشتم این است که در این زمینه قصور شهرداری شایان بررسی است و امیدوارم دستگاه‌های نظارتی در این زمینه ورود مناسبی داشته باشند. اقراریان یادآوری می‌کند:‌ موضع‌گیری شهرداری تهران در برابر این حادثه دیرهنگام بوده که شاید یکی از دلایلش سفر سخنگو و مسئول روابط‌عمومی شهرداری به چین باشد.

تجربه نشان داده معمولا به خبرهایی که دال بر نقطه ضعف است، پرداخته نمی‌شود که یک امر طبیعی است؛ ولی وظیفه ما اطلاع‌رسانی سریع و شفاف است و اگر شهرداری تهران در این زمینه اشتباهی مرتکب شده، حتما باید اشتباهش را بپذیرد و عذرخواهی و جبران کند و این باید به‌عنوان یک حق عمومی و حقوق عامه مورد توجه قرار بگیرد. او بر پیشگیری و تکرار‌نشدن این نوع حوادث تأکید می‌کند.

ناصر امانی هم در تذکری کتبی به شهردار تهران اعلام کرده سوختگی شش بچه در حادثه اخیر علاوه بر خسارت مالی به شهرداری تهران باعث آسیب جانی شهروندان نیز شده است. او خواستار این شده که در اسرع وقت ضمن معرفی عوامل این اقدام قیمت تمام‌شده هر‌یک از این بالن‌ها و تعداد کل و شرکت پیمانکار را معرفی و اقدامات درمانی و هزینه‌های انجام‌شده برای بهبود وضع جانی شهروندان آسیب‌دیده را به شورای شهر تهران گزارش دهند.