به گزارش اکوایران، بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان و فعالان حوزه شهری طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد: با وجود آنکه گروهی از مدیران شهری در دوره‌های مختلف اصرار و تلاش زیادی برای صدور مجوز ساخت‌وساز در باغات شهر تهران داشته‌اند اما از این مسیر عواید مالی چندانی نصیب شهر نشده است. از این رو این ابهام وجود دارد که پس هدف اصلی رغبت شهرداری برای ارائه مجوز ساخت‌وساز در باغات چیست؟

علی اعطا، سخنگوی پیشین شورای شهر تهران معتقد است: نیمه پنهان این ماجرا به تنظیم رابطه شهرداری با مالکان این باغات باز می‌گردد.

او در این باره به اکوایران توضیح داد: اگر به فهرست مالکان باغات پایتخت نگاهی انداخته شود از این مساله رمزگشایی می‌شود. عمده مالکان این باغات مالکان اولیه نیستند و پس از چندین بار دست‌به‌دست شدن مالکیت آنها به نهادها، ارگان و برخی سازمان‌ها رسیده است.

او تصریح کرد: به نظر می‌رسد مناسباتی که مدیریت شهری با مالکان فعلی این باغات دارد دلیل مهم‌تری از عواید مالی و اقتصادی آن برای صدور مجوزهای ساخت‌وساز در آنها است.

او با بیان اینکه قطعا منافع مالی به دست آمده برای مدیریت شهری از این مسیر صفر نیست، گفت: ولی این حجم فشاری که مدیریت شهری پشت این موضوع گذاشته تا وضعیت صدور مجزوهای ساخت وساز برای باغات به شکل قبلی یعنی مصوبه برج باغ بازگردد قطعا با میزان درآمد ریالی به دست آمده از این محل متناسب نیست.

او در پاسخ به اظهارنظر برخی از مدیران شهری که اعتراض به بخشنامه جدید شهرداری در این حوزه را مربوط به تعدادی دلال می دانند نیز عنوان کرد: طبیعتا دلال ها باید از صدور چنین بخشنامه ای رضایت داشته باشند.