به گزارش اکوایران، با توجه به اینکه اغلب موجران رهن و اجاره خانه خود را در سال جاری فراتر از سقف 25 درصدی افزایش دادند، این سوال پیش می‌آید که اگر خانواده‌ای قید سن ساخت ملک مورد نظرشان را بزنند و به سراغ کهنسال‌ها بروند، چه مقدار باید نقدینگی داشته باشند؟

بررسی‌ فایل‌های مشاوران املاک نشان می‌دهد در تهران، برای رهن و اجاره آپارتمان‌های کهنسال با قدمتی بالای 30 سال و دارای 50 مترمربع زیربنا، به بودجه‌ای بین 50 میلیون الی 500 میلیون تومان نیاز است که البته با توجه به موقعیت مکانی واحد در آپارتمان و منطقه این مبلغ متغیر است.

برخی از این واحدها زیر هم‌کف قرار دارند و برخی نیز بدون آسانسور یا پارکینگ و انباری هستند؛ این را هم باید در نظر داشت که این واحدهای کهنسال ریزمتراژ اغلب بازسازی نشده‌اند و بافت قدیمی دارند.

رهن آپارتمانی در محله مجیدیه، با 50 مترمربع زیربنا و قدمتی بالای 30 سال و بدون امکاناتی همچون آسانسور و پارکینگ، 50 میلیون تومان و اجاره ماهانه آن 6 میلیون و 500 هزار تومان است؛ این در حالی است که در محدوده شرقی تهران و در محله نارمک، آپارتمانی با این مقدار زیربنا و کلیدنخورده به همراه امکاناتی همچون پارکینگ، آسانسور و انباری را می‌توان با 500 میلیون تومان به صورت رهن کامل اجاره کرد.

در محله نیروی هوایی، برای رهن واحدی با این متراژ و قدمت بنا، 250 میلیون تومان و برای اجاره آن، 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

آپارتمانی بازسازی شده در محله نارمک و دارای آسانسور، انباری و پارکینگ، با 200 میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه 10 میلیون تومانی آگهی شده است.

photo_2023-10-31_14-52-32