به گزارش اکوایران،معاونت شهرسازی تهران در حالی از کاهش زمان صدور پروانه و رشد تعداد پروانه های ساخت سخن می گوید که شواهد حاکی از جایگزینی صدور پروانه دومرحله ای به جای تک مرحله ای (مرسوم در سال های قبل) بوده است.

شهریور ماه اکوایران در گزارشی صحت آمارهای معاونت شهرسازی را مورد تردید قرار داد . در این گزارش تاکید شده بود پروانه های ساختمانی از مرداد سال 1402 دو مرحله ای شده و نباید هر مرحله ازصدور پروانه در حمع کل مورد محاسبه قرار بگیرد و تنها پروانه شروع عملیات ساختمانی باید در جمع پروانه های ساخت محاسبه شود . در این حالت آمار اعلام شده به نصف کاهش پیدا می کرد .

اما امروز با زهم حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مورد آمار صدور پروانه در پایتخت گفت: پروانه‌های شهرسازی را از مرداد سال ۱۴۰۱ صادر کردیم و تقریبا زمان صدور پروانه‌ها به زیر یک ماه رسیده است‌.

او با اشاره به اینکه آمار صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده حدود هشت سال در رکود بود، گفت: در سال ۱۴۰۱ از رکود در آمدیم و آمار پروانه ساخت به ۱۰ هزار پروانه رسید. بیش از ۹۰۰۰ پروانه ساختمان در هفت ماه امسال در شهر تهران صادر شده است که بیشترین فراوانی آن در بافت فرسوده و مناطقی مانند ۱۵،۱۶،۱۷،۱۸،۱۹،۲۰و ۲۱ است.

اما چرا تاکید برارائه آمارهای غیر واقعی وجود دارد ؟مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری در این رابطه به اکوایران می گوید : اگر قرار باشد عملکردمان را بر مبنای باورهایمان دنبال کنیم و توسعه دهیم و بر مبنای عقایدمان گزارش دهیم، مطمئن باشید اگر کسی عقیده درست و الهی داشته باشد هیچ گاه امکان ندارد اعداد و آمارش دروغ اعلام کند.

او یادآور می شود : در برخی مواقع اگر بحث امیدبخشی ، انگیزه و روحیه بخشی به مردم نبود، شاید حتی آمار دادن از عملکرد واقعی هم خلاف اخلاق بود ولی با نگاه روحیه بخشی و امید آفرینی و این که مردم بدانند چه اتفاقاتی در شهرداری می افتد و از جنبه آگاهی بخشی و شفافیت به نظر من می شود این موضوع را به نوعی پذیرفت .

عباسی ادامه می دهد :‌اما به آماری می پردازیم که بعضی اوقات ممکن است دروغ باشد. اگر این طور باشد باید ببینیم مدیری که این آمار را داده از خلاف واقع بودنش آگاهی داشته؟ در این صورت، از نظر من آن مدیر صلاحیت ادامه مسئولیت را ندارد ولی اگر خودش آگاه نبوده چون آمار را خود مدیران تهیه نمی کنند بلکه بدنه ای از کارشناسان این کار را انجام می دهند، اینجا نقدی به مدیر برمی گردد که چرا توانایی صحت سنجی این گزارش را نداشته ولیکن اگر اعداد و ارقام خلاف واقع باشد به نظر من آن صلاحیت از بین می رود و امیدوارم در شهرداری گزارش دروغی نباشد و اگر هم بوده از جنسی باشد که مدیران به آن آگاه نبوده و صرفاً از روی غفلت باشد.