به گزارش اکوایران، علی اعطا، سخنگوی پیشین شورای شهر تهران با بیان اینکه مواجهه با باغات شهر تهران پس از انقلاب به سه دوره متفاوت قابل تفکیک است، به اکوایران گفت: دوره اول تا پیش از مصوبه برج باغ است که در این دوره محدودیت‌های بسیار شدیدی برای مالکین بابت صدور مجوز ساخت‌وساز در نظر گرفته می‌شد. در قالب ضوابط پیش‌بینی شده در آن دوران که فارغ از آنکه مساحت یک باغ چقدر است، مجوز ساخت‌وساز تا سقف 150 مترمربع صادر می‌شد. طبیعی است که چنین مجوزی هیچ انگیزه ای برای مالکان جهت حفظ باغ و جلوگیری از خشک شدن درختان ایجاد نمی کرد.

او ادامه داد: مهم ترین پیامد اجرای این روش آن بود که بخش زیادی از مالکان اقدام به خشک کردن درختان باغات می‌کردند و پس از درخواست صدور مجوز ساخت‌وساز را به شهرداری ارائه می‌کردند.

او به دوره دوم مواجهه شهرداری با باغات تهران اشاره کرد و افزود: دوره دوم که از اواخر سال 82 تقریبا آغاز شد و تا 13 سال به طول انجامید به دوره برج باغ مشهور است. در این دوره به صورت افراطی با عنوان حفظ باغات، مجوز ساخت‌وساز درون باغات تا 30 درصد مساحت آن صادر می‌شود و مالک موظف بود که 70 درصد مساحت باغ در همان قالب اصلی حفظ کند. برخلاف ظاهر این مصوبه اما بخش زیادی از باغات با اجرای آن عملا تخریب شدند. به همین دلیل است که در حال حاضر در مناطقی از شهر که عمدتا در نیمه شمالی پایتخت قرار دارند برج ها و ساختمان‌هایی شکل گرفتند که به اسم برج باغ ساخته شدند اما در کنار برج‌های بلند آنها، چندین گلدان تحت عنوان باغ فقط قرار گرفته است.

اعطا عنوان کرد: این مصوبه محصول مشترک آقای چمران و احمدی نژاد بود؛ چراکه در مقطعی از شورای دوم که محمود احمدی نژاد شهردار تهران بود؛ لایحه با امضای ایشان به شورا به ریاست آقای مهندس چمران می‌آید. البته آقای چمران خیلی دفاع می‌کنند و همچنان استدلال‌هایی هم دارند ولی در عمل مشخص است که نتیجه چه بوده و این محصول مشترک منجر می‌شود به یک دوره 13ساله‌ای که هر کدام از این مصادیق برج باغ که در ظاهر با توجیه حفظ 70 درصد باغ ساخته شده، را ببینید متوجه می‌شوید که عملا باغی وجود ندارد.

او به دوره سوم مواجهه با باغات تهران اشاره کرد و گفت: در دوره سوم که به شورای شهر پنجم مربوط می‌شود تلاش شد نگاه جدید و متفاوتی نسبت به باغات شهر متناسب با سبک زندگی جدید شهروندان به وجود آید. بخش زیادی از مردم در پایتخت طی سال‌های اخیر تمایل به حفظ و توسعه محیط های فرهنگی در شهر داشتند. متوجه می‌شوید که طی سال‌های اخیر بسیاری از خانه‌های قدیمی شهر به جای تخریب به کافه‌ها، نمایشگاه‌ها و... برای فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری تبدیل شده و جریان اقتصاد جدیدی در شهر تهران به وجود آمده است. اقتصادی که به جای تکیه بر فعالیت های ساخت وساز به فعالیت های فرهنگی متکی است.

سخنگوی پیشین شورای شهر تهران در مورد مراحل اجرایی این روش مواجهه با باغات تصریح کرد: در آن دوره تلاش شد فهرست بلندبالایی از کاربری‌ها و فعالیت‌های مجاز که می‌تواند در باغات مستقر شوند را تهیه شود با این حال طبق آمار به دست آمده تعداد کمی از باغات در این مسیر حفظ شدند.

او در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی محقق نشدن این روش مواجهه، اظهار کرد: یکی از دلایل مهم آن که مورد نقد بنده نیز بود این نکته بود که شهرداری برای پیش بردن این روش مشوقی قرار نداد. مکمل اجرای این روش مواجهه یک بسته تشویقی اقتصادی برای مالکان باغات بود که باید تدارک دیده می شد اما متوقف ماند.

او ادامه داد: یکی دیگر دلایل محقق نشدن این روش مواجهه با باغات این بود که در دوره‌ای شورای شهر پیگیر اجرای این روش بود، دوستانی بودند که دائما به مالکان باغات سیگنال می‌دادند که بالاخره این دوره تمام خواهد شد، این مصوبه لغو می‌شود و مصوبه قبلی یعنی برج باغ باز می‌گردد. طبیعی است که با چنین سیگنال‌هایی مالکان باغات منتظر می‌ماندند تا مجوز ساخت‌وساز خود را طبق شرایط دلخواه خود دریافت کنند.

به گفته وی از همین رو بود که مدیریت شهری جدید در همان روزهای ابتدایی استقرار در ساختمان بهشت یکی از مهم‌ترین برنامه های خود را حذف مصوبه خانه باغ مربوط به دوره پنجم شورای شهر عنوان کردند.

ویدیو کامل این گفت را می‌توانید اینجا ببینید: